Hvordan ta gode pressebilder for nettsteder

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg har blitt etterspurt pressebilder for noen av nettstedene jeg er med å driver og lurer på om noen har erfaringer med hva et bra pressebilde er?

Både av krav til kvalitet/størrelse og hva man bør ta bilde av for å ta et skikkelig bra pressebilde? Bør kanskje grunderen sitte foran en PC eller med en PCskjerm av nettsiden i bakgrunn? Bare sitte i en park?

Alle tips til hvordan ta gode pressebilder for en nettside taes i mot med takk!

Msites Ltd

Livsnyter
Hva som bør være på et bilde er det nok kun du selv som kan svare på da dette bør være en del av profilstrategien til bedriften. Om eieren/gründeren skal fremstilles i dress eller kaki, om det skal være et studiobilde eller et miljøbilde - alt dette er det kun du som kan svare på!

Stort sett ønsker du vel at det er nett dette skal publiseres på, så da holder det jo med den kvalitet som dette kreves. Legg dog alle bilder i flere formater for nedlastning.

Ellers er det vel slik at avis krever 180 dpi og magasiner 300 dpi hvis det skal trykkes.

TorsteinO

Art Director & grunder
Er egentlig ikke så viktig å legge det ut i flere formater, og dropp raw. Tiff er fint, evt går jpg på absolutt max kvalitet også fint. Bare la dem være i RGB (spesielt en del ukesaviser sender faktisk RGB til trykk, konvertering til CMYK gjøres da automatisk hos trykkeriet, og det bør ikke gjøres to ganger), og juster så pent (men forsiktig) du kan med kurvene.

Ang. størrelse - holder det til A4 i 300 dpi er det fint. For de fleste magasiner vil det gå helt fint å gå ned til 240 dpi.

Det kan være greit å legge ut et par enkle portrettbilder med ensfarget (hvit/lys) bakgrunn, kanskje et i portrett og et i landskapsformat.

Ellers... er det hun bloggeberta på hegnar som er den motegreia du snakker om? Da ville jeg ha tatt noe litt "mote"-aktig, som f.ex. en litt mer proff utgave av de bildene det stod at hun tar selv.

Generelt: er det noe spesielt utenom nettsidene som kan være interessant med disse folka? En hobby, eller noe litt relevant i nærmiljøet kanskje?

peterandrej

pensjonert moderator
Det som menes med "pressebilder" er jo bare bilder som pressen kan bruke fritt og uhemmet når de skal skrive en sak. De bør inngå i et "pressekit" som foruten bilder også inneholder key informasjon som personlige opplysninger (alder, utdanning, osv) samt beskrivelse av produktet. Hvis det er "bloggeberta" di dette skal lages til bør du legge ved trafikktall osv.

En link til hvem som har designet bloggen hennes og selvsagt kreditering av hvem som har tatt bildene av henne er et absolutt must:)

Slike pressekit er det mange som opererer med. Det er en full pakke altså med all informasjon du ønsker at journalistene skal vite når de skriver saker. Hvilken oppløsning og slikt er egentlig bare et svar på: nemlig flest/best mulig. Flere bilder, flere oppløsninger, flere formater. Gi dem mest mulig valgfrihet. Ta gjerne kontakt med en av mediene for å høre hvilke formater de foretrekker på ting.

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok, det jeg liker å finne, når jeg jobber for et av magasinene jeg jobber for og leter etter bilder til en artikkel, er en fin liten link som heter "Presse", eller noe liknende. På denne siden er det kjekt å ha bilder av hver person som er involvert i whatever prosjekt/firma (ihvertfall styret++), med navn på personen, og informasjon om hvem som skal krediteres for bildet.

Bildene er det selvsagt fint om er så store som mulig, men å legge dem ut i alle mulige rare formater er totalt unødvendig. Det vanlige er faktisk jpg, men da selvsagt så høy som mulig kvalitet, og RGB, men det er også en del som legger ut TIFF som er et totalt ukomprimert lossless format, og en del legger også ut som CMYK. Selv om det kan være litt behagelig med CMYK, så er det også minuser med det, siden det i alle fall må tilpasses den aktuelle fargeprofilen hos trykkeriet, og dermed blir det plutselig en ekstra konversjon, noe som betyr et unødvendig (om enn lite) kvalitetstap.

Du kan gjerne zippe hvert bilde for seg, men å lage alt sammen som en stor pakke er bare tungvint, siden man da MÅ laste ned alt sammen, og plutselig er nettet litt treigt eller noe (det skjer faktisk oftere enn man skulle tro), og hvis man da blir sittende og vente tre ganger så lenge fordi man MÅ laste ned en pakke på tre bilder der man bare skal bruke ett, så er det irriterende.

Lag heller en enkel, grei og oversiktelig, lett tilgjengelig presseside, der alle bilder ligger hver for seg, og med en thumbnail og eventuelt tilogmed en mellomstor utgave av bildet, og der linker til all informasjon, pressemeldinger++ ligger lett tilgjengelig og oversiktelig på ett sted.

Om du har noen bilder i breddeformat og noen i høyde, så er det en fordel.

Ikke beskjær bildene, forstørr dem eller noe slikt, bare pass på at de blir knivskarpe når du tar dem, og la dem være i full størrelse.

Navngi gjerne bildefilene etter person og firma, så er det lett å finne dem igjen.

Ole

Medlem
Hmm... Litt av en format- og størrelsesfetisch dere viser her :p
Jeg ville legge langt mer vekt på motivet enn det tekniske...

Det tekniske først for å bli ferdig med det...
Bredbånd og PhotoShop har kommet for å bli! Så;
- En størrelse holder - A4-utfallende i magasinkvalitet - da har du dekket alle eventualiteter.
- Ett format holder - jpeg i høy kvalitet.

Motivet
Ta bilder med litt forskjellige innfallsvinkler. Hvis vi bruker bloggerbærta som eksempel: Ta en serie bilder i den stilen hun bruker i bloggen, men ta også noen hvor hun er en blogger "in action".

Men det er vanskelig å ta bra bilder av noen som jobber på en PC, så vær ekstremt nøye med å fjerne alt på bildet som forstyrrer motivet. Ideelt sett bør det bare være frøkenen og PC'en, og litt tilbehør som underbygger stilen hennes.

Stil
Tenk også på stilen - noen bilder bør være stylede (magasin), mens andre bør virke litt mer tilfeldige (avis).

Antall
På bloggerbærta bør det være en del bilder å velge blant. Hun kan eksponeres i alle typer medier - bruk minst 10 bilder med en variasjon i stil og motiv.

Pressekit ville jeg droppet. Hun skal fremstå som en tilfeldig blogger som har lykkes, ikke et forsøk på en kommersiell suksess. Presenter heller interessante stats og fakta på nettstedet slik at det lett blir funnet, og skrevet på en måte så late journalister lett får hentet ut info'en de trenger.

Vær også uformell på teksten som hører til pressebildene. Skriv med hennes skrivemåte, ikke i den typiske advokat-stilen om rettigheter osv...

peterandrej

pensjonert moderator
Skal lage et til meg selv Kenneth, så får du se. Jeg vil også på forsiden av VG!

Stay tuned.. (note to self: ikke legg ved de nakenbildene..)

Men seriøst, jeg skal lete litt kenneth. For jeg har sett dette flere ganger, men husker ikke helt hvor helt i farten. Men har tenkt å lage et slikt selv, så skal se om jeg finner noe å gå etter. Kort fortalt er det jo bare en ganske avansert CV - så jeg tror du skjønte hva jeg mente.

Ole kom forøvrig med en viktig ting: hvis det er bloggeberta di Kenneth så er det selvsagt sånn at dette må tilpasses "hennes" stil. alt avhenger av hvilket inntrykk du vil gi. Lag det gjerne litt "amatørmessig" med vilje liksom.. Litt skrivefeil, litt dårlig og tacky posering, uskarpe bilder, osv. Litt sånn "fjortis". Hvis hun framstår som en slags Spice Girl fremmet av en professjonell aktør blir interessen for henne mindre fra medias synsvinkel. de vil jo ha fjortisjentene som sitter i kantina på skolen og blogger bare "på moro" og tjener millioner. blir det sånn at du liksom er manager og har et svært selskap bak henne som backer henne og manipulerer media til å skrive om henne så du tjener penger på det - ja... det blir jo litt sånn menneskehandel, horete, osv.

Du fatter sikkert skissa.

Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ja, det er et godt poeng. Kanskje jeg bør droppe pressesiden totalt. Kan heller omformulere en "Om meg" side hvor det uskyldig nevnes "hvis du vil skrive noe om meg kan du bruke disse bildene" også liste opp noen ok bilder som ikke er superprofesjonelle, men samtidig ikke webcam kvalitet.

Men hva om vi bruker at du driver et reisenettsted som eksempel. Hva vil dere si et bra pressekit bør inneholde da?

Topp