Man kjenner til at mange ikke får innreise til Kina, enten fordi landet har gjort noe dumt eller at firmaet man jobbet hos for 10 år siden ikke hadde holdt seg på matta. Så hvis 1 amerikansk inspektør hadde forårsaket at 1000 mennesker mistet jobben, så kan du ta deg faen på at han aldri ville ha sluppet inn i Kina igjen, ihvertfall på lovlig vis.
For all del - jeg har selv en kunde som slet med endel tillatelser og avlyste prosjekter etter at Liu Xiaobo fikk fredsprisen for to år siden, men hvis det er et - eller flere - land som begynner å sette slike krav, slik at det ikke bare er enkeltfirmaer, men alle firmaer fra disse landene, som må gjøre det slik, så vil det raskt begynne å skade Kina ganske kraftig økonomisk om de driver på med slike "straffer".
Hvorfor? Vel - hvilken vei tror du handelsbalansen mellom f.ex. Kina/Norge eller Kina/USA går? Uten å sjekke er jeg ganske sikker på at den går ganske kraftig i kinesisk favør (altså at vi importerer mer fra kina enn de gjør fra oss).
(ok - jeg sjekka - og jeg har rett:
SSBmagasinet)
Samtidig er det MANGE andre land som helt garantert kunne tenke seg en bit av den kaka, i praksis ville det jo rett og slett tvinge firmaer i både kina og andre steder til å enten forbedre krav til minstelønn/arbeidsmiljø/etc, eller så vil uunngåelig arbeidsplasser bytte til andre land. Det vil si at å nekte handel vil skade f.ex. Kina MYE mer enn de landene de handler med. Ja, på kort sikt ville det også skade de som er disse underbetalte/undertrykte halvslavene, omtrent som en streik kan skade på kort sikt, men sannsynligvis ville resultatet rett og slett bli at det det dukker opp konkurrerende firmaer internt i kina som var villige til å gi bedre vilkår for de ansatte, og dermed vil "kjipingene" enten tilpasse seg eller gå konk.
Men så er spørsmålet hvilke krav de skal følge. Skal man bruke den norske modellen for arbeidsmiljø som krav, og den amerikanske iht. minstelønn? Eller.............
det er jo 100% opp til ethvert land å lage lover som krever at firmaer i landet skal kreve minstestandarder også fra underleverandører. Hvilke krav? Det skal ikke jeg utbrodere her nå, men f.ex. ikke barnearbeid (og da sette en minimumsalder), lønninger som det faktisk går an å leve av, osv. Trenger ikke å være så vanvittig komplisert.
Det ville naturligvis skape et fordømt rabalder med kina hvis noe sånt ble gjennomført, men ville det være verdt det? Ja, jeg tror det.
Åja - og dette ville jo naturligvis heller ikke bare gjelde Kina, men helt generelt uavhengig av land, selv om K nok ville være et av de landene som ble hardest rammet av det.