Hvorfor er egentlig Chrome noe folk tenker på?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Først litt nettleserstatistikk. Deretter fortsetter vi litt med en artikkel på digi.no.

I artikkelen på Digi.no finner vi følgende.:

Utdrag fra artikkel på Digi.no skrev:
Microsoft har kommet med et nytt forslag om hvordan nettleserkonflikten med EU kan løses. Selskapet tilbyr nå en mulighet som trolig er nettopp den blant annet Opera Software og Mozilla har ønsket seg, nemlig å tilby nye brukere av Windows 7 en valgside (Ballot Screen) hvor brukerne blir presentert en rekke ulike nettleser, inkludert de fem viktigste - IE, Firefox, Safari, Opera og Chrome.

Nuuh... Jeg må si jeg er sjokkert, og det jeg tenker på er... Hvorfor i apeskogen skal Google sin nettleser Chrome være med her på dette forslaget fra Microsoft? Chrome er da ikke noen stor og populær nettleser. Selv tenker jeg at eneste grunn til at Chrome i det hele tatt er populær er fordi Google eier den. Om jeg hadde laget Chrome, hadde jeg også da fått komme inn på dette greiene fra Microsoft?

Nei, helt dønn seriøst, jeg syns ikke Chrome på noen måte burde være med på noe slikt som dette, og det eneste jeg tenker er at Chrome er med fordi det er Google som eier den.

Ståle

Medlem
Nettopp fordi Google står bak Chrome, så får nettleseren en bra brukermasse, og Chrome har i flere markeder passert både Opera og Safari i størrelse, og er på god vei til å bli like stor som begge på generell basis.

Ser ikke noe problem med at Chrome skal være med her.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Tror jeg glemte og nevne at jeg lider av Google-anti-hat-sykdommen som har spredt seg litt sånn smått i det siste.

Det er jo greit nok at Chrome på kort tid har blitt en stor nettleser, men det hadde den jo strengt tatt aldri blitt dersom det ikke hadde vært Google som stod bak den. Ikke er den spesielt bra, den bruker enorme mengder minne og ikke har den noen funksjoner vi ikke finner andre steder.

Jeg ser ikke på det som et problem at Google sin nettleser skal være med her jeg heller, men jeg forstår ikke poenget. Hvorfor skal Google som kom lenge etter alle andre med akkurat samme type produkt være med på dette her?

Neida, jeg skal ikke skylde på Microsoft eller Google her. Jeg syns det er EU som har klart og drite seg ut, da de ikke engang kunne forstå konsekvensene av og kreve IE fjernet fra Windows før de kom med kravet.

[...] brukerne blir presentert en rekke ulike nettleser, inkludert de fem viktigste - IE, Firefox, Safari, Opera og Chrome.

En rekke. Det oppfatter jeg slik at det er snakk om langt flere enn bare disse fem. Da er Chrome en selvskreven kandidat. Håper de har med Lynx også.

Og at Chrome har så store besøksandeler som den har til å være såpass ny er intet mindre enn en prestasjon (på mine sider er det snakk om fem prosent). Selvsagt er Chrome kjent bare fordi det er Google som lager den -- hadde folk flest hørt om Internet Explorer om det ikke var et Microsoft-produkt, men et kodeprosjekt jeg hadde laget i kjelleren? Hadde folk flest hørt om *Windows* om det ikke var et Microsoft-produkt?

Dersom Microsoft inkluderer Chrome her, er det fordi det finnes en del mennesker som ønsker å bruke Chrome... Noe som stemmer.

picxx

WF 09
Det er jo greit nok at Chrome på kort tid har blitt en stor nettleser, men det hadde den jo strengt tatt aldri blitt dersom det ikke hadde vært Google som stod bak den. Ikke er den spesielt bra, den bruker enorme mengder minne og ikke har den noen funksjoner vi ikke finner andre steder.

Om iTunes hadde blitt laget av meg og ikke av apple hadde programmet neppe passert 1000 brukere i dag. ;)

Topp