Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan registrerer jeg et Nuf?

Luke

New Member
Hei. Jeg skal starte et NUF og trenger litt hjelp.
Jeg lurer på om det er noen selskap som gjøre slike ting OG som er seriøse?
 

Luke

New Member
Hvorfor ja, nei har vel egentlig ikke noen god grunn. Men jeg selger varer på markeder rundt om og trenger bare og ha en bedrift og putte pengene inn og at alt er på stell. Fikk annbefalt Nuf av noen andre som har det men ja er jo egentlig det samme etter hva jeg har lest.
 

Johan

Medlem
Hei. Jeg skal starte et NUF og trenger litt hjelp.
Jeg lurer på om det er noen selskap som gjøre slike ting OG som er seriøse?

Bruk Varjag. Dette er advokater og 100% seriøse. Personlig ville jeg i dag opprettet et as, men skal du ikke ha noe virksomhet er NuF ok. Husk at det er årlige kostnader forbundet med å ha nuf
 

jonasb

Medlem
NUF er også etter hva jeg har hørt mer utsatt for kontroll ol.

Jeg personlig ville også opprettet et AS.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Spesielt etter at "mini-AS"-løsningen kom ville jeg være (og "er" - hvis det er et relativt nyopprettet NUF som ber meg om å gjøre noe, da er det forskudd for alt) veldig skeptisk til nuf. Med mindre man har urent mel i skuffen er det rett og slett så ekstremt lite grunner til å velge NUF fremfor AS nå at jeg nesten automatisk kobler det til svindel/sketchy business.
 

Luke

New Member
Kontroller og useriøsitet er jo på en måte ikke noe viktig i min sammenheng. Jeg har alltid alt på stell og de leverandørene jeg bruker kjenner jeg veldig godt og har hatt i mange år. Jeg har alltid betalt skatt av det jeg tjener. Mitt navn og rykte er på en måte bedriften min og jeg trenger ikke noe store greier bare et org nummer og en bedrift på siden som jeg kan sette inn pengene i (alt i følge loven). Er veldig stor forskjell på en nettbutikk og når jeg tar med vogna på julemarked for å selge hjemmelagede mat produkter - der kunden ser meg og maten og ikke hva slags bedrifts form jeg har.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nei, for kunden på julemarkedet har det nok ingenting å si, men hva om du må skaffe deg noen nye leverandører og evt andre firmaer du kanskje vil prøve å få en eller annen form for samarbeide med?

Med NUF er det f.ex. gode sjanser for at du vil måtte betale mye mer på forskudd før du får noe som helst levert, og selv om skatteetaten aldri skulle finne det minste feil i regnskapene dine vil det fremdeles ta deg litt ekstra tid.

Nuf har rett og slett blitt misbrukt så mye av svindlere og kjeltringer at det har fått et SKIKKELIG dårlig rykte. F.ex. en tidligere kunde av meg - han løp fra masse gjeld til flere av kollegaene mine etter å ha tømt firmaet for verdier og slått det konkurs, og stiftet bare et nytt NUF i stedet.

I tillegg er definitivt NUF dyrere i lengden enn AS - det trenger ikke være så veldig lenge engang. Kravene til regnskap/revisor er vel akkurat de samme nå, men NUF må dessuten ha et moderselskap i utlandet. Dette krever alle land jeg vet om at må sende inn endel papirer årlig, i tillegg til at de må ha en adresse. Du kan naturligvis ordne dette selv, samt registreringen av det utenlandske selskapet, men jeg har hørt fra flere som har prøvd å klare det på egenhånd at dette kan være skikkelig vrient, så de fleste benytter et firma som hjelper deg med det, og dermed blir det endel årlige kostnader her som et AS ikke vil ha. I tillegg er det jo et problem om firmaet som hjelper deg plutