Ikke alle affiliatenettverk klarer å presentere CPC

appelsin

Medlem
CPC gir ofte en god beskrivelse på lønnsomheten til en kampanje. Likevel er det ikke alle annonsenettverk som klarer å presentere disse tallene på en god måte.

Aller helst vil jeg ha en 90 dagers CPC i NOK siden man da har et godt nok datagrunnlag. Adservice er de eneste jeg bruker som presenterer både 7 dagers CPC og 3 mnd. CPC.

Nettverkene nedenfor utgir ikke CPC på forståelig måte, eller i det hele tatt:

-Tradedoubler
-Tradetracker

Jeg hadde satt pris på om det kom noen forbedringer her.
 

Underdog

New Member
Hei.

Er det eCPM/CPM du mener (kost per mille, aka kost per tusen visning)?

Isåfall har jeg hatt samme erfaring med noen aktører. Grunnen til dette er at dette kan skade deres inntekter i noen tilfeller om annonsørene og nettstedene kan se rett igjennom hele systemet. Kjipt, men sånn er det :/
 

picxx

WF 09
Grunnen til dette er at dette kan skade deres inntekter i noen tilfeller om annonsørene og nettstedene kan se rett igjennom hele systemet. Kjipt, men sånn er det :/

Man ville ikke tilbydd 3.de part trackig pixel hvis dette på noen som helst måte hadde vært skadelig for nettverkets inntekter.
Kan man ikke bruke tracking pixels for å benytte f.eks. analytics for å se konvertering på visninger får man heller lese en bruksanvisning om emnet :)
 

Underdog

New Member
CPC = Cost Per Click - altså klikkprisen!

Hvorfor ønsker du å vite klikkprisen? Det er jo til syvende og sist CPM`n som vil gi deg en god indikasjon på din faktiske inntekt (mao. hvor mye annonsørene betaler og hvor godt systemet er på å optimalisere segmenteringen din imot annonsørene sine for best mulig ctr)
 

Underdog

New Member
Forresten.. glem det, jeg bare tuller :) Er vant med et litt annen affiliate-modell, enn de fleste operer med.
 

appelsin

Medlem
Hvorfor ønsker du å vite klikkprisen? Det er jo til syvende og sist CPM`n som vil gi deg en god indikasjon på din faktiske inntekt (mao. hvor mye annonsørene betaler og hvor godt systemet er på å optimalisere segmenteringen din imot annonsørene sine for best mulig ctr)

Enig der. Men de fleste nettverk oppgir bare CPC. Oftest er det en sammenheng mellom CPC og CPM, så da spiller det ikke så mye rolle.

Rent praktisk går brukeren gjennom to faser når et salg blir gjort:

1. Før man klikker på en annonse (mål angitt ved CTR), og
2. Etter at man har klikket på annonsen (mål angitt ved CPC = Konverteringsrate x leadpris).

CPM er et mål som inkluderer begge disse elementene (før og etter klikket). Rent matematisk blir derfor sammenhengen mellom CPC og RPM/CPM slik:

RPM = (CTR x CPC) x 1000

Konklusjon: Ved å bruke CPC som mål for en kampanje, utelukker man CTR, men det trenger ikke nødvendigvis ha noe å si siden kampanjer som har høy CPC ofte har høy CTR også. Derfor er CPC nesten like bra som RPM :)
 
Sist redigert:

Underdog

New Member
Pleier du selv å velge kampanjene du ønsker å kjøre, eller lar du nettverkene disponere "fast plass" etter eget ønske?
 

picxx

WF 09
Jeg forstår ikke spørsmålet ditt.

Det finnes nettverk som optimaliserer annonsene på de sonene du ønsker å vise annonser på, f.eks. adtech.de
De setter da sammen annonser fra forskjellige nettverk og optimaliserer inntjening etter hvilken konvertering du får på de forskjellige annonsene.
Disse benyttes vel mest hos større media. VG f.eks. benytter seg vel av adtech om jeg ikke tar helt feil.

Det kan jo også være en slik funksjon TD kom med han mener, men det er vel ikke stort annet enn bare en annonserotator.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det finnes nettverk som optimaliserer annonsene på de sonene du ønsker å vise annonser på, f.eks. adtech.de
De setter da sammen annonser fra forskjellige nettverk og optimaliserer inntjening etter hvilken konvertering du får på de forskjellige annonsene.
Disse benyttes vel mest hos større media. VG f.eks. benytter seg vel av adtech om jeg ikke tar helt feil.

Det kan jo også være en slik funksjon TD kom med han mener, men det er vel ikke stort annet enn bare en annonserotator.

Adtech er et annonsestyringsverktøy - på lik linje med OpenX - bare at Adtech koster penger og ikke har noen gratisversjon.

Store deler av nettavisene bruker adtech som leverandør :)
 
Topp