Hvorfor du bør stemme noe annet enn Frp

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har et primeksempel på hvorfor man skal stemme FRP rett utenfor vinduet mitt nå: Veiarbeidere fra et privat selskap. De jobber fort som faen. Her skal ting gjøres unna raskt, effektivt og de skal ha høy kvalitet på arbeidet sitt.

Når jeg ser veiarbeidere i Norge blir jeg oppgitt. Flere ganger ser jeg 10 personer stå rundt et hull å se på mens 1 person graver. De har også mange pauser. Lange pauser.

Ingen tvil om at de private selskapene gjør en bedre jobb!

Tonny Kluften

Administrator
Det der var helt OT Kenneth ;)

Har du forresten vært ute og kvalitetssikret arbeidet deres? Sjekket utdannelse osv.? Uansett, de 10 personene er der for å sjekke at kvaliteten på hullet blir bra nok, det får du ikke hos private :D

Men veiarbeid blir lagt ut på anbud i Norge i dag, alle i lik konkurranse, så myten om det trege veivesenet lever videre på gammel vane. Det er nok ikke alltid at de som ønsker mest "fremskritt" har fått med seg at Norge raser fremover i ekspressfart uten fremskrittsekspertene ved roret.

Ole Avranden

utvandret
Det at veier blir lagt ut på anbud i Norge stemmer, men det er en liten hake ved det. Anbudene er skreddersydde til norske foretak, og da spesielt det gode gamle kvasiprivatiserte vegvesenet.

Ta strekningen E6 Jessheim-Lillehammer - hadde den blitt lagt ut som ett prosjekt ville ikke en eneste norsk bedrift vært konkurransedyktig. Da ville sannsynligvis et tysk selskap fått anbudet, og blitt bygd på samme måte som de gjorde mellom Kristiansand og Grimstad. Og fasiten der var MYE raskere utbygging og flere hundre millioner spart.

Men, når veibygging i Norge legges ut som små klatter med noen kilometer her og noen kilometer der, sier det seg selv at tyske firmaer som virkelig kan kostnadseffektiv motorveibygging ikke gidder å begynne å flytte maskineriet sitt. Det koster rett og slett for mye i oppstartsutgifter. Da "vinner" vegvesenet hver gang. Så får vi heller betale i form av lang utbyggingstid og mye høyere pris...

Lagt ut på anbud? Ja, men nei liksom.

Tonny Kluften

Administrator
Anbudene er skreddersydde til norske foretak...

Proteksjonisme? Hold penga i Norge. God FRP-politikk:)

Ja, det stemmer nok det du sier om å bygge langt blir billigere pr. kilometer. Selv har jeg aldri forstått hvorfor det står halvbygde veier rundt omkring hvor ingen jobber. Svaret er vel at i fjellnorge koster hver kilometer ekstremt mye og kostnadene må fordeles over mange år.

Sist redigert:

Altberger

Medlem
du bare tror at du er enig med FRP

De som stemmer FRP bare tror at de er enige med partiprogrammet.

Alle som tar valgtesten havner på venstre!

Selv skal jeg arrangere eget venstretog på valgdagen hvor vi i samlet tropp marsjerer til valglokalet under store bannere og med roperter.

Go venstre!

Tonny Kluften

Administrator
De som stemmer FRP bare tror at de er enige med partiprogrammet.

Alle som stemmer bør lese partiprogrammene til partiet de skal stemme på. Å stemme uten å ha lest det er rimelig uansvarlig, det er der man får vite hva partiene står for. Man får ikke alt gjennom avis/tv.

Venstre: Venstre - Politikk - Program 2009
AP: Politikken - Hjem - Arbeiderpartiet
H: Høyres programmer
SV: Prinsipprogram / Politikken / Forside / SV - Sosialistisk Venstreparti
FRP: Prinsipprogram 2009-2013 : FrP
KRF: Politisk program
DE grønne: Miljøpartiet De Grønne: Vår politikk
Rødt: Program | Raudt
SP: Senterpartiet

Det skulle ikke forundre meg om mange potensielle FRP-velgere skifter og stemmer Venstre etter å ha gått igjennom de programmene.

