Tonny Kluften
Administrator
Hvorfor betaler firmaer skatt? Ville det ikke vært bedre om penger kunne stå ubeskattet i et firma inntil noen personer nyter godt av dem? Det er tross alt folk som bruker penger, ikke firmaer i seg selv.
Hvorfor betaler firmaer skatt? Ville det ikke vært bedre om penger kunne stå ubeskattet i et firma inntil noen personer nyter godt av dem? Det er tross alt folk som bruker penger, ikke firmaer i seg selv.
Jeg er interessert i å diskutere/vite mer om økonomiske systemer, som f.eks. hvorfor firmaer betaler skatt, det har ikke noe med politikk å gjøre.
For meg er det ikke logisk at penger som ikke mennesker i praksis nyter godt av på en eller annen måte skal beskattes.
Grunnen til at jeg kom på problemstillingen er at AS`et mitt har noen kroner på konto. Jeg kunne gjerne tenkt meg la de stå der til neste år for å investere videre med dem. Men staten tar 27% slik at AS`et ikke kan investere alt i videre drift og vekst.
Det er jo en gammel diskusjon om det er er forbruk som skal beskattes i stedet for inntekt og eiendeler, med andre ord at en rett og slett avskaffer inntekts- og forumesskatt og legger all beskatning på forbruk av varer og tjenester i form av merverdiavgift eller lignende.
Nei, kjøp av verdipapirer er ikke fradragsberettiget.Hvordan blir det om man bruker alle pengene på akjser, fond eller noe lignende som holder seg i verdi og selger det etter nyttår?
Jeg tror ikke det, som jeg skrev i et innlegg over:Hadde det ikke holdt å gi inntektsskatt til personer i det øyeblikket personer mottar penger eller ytelser?
Underforstått, slippe unna så lenge pengene står i selskapet.... Dessuten betaler selvstendig næringsdrivende og lønnstakere skatt når pengene tjenes opp, uavhenging om de går til forbruk eller sparing, de fleste vil nok oppfatte det som klart urimelig om selskaper, også store med tilsvarende store overskudd, skulle slipp helt unna.
Dessuten betaler selvstendig næringsdrivende og lønnstakere skatt når pengene tjenes opp, uavhenging om de går til forbruk eller sparing, de fleste vil nok oppfatte det som klart urimelig om selskaper, også store med tilsvarende store overskudd, skulle slipp helt unna.