Ide til butikkampanje gjennom facebook - innspill?

n0stra

Medlem
Fikk bare lyst til å gjøre noe spontant og kom på en liten sak jeg nå tester ut.

Vi vet ganske mye om kundegruppa vår, shoppe og oppussingsinteresserte jenter/kvinner - henger gjerne på blogger mm.

Lagde nå en kampanje som lyder som følger:

"50 % RABATT! - Det er helg og vi ønsker at dere skal få velge ut ett motiv iløpet fredag og lørdag som vi skal ha hele 50 % rabatt på når søndagen kommer! Så da er spørsmålet - hvilket? Det som får mest stemmer vil få sin pris redusert. Oppgi ett motiv, om du er enig i et forslag så "like" dette forslaget. Hvis dette blir en suksess blir vi å gjenta denne kampanjen :)"

Håper dette blir en vinn-vinn situasjon. Vi taper jo ikke noe på å forsøke uansett. Er 2500 interesserte på facebookgruppa vår (ekstremt lite antall som detter av). Trafikken fra facebook til sida vår er også meget bra.
 

n0stra

Medlem
Potensielle positive sider:
- minne folk på de gode design/produkter vi har
- få de til å se gjennom designene våre i jakt på ting de ikke har kjøpt
- generere intern rekruttering for å stemme frem "sitt" forslag
- planlegge kjøp som kan medføre mersalg
- de første ordene dukker opp i feeden oppe til høyre - de som da er pålogget kan bli fristet
- skaper trafikk og aktivitet på facebooksiden
- øker trafikken til vår hjemmeside
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis dette blir en suksess blir vi å gjenta denne kampanjen :)

Den setningen bør du kutte. Kundene er ikke så veeeeeeldig interessert i om kampanjene deres gir dere suksess (med mindre kundene deres er utrolig snåle) eller ikke. Jeg ville heller forsøkt å gi dem incentiv til å SKAPE suksessen dere vil ha. F.eks kunne dere sagt at dersom femti deltar gir dere femti prosent rabatt, mens dersom hundre deltar gir dere seksti prosent rabatt, osv.

Avhenger selvsagt av at dere faktisk vil GI så mye rabatt, da :)
 

n0stra

Medlem
Når vi snakker suksess så menes det at de liker det og benytter seg av det. Kjøper man kun det nevnte produktet er det ikke noe nevneverdig fortjeneste til oss. Det er kommentarer fra brukerne selv som har inneholdt dette ordet.

Dette er bare noe jeg kom på her og nå og prøvde i helga - hva som skjer senere skal gudene vite - men vi ønsker med dette å gi litt tilbake, vi jobber tross alt i et segment hvor kunder ringer, sender bilder og epost hvor de viser hva de har gjort med produktene våre, takker og forteller hvor utrolig gøy og spennende det vi gjør er.

Skal ikke være bråsikker - men føler ikke at kundene leser "suksess" som i at "vi tjener mye penger". :)

Ordlyden kunne vel totalt sett vært bedre, men jeg ser at denne type bedrifter som jobber i dette segmentet og mot denne type kunder - de som gjør stor suksess - gjerne personifiserer både bedriften, språket og måten man henvender seg til sine kunder. Virker nesten litt som en privat blogger. Det ser ut til at kundene liker dette og får da et annet type forhold til bedriften.
 

n0stra

Medlem
Fikk en bra boost i besøk, spesielt fra facebook (økning på trafikk derifra på 600 %), siden med motivet som "vant" fikk en enorm økning i besøk (Ca halvparten av de som besøkte butikken var innom denne siden). Over halvparten av bestillingene søndag hadde minst 1 av det designet som ble plukket ut.
 

n0stra

Medlem
Økte antallet bestillinger også bra?

Tror generelt du har mye gode tanker her, men ta med det ene momentet fra PA også: Det må være en fordel for kundene å dra med flere andre - DA kan du raskt ha en virkelig god viral sak gående!

Vi har noen tanker rundt dette også, en type konkurranse hvor som går utenfor reglene til Facebook men som virkelig oppfordrer til å drive markedsføring for oss - en virkelig vinnvinn situasjon.

Antallet bestillinger økte med ca 35 % sammenlignet med en god søndag. Så veldig fornøyd. Tror dette kan gjentas i forskjellige varianter - muligens også la avstemningen gå i litt lengre tid.

Har ellers studert litt hvordan Zappos og endel andre som har blitt virkelig store bruker facebook - ganske interessant - overaska meg igrunn. Ser ut som de legger opp til mye småprat som tilsynelatende ikke er relevant overhodet til produktsalg :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har ellers studert litt hvordan Zappos og endel andre som har blitt virkelig store bruker facebook - ganske interessant - overaska meg igrunn. Ser ut som de legger opp til mye småprat som tilsynelatende ikke er relevant overhodet til produktsalg :)

Det kalles relasjonsmarkedsføring, og har kommet voldsomt i vinden etter at sosiale medier ble en vanlig markedsføringskanal. Teorien bak er at dersom man klarer å knytte langsiktige relasjoner til kundene, så får man økt lojalitet, tilfredshet og tillit tilbake. Det finnes en del undersøkelser som viser at denne typen markedsføringstiltak er effektive greier, men samtidig skal man være klar over at det som oftest er ganske krevende (både fordi det er vanskelig og fordi det er ekstremt tidkrevende).

Webforumet kan være et eksempel på en arena for relasjonsmarkedsføring B2B.
 
Topp