Hvorfor du bør stemme noe annet enn Frp

peterandrej

pensjonert moderator
Kom over en glimrende og lettfattelig bloggpost om hvorfor du bør stemme noe annet enn Frp den 14. september. Skrevet av Eskil, bedre kjent som favorittmatematikeren til Drillo. En flink blogger og en meget oppegående mann.

Utdrag:

"FrP er anti-intellektuelt. De er permanent skeptiske til eksperter, fra klimaforskere til økonomer, det virker som om de tror at sunt folkevett er bedre enn forskning, og dem om det, men det var slik verden ble styrt i middelalderen, og jeg foretrekker vår tid. Anti-intellektualisme er helt greit for et protestparti i permanent opposisjon, men anti-intellektuelle er, o sjokk, ikke så intelligente. NRK's IQ-test "Test nasjonen" ga samme resultat begge gangene når de kryssjekket IQ'en med hva folk stemte: Øverst kom velgerne til alle de andre partiene, så kom de som ikke stemmer noe parti, og nederst lå FrP-velgerne. I valget mellom å la landet styres av intelligente og ikke fullt så intelligente, foretrekker jeg det første."​

Les hele innlegget her:
Esquil røler om:: Hva jeg ikke vil stemme

---

For min egen del kan jeg legge til at Frp har spilt ut "bæææ-alle-bare-lurer-og-lyver-til-oss"-kortet de siste dagene. Siv Jensen er "sjokkert" og Carl I Hagen er så lei seg at han sikkert sitter i et hjørne og gråter. Bare fordi Erna Solberg har sagt at - sjokk - Høyre kunne tenkt seg å danne regjering med vennene i KrF og Venstre.

--

Andre som har argumenter for å stemme noe annet enn Frp?

Gaasehud

Medlem
Grunner til å *bli lurt* til å stemme på Frp:
1. De kommer med en rekke fristesaker som lavere skatter, billigere alkohol, sprit, etc. og hvor pengene kommer fra er vel ikke så viktig. Bare ta litt fra noe som holder Norge sånn nogen lunde sammen, og heller privatisere, sånn at syke folk som ikke har penger nok dør (i verste fall). Samt lovlig poker, vannscooter, bedre veier, you name it.
2. Frp-politikere (samt politikken deres) er presentert veldig enkelt og greit, så "folk flest" skjønner det. F.eks. her på videregående skolen min kom det et brøl fra en rekke elever da Frp bablet om lovlig poker og billigere sprit. Men poenget er at Frp klarer å forklare det så enkelt, så f.eks. Ap og Sv blir for vanskelig å skjønne ... igjen; for folk flest.

Jeg er glad vi under 18 ikke har stemmerett, da hadde det blitt mye enkle avgjørelser mot enkle betingelser. Men alle vokser dessverre ikke fra Frp - selv om de er over 18. :(

Det er min mening. Vil gjerne høre dere andres også. :) Fin tråd.

EDIT: Hehe, morsomt at kategorien er "generell snakk og svada", den er jo snart proppet med politikk, her på WF. :D

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg er glad vi under 18 ikke har stemmerett, da hadde det blitt mye enkle avgjørelser mot enkle betingelser. Men alle vokser dessverre ikke fra Frp - selv om de er over 18. :(

Myten sier at Frp er enkle løsninger for enkle mennesker. Og, statistisk sett, er jo myten faktisk sann. Av alle velgergrupper har Frp de soleklart dummeste velgerne.

Men du skal huske på at denne argumentasjonen vi fører her nå faktisk er med å gjøre Frp større. Hovedårsaken til at Frp har blitt så stort som det har blitt er at resten av partiene er for elitiske. Pampene i AP har ingen bakkekontakt. Raddisene i SV skal bare danse afrikansk dans og tisse i kryss for en finere regnbue. Høyrefolk har aldri jobbet, bare drukket dyr cognac og spilt golf.

Mens Frp taler folkets sak mot eliten i Oslo. Derfor vil utdritning av Frp automatisk føre til større oppslutning for partiet. Det er dette som er Frp-koden Martin Kolberg aldri forstod.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
peterandrej, slik som du skriver, så minner du faktisk forferdelig mye om Stoltenberg. Er det deg? :eek:

Leste nylig en interessant lederartikkel, tror det var i bladet Tromsø, som trakk fram hvordan FrPs politikk blir langt mildere og flauere når de faktisk risikerer å måtte gjennomføre den. Partiet har alltid vært veldig direkte på at «Vi skal gjøre DETTE og DETTE og DETTE» og har blitt rost opp i skyene for å snakke folkets språk.

Og nå gjør de det stikk motsatte, akkurat som SV gjorde for fire år siden: De blir vagere, mer utydelige, og legger inn forbehold for at veldig mye av det de ønsker ikke kommer til å bli gjennomført.

For eksempel kunne Siv Jensen for noen uker siden sannsynligvis finne på å si
Vi vil ha oljeboring i Lofoten og Vesterålen.
I den berømte hundredagersplanen står dette formulert slik:
- Igangsette arbeidet med å ferdigstille forvaltningsplanen for nordområdene, med den hensikt å åpne for full fremdrift i petroleumsvirksomheten for Nordland VI, VII og Troms II i 2010.

Med tanke på hvordan FrP har pleid å snakke er det fascinerende hvor mange av punktene i hundredagersprogrammet som starter med ordene «Fremme forslag om». FrP lover ikke å avskaffe sidemålsundervisning, de lover å fremme forslag om å avskaffe sidemålsundervisning. FrP skal ikke avvikle NRK-lisensen, de skal fremme forslag om å avvikle NRK-lisensen. De skal ikke legge ned Utlendingsnemnda, de skal fremme forslag om nedleggelse av Utlendingsnemnda.

Med andre ord: FrP har begynt å legge inn de samme forbeholdene i språket sitt som alle de andre partiene bruker, i et forsøk på å ikke love mer enn de kan holde. Bare jeg som synes at det er utrolig fascinerende?

kongen

kongemedlem
Hvis man føler seg spesiell eller har det lille ekstra som de andre ikke har, da er det en god grunn til å stemme noe annet enn Frp. Fordi det er bevist at de som ikke stemmer Frp har det lille ekstra... et ekstra kromosom:p

picxx

WF 09
Det er vel ingen som har gitt noen spesielt dypere argumenter i denne tråden, annet enn "FRP er dumme" ?

Synspunktene som har gått igjen i denne valgkampen er stort sett "Derfor skal du ikke stemme frp" eller "Derfor skal du stemme frp". De andre partiene....er de totalt politikkløse har blitt, eller er deres politikk for lyssky å prate om?

Tonny Kluften

Administrator
Ja, jeg syns det er pussig om partiene fokuserer på hva folk ikke får fra andre partier, men syns at picxx overdriver bittelitt. Uansett, god markedsføring er vel å fortelle kunden hva de kan få fra nettopp deg og ditt parti. Og å fortelle folk at de er dumme får ingen til å skifte side. Skryt av folk så får du de med på laget ditt.

Så her kommer det (Og dette er ikke bare propaganda, jeg mener det faktisk):

Hei alle nydelige, rike, flotte, smarte, kunnskapsrike, snille, deilige FRP-velgere. Jeg garanterer at dere blir enda nydeligere, rikere, flottere, smartere, kunnskapsrikere, snillere, deiligere hvis den rødgrønne regjeringen får fortsette :):):)

Topp