Ok, det jeg liker å finne, når jeg jobber for et av magasinene jeg jobber for og leter etter bilder til en artikkel, er en fin liten link som heter "Presse", eller noe liknende. På denne siden er det kjekt å ha bilder av hver person som er involvert i whatever prosjekt/firma (ihvertfall styret++), med navn på personen, og informasjon om hvem som skal krediteres for bildet.
Bildene er det selvsagt fint om er så store som mulig, men å legge dem ut i alle mulige rare formater er totalt unødvendig. Det vanlige er faktisk jpg, men da selvsagt så høy som mulig kvalitet, og RGB, men det er også en del som legger ut TIFF som er et totalt ukomprimert lossless format, og en del legger også ut som CMYK. Selv om det kan være litt behagelig med CMYK, så er det også minuser med det, siden det i alle fall må tilpasses den aktuelle fargeprofilen hos trykkeriet, og dermed blir det plutselig en ekstra konversjon, noe som betyr et unødvendig (om enn lite) kvalitetstap.
Du kan gjerne zippe hvert bilde for seg, men å lage alt sammen som en stor pakke er bare tungvint, siden man da MÅ laste ned alt sammen, og plutselig er nettet litt treigt eller noe (det skjer faktisk oftere enn man skulle tro), og hvis man da blir sittende og vente tre ganger så lenge fordi man MÅ laste ned en pakke på tre bilder der man bare skal bruke ett, så er det irriterende.
Lag heller en enkel, grei og oversiktelig, lett tilgjengelig presseside, der alle bilder ligger hver for seg, og med en thumbnail og eventuelt tilogmed en mellomstor utgave av bildet, og der linker til all informasjon, pressemeldinger++ ligger lett tilgjengelig og oversiktelig på ett sted.
Om du har noen bilder i breddeformat og noen i høyde, så er det en fordel.
Ikke beskjær bildene, forstørr dem eller noe slikt, bare pass på at de blir knivskarpe når du tar dem, og la dem være i full størrelse.
Navngi gjerne bildefilene etter person og firma, så er det lett å finne dem igjen.