Kjapp og trygg hosting for Wordpress

if funker ikke

stigolsen

Member
Hei,

Jeg er som spørsmålet understreker en newbie to PHP. Klarer ikke på egenhånd å finne ut hva som er feil med denne koden. Noen?

<?php

$sek = date('s');

if ($sek >5){
echo "style='color:blue'";
}

echo $sek;



?>
 

HelgeSverre

Member
såvidt eg har forstått, så skal denne koden vise
PHP:
echo "style='color:blue'";
hvis $sek variablet er høyere enn 5, dette vil være nøyaktig 55 ganger i minuttet, di andre 5 gangenne vil koden ikkje kjøres.

Fungerer for meg på XAMPP.
Hva som er problemet?
 

stigolsen

Member
Takk for svar.

Poenget mitt her er at jeg ønsker at hvis sekundet er høyere enn 5 (altså mellom 6 og 60) så skal sekundet farges blått.
Men det funker da altså ikke; Om jeg refresher på det 19. sekundet viser browseren følgende; style='color:blue'19.

Mvh Stig
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Et vesentlig poeng fra Helge er nok at kode aldri er feil.
Den gjør akkurat det du forteller - om det nå er at den ikke skal kunne kompileres/intepreteres.
Men kode kan gjøre annet enn du hadde tenkt - det skjer hele tiden (desverre). Det er derfor veldig greit hvis du legger til hva du hadde tenkt at koden skulle gjøre.
 

spikre

peterhamre.no
Jeg ville gjort følgende. Samtidig ville jeg implementert dette i en funksjon, men det er en annen sak.

PHP:
<?php
$sek = date('s');
if ($sek >=6){
echo "<a href=\"https://domene.tld\" style=\"color:blue\">" .$sek ."</a>";
} else {
echo "<a href=\"https://domene.tld\">" .$sek ."</a>";
}
?>
 

stigolsen

Member
Takk for svar.
Siden jeg er ny i dette skjønner jeg ikke hva den linkingen dere har satt inn i koden gjør.
Hvorfor trenger jeg å legge inn en link?
Skal ikke det jeg har skrevet gjøre at sekundet blir blått i de tilfellene mellom 6 og 60 sek?

Stig
 

stigolsen

Member
Takk!

Da er det span som manglet hos meg da. Skjønner ikke hvorfor mitt eksempel ikke funket. DEt er hentet fra siste utgave av læreboka til Svend Andreas Horgen.
På eksempler på dette: Hva er mest normalt; klamme det inn i " med 'rundt color" eller klamme det inn med ' med "rundt color?

Stig
 

spikre

peterhamre.no
LMGTFY

Single quoted strings will display things almost completely "as is." Variables and most escape sequences will not be interpreted. The exception is that to display a literal single quote, you can escape it with a back slash \', and to display a back slash, you can escape it with another backslash \\ (So yes, even single quoted strings are parsed).
Double quote strings will display a host of escaped characters (including some regexes), and variables in the strings will be evaluated. An important point here is that you can use curly braces to isolate the name of the variable you want evaluated. For example let's say you have the variable $type and you what to echo "The $types are" That will look for the variable $types. To get around this use echo "The {$type}s are" You can put the left brace before or after the dollar sign. Take a look at string parsing to see how to use array variables and such.
Hentet fra http://stackoverflow.com/questions/...ingle-quoted-and-double-quoted-strings-in-php
 
Topp