Hvordan "sprite" opp nettside?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg jobber med en ny nettside, men er ingen desgin-guru og trenger litt hjelp for å få litt mer "sprut" på designfronten.

Den er altså IKKE ferdig slik den fremstår nå, og en del ting skal endres, som f.eks logo og også litt av teksten, mest sannsynlig også fargene. Så i denne omgang er det ikke ris/ros jeg er ute etter (det kommer når den er ferdig), men tips til hvordan jeg får designet litt sprekere.

Jeg liker selve oppsettet, men syntes det er noe som mangler, uten at jeg helt klarer å se hva. Tenkte å ha noen store illustrasjoner på høyresiden for teksten inni hoveddelen av siden, hva tror dere om det?

Dette skal uansett ikke være en ûberfancy nettside laget for å satse på å vinne NM i webdesign, men en relativt enkel side som forteller litt om tjenesten jeg selger.

Url: flashbanner.no

Sist redigert:

selbekk

Medlem
Du har et brukbart grunnlag der. Her er et par småtips:

Typografi
Ikke vær redd for å bruke store tekststørrelser, gjerne med mer spennende fonter enn arial, helvetica osv.. Sjekk @font-face om du ikke er bekjent med hvordan du får til dette uten bilder.

Bilder
Nettsiden din, som promoterer flash-bannere (regner jeg med), har så godt som intet grafisk materiale. Allerede her burde du se en svakhet. Legg til noen flotte bilder av noen designere, eller kanskje litt vektorgrafikk-looking greier.

Kontraster
Nettsiden din er veldig... blå. Prøv deg frem med litt forskjellige kontrastfarger, som for eksempel oransje eller noe annet moro. Du får garantert et helt annet look med en gang.

Shock factor
Har du noengang lagt merke til at media som har litt sjokkelementer i seg får deg til å legge ekstra godt merke til dem? Om det er fargene som står i kontrast, om det er store og dominerende fonter, eller om det er bilder som virkelig skurrer (for eksempel... en dame som... "flasher"??), så får du definitivt oppmerksomheten for det øyeblikket som teller mest - det sekundet brukeren bestemmer seg for om det her er verdt tiden deres. Eksperimentér med nye overskrifter på navigasjonen din og undersidene dine (istedenfor "Velkommen til vår nettside", hva med "Flash funker!" eller "Kom til live på internett!" eller kanskje noe helt annet?), og vær mer provokativ i tekstene du skriver. Ikke vær A4, jeg hater A4. Alle hater A4. Vær annerledes! Skill deg ut!

Detaljer
Er det ikke et ordtak som sier "djevelen ligger i detaljer"? Vel, jeg synes "spriten" som du leter etter ligger i detaljene. Pirk og pirk for å få alle smådetaljene til å fungere sammen i god harmoni.

Ellers
- Hvorfor har denne siden en søkefunksjon?
- En flash-banner side uten noen form for flash-animasjon høres litt rart ut.
- Du har en noe kjedelig logo
- Mellomrommet mellom logo og innholds-div er for stort
- Du har for lite innhold!

Lykke til

Dag Frogner

Supermedlem
Takk for tilbakemelding. :)

Et par kommentarer:

Ang kontraster så har jeg som sagt ikke gjort meg ferdig med designet. Så det blir forandret. Og ang "ellers" så er alle disse punktene heller ikke ferdige noe jeg også skrev i førsteposten.

Kunne nok hatt en flash-animasjon på siden, men er ikke veeeldig fan av masse flash på nettsider. Kanskje en header, men blir nok ikke noe mer enn det.

selbekk

Medlem
Hei igjen,

Jeg forstår du ikke har gjort deg ferdig med alt, men ut i fra hva du viste frem, så nevnte jeg bare de tingene jeg kanskje ville gjort annerledes :)

Og jeg er helt enig i at mye flash på en nettside er bare krøll og tull, men om ikke annet ha en slags "demo"-del hvor du viser frem de grommeste skillsa dine! For min del synes jeg flash er unødvendig for alt annet enn chatroulette. omtrent. man har jo css3 og jquery these days!

hohohoo

Medlem
Trygghet, språk og bilder.

Under hvem er vi, så er det ganske tynt. Org.nummer, adresse, telefon,navn på selskap skaper trygghet.

"Hva driver vi med?" muligens bedre med "Hva kan vi gjøre for deg?" Så står det at det ern en ny side. Jeg har en hangup når det gjelder det der med "ny side". Er det viktig? Er det en fordel? Og hvor lenge er en side ny?

Lite bilder som allerede kommentert. Og under "kontakt oss" burde det vært mulig å legge ved et bilde som utgangspunkt? Altså noe folk ønsker å "flashisere"? Jeg bare spør, men antar at folk har et utgangspunkt.

Det kan være en fordel at siden er "ren", uten (for mye) flash, da starter man på en måte med blanke ark, og blir ikke påvirket av hva andre har gjort. Men det er bare en tanke, ikke sikkert det er riktig :)

Msites Ltd

Livsnyter
Noen tips:

Denne siden er vel egentlig bare om flashbanner levert av DEG!?!

Ikke blande OSS og MEG.... hvis det er kun du som skal lage banner bruk DEG selv i teksten! Gjør det til en personlig greie hvor jeg føler at det er deg og meg....

Lag gjerne noe mer heftige flashbannere - selv om de ikke er levert til noen kunder, som viser hva du kan!

selbekk

Medlem
mye bedre med én gang. her har du noen flere gode tips:
- rund av kantene på toppen av flashbanneren
- når du lager den ferdige flashbanneren din, lag den såpass fancy at den blir en slags attention grabber. ikke bare ha bilder som bytter med en slags overgang, men ha gode animasjoner og litt action!
- et lite tips om innholdet (jeg vet du ikke er ferdig) kan være at folk ikke går inn på flashbanner.no for å lese om deg som person. Derfor synes jeg det passer litt dårlig å ha "hvem er jeg?" osv i navigasjonen. Kanskje det er min personlige smak, men jeg ville gått for disse navigasjonslinkene:
"Bannere" - "Priser" - "Referanser" - "Bestill" - "Om meg"
- Til slutt, gjør banneren din klikkbar for å komme tilbake til forsiden. For meg er dette en logisk svikt i designet.

Lykke til :)

Dag Frogner

Supermedlem
Ja, planen er at flashen på toppen skal tiltrekke oppmerksomhet, men hva tror dere det lønner seg å fokusere på? Det meste om tjenesten står jo rundt omkring på siden, men headeren burde jo ha et vikitg budskap siden den er såpass tydelig. Tenkte å fokusere på slagordet som blir noe sånt som "Jeg lager din flashbanner rimelig, raskt og ryddig".

Topp