"Affirmasjoner", visualisering og andre metoder
- uansett hvilken "oppskriftsbok" de kommer fra, eller kombinasjoner av bøker og metoder.
WMI og CCPro bruker diverse metoder som er rettet mot "the Right Mindset", men metodene har bare begrenset effekt. De er lite egnet på enkelte oppgaver, selv om de fungerer på noen oppgaver.
Eksempler:
* Å velge innstillingen om at man "hjelper folk" til fremgang og suksess fungerer godt på personen selv, og kan sikkert også overbevise enkelte andre. Man kan ikke forvente at ALLE skal bli like overbevist, og dette overbeviste ihvertfall ikke meg.
* Å forsøke å overbevise seg selv om at konseptet er 100 prosent lovlig er å lure seg selv, og kan også bidra til å lure enkelte andre. Man klarer svært sjelden å lure ALLE. De man mislykkes i å lure skaper haugevis av problemer. Lotteritilsynet virket f.eks. svært lite "overbevist" i vedtaket sitt.
*
"For at andre skal følge deg som en leder må du først overbevise deg selv om at du er en leder". Sorry, men jeg er immun mot folk som overbeviser seg selv om slike ting, uten å ha et solid grunnlag. Dette fungerer sikkert på noen, men det bommer på de fleste andre. Folk som har solid ledererfaring er langt mindre opptatt av å overbevise andre.
*
"Fake it 'til you make it". "Opptre som om du ER den du ønsker å BLI". Her tror jeg oppriktig talt folk har feiltolket noe? Folk med solide inntekter pleier sjelden å "markedsføre" dette på internett. Det er sikkert noen som går på slike metoder, men metodene bommer også på mange - tilstrekkelig mange til at påstandene ble lite troverdige etter kort tid. De aller fleste mennesker mestrer dårlig å fake noe de ikke er.
Godt egnet eller uegnet metode?
Skal man bruke slike metoder bør man først finne ut hvor de er godt egnet og hvor de er mindre godt egnet. Mange forsøker å bruke metoder som er lite egnet når de brukes i feil situasjon, det kreves f.eks. annen fremgangsmåte overfor en kritiker enn overfor en tilhenger. Man bør også finne ut hvor godt man behersker metodene, istedenfor blindt å kopiere "suksess-oppskrifter".
Mange av metodene går rett og slett ut på at man skal overbevise seg selv om at noe er sant, slik at man "utstråler" at det faktisk er sant - slik at andre skal kunne tro på det samme, slik at det etterhvert kan bli sant i virkeligheten også (forhåpentligvis). Det blir ikke mer sant med slike metoder, men noen vil kunne la seg overbevise om at det er det.
Hvis folk har gått på slike ideer bør de trolig revurdere ideene sine, før ideene fører til samme type resultat som her. "Tankens kraft" er svært lite solid grunnlag å basere et vellykket konsept på.
Viktig årsak?
Disse metodene er blant de viktigste årsakene til at konseptet virket en tid, men de er også en vesentlig årsak til at konseptene feilet. Det hadde f.eks. stor betydning at konseptet kunne bli markedsført som "hjemmebusiness" og "opplæring". Det er lett å selge et "troverdig konsept" sålenge de fleste folk er villige til å tro på det.
Konseptet feilet av samme årsak. Man trenger et betydelig mer solid konsept, mindre avhengig av at folk skal være villige til å TRO på forklaringer. Konseptet var mye mindre solid når man sjekket det nøyere. Det tålte rett og slett ikke å bli sjekket nøyere av folk som var mindre villige til å tro på forklaringer.
"The Right Mindset"?
Det er greit nok at rett innstilling kan påvirke resultater f.eks. i salg eller ledelse, men når ble egentlig "
riktig innstilling" det samme som "
positiv innstilling"? Definisjonen på "
riktig innstilling" bør vel heller være at man har en innstilling som fungerer i situasjonen det gjelder, istedenfor en slags "
kunstig positivitet"?
Når ble "attraction marketing" det samme som "selv-promotering" - siden metodene minner langt mer om selvpromotering enn om en metode for å tiltrekke "folk flest"? Det tiltrekker bare et lite fåtall mennesker som forventer at "slik skal det være" hvis man har suksess.
Metodene er stort sett rettet mot at deltakere skal "føle" at de gjør ting riktig, men de har langt mindre effekt på folk som er utenfor systemet. Jeg synes ikke kunstig positivitet eller selvpromotering er spesielt tiltrekkende, siden jeg ikke gjennomfører det samme programmet.
Dette er en vesentlig grunn til at konseptene feilet. Altfor mye energi ble rettet mot å overbevise deltakere om ting, mens altfor lite energi ble rettet mot å ha et bærekraftig konsept.
Morten