Hadde en lite diskusjon med en Frp mann i går.

Han snakket om at det var for mye byråkrater rundt om kring. Det kan jeg forsovidt være enig i. Men da jeg spurte han hva han ville gjøre med alle de som var overflødige. Ramser han opp en del jobber der det trengs flere folk.
Lærere og omsorgsarbeidere var noe av det han nevnte. Enig i det også jeg forsåvidt. Men så sier jeg hvordan skal man ta hensyn til de eldre og elevene?

Hensyn sier han. Ja sier jeg for du mener vel ikke i fullt alvor at alle egner seg til disse jobbene?

Da ble han svar skyldig gitt.

Christian

Medlem
Jeg forstår ikke helt argumentene for at hvis private skal bygge (mer) vei, så vil vi ikke være sikre på at det er fagfolk som gjør jobben, at det blir brukt skikkelig materialer og at det blir gjort en ordentlig jobb. Det er jo punkter som er usannsynlig enkle å garantere i anbudsspesikifasjoner og enkel oppfølgning.

Et veldig godt eksempel er jo det første OPS-prosjektet i Trøndelag Landets første OPS-prosjekt klar for trafikk: -Bygget av et lag med toppfolk - våreveger.no. Ferdig før tiden, null budsjettoverskridelser og kjempegod HMS.

Tonny skrev:
Proteksjonisme? Hold penga i Norge. God FRP-politikk
Mente du ikke SP nå? :)

Altberger skrev:
Alle som tar valgtesten havner på venstre!
Hvilken valgstest er dette??

i-net

WF 09
huffameg, alle sosialistene på dette forumet..
Takk til Kenneth som virkelig har skjønt at FRP er det beste for alle oss med ENK. og lysten til å bo i et land hvor ikke alle skal være HELT LIKE slik sosialistene vil.

Lurer forøvrig også på om Norge overlever 4 år til med de pappskallene som sitter der nå :p

Dette var uansett en temmelig svak tråd med syltynne (Eller ikke-eksisterende grunner) om hvorfor vi ikke skal stemme FRP. Synes alle heller skal lese alle de gode grunnene hvorfor du faktisk bør stemme FRP i denne fantastiske tråden:
https://www.webforumet.no/forum/generell-snakk-og-svada/6276-mine-gode-grunner-til-stemme-frp.html :D

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
huffameg, alle sosialistene på dette forumet..
Takk til Kenneth som virkelig har skjønt at FRP er det beste for alle oss med ENK. og lysten til å bo i et land hvor ikke alle skal være HELT LIKE slik sosialistene vil.

Best for ENK? Har du virkelig sjekket ut Venstre? Venstre er bra for ENK og småbedrifter. Det må jeg innrømme at jeg mener selv om jeg stemmer AP. Syns forøvrig ikke at vi er helt like her i landet.

Santo

Active Member
Mediene oversvømmes av negative FRP-nyheter om dagen, og det viser seg gang på gang at media elsker å blåse opp alle saker som omhandler FRP og som har et negativt fortegn. På positive saker er de samme journalistene som regel langt mer moderate i sin "upartiske dekning".

Kan det kanskje ha noe med at FRP ønsker å endre eller fjerne deler av pressestøtten? Man meler gjerne sin egen kake, også journalister...

Takk for god link, Kenneth. Likte spesielt setningen
Den største svakheten er likevel forestillingen som spres om at dette vil skje «med Frp i regjering». Man kunne med omtrent like stor rett påstått at med «SV i regjering vil Norge melde seg ut av Nato», at «med KrF i regjering vil fri abort bli avskaffet», eller at «med Sp i regjering vil Stortinget flyttes ut av Oslo».

Topp