Nei, for kunden på julemarkedet har det nok ingenting å si, men hva om du må skaffe deg noen nye leverandører og evt andre firmaer du kanskje vil prøve å få en eller annen form for samarbeide med?
Med NUF er det f.ex. gode sjanser for at du vil måtte betale mye mer på forskudd før du får noe som helst levert, og selv om skatteetaten aldri skulle finne det minste feil i regnskapene dine vil det fremdeles ta deg litt ekstra tid.
Nuf har rett og slett blitt misbrukt så mye av svindlere og kjeltringer at det har fått et SKIKKELIG dårlig rykte. F.ex. en tidligere kunde av meg - han løp fra masse gjeld til flere av kollegaene mine etter å ha tømt firmaet for verdier og slått det konkurs, og stiftet bare et nytt NUF i stedet.
I tillegg er definitivt NUF dyrere i lengden enn AS - det trenger ikke være så veldig lenge engang. Kravene til regnskap/revisor er vel akkurat de samme nå, men NUF må dessuten ha et moderselskap i utlandet. Dette krever alle land jeg vet om at må sende inn endel papirer årlig, i tillegg til at de må ha en adresse. Du kan naturligvis ordne dette selv, samt registreringen av det utenlandske selskapet, men jeg har hørt fra flere som har prøvd å klare det på egenhånd at dette kan være skikkelig vrient, så de fleste benytter et firma som hjelper deg med det, og dermed blir det endel årlige kostnader her som et AS ikke vil ha. I tillegg er det jo et problem om firmaet som hjelper deg plutselig viser seg å være sløvere enn man trodde, eller om noe går galt og de ikke sender inn papirene som de skulle ha gjort. Da skjer plutselig endel ting veldig raskt: I england (som blir mye brukt til LTD'er) blir da firmaet ditt oppløst (og ganske kjapt etter alt jeg har forstått), og hvis moderselskapet ikke lenger finnes, så vil brønnøysund også oppløse NUF'et.
Enda en grunn: Alt du "setter inn" av aksjekapital til et AS, altså i utgangspunktet minimum 30.000kr, kan brukes til firmaet, bare du til enhver tid har egenkapital som er forsvarlig i forhold til din type virksomhet. Det vil si at de reelle kostnadene til å registrere et AS ikke trenger å være høyere enn gebyret til Brønnøysund, pluss en revisor som skal "godkjenne" åpningsbalansen (altså si at "ja, han har penga på konto"), totalt 7-8000, og disse kan betales fra de 30.000.
For et NUF er gebyret til Brønnøysund 2742,-, men til gjengjeld vil du sannsynligvis også trenge hjelp til å registrere moderselskapet og litt sånt, noe de fleste tar 3-6000 for, og dermed vil du veldig raskt nærme deg samme reelle kostnader som det er ved å starte et AS, i tillegg til at du vil ha endel årlige utgifter som AS ikke har. Jeg ville ihvertfall ikke ha tatt sjansen på å benytte meg av de billigste, så kostnadene ender på det samme okke som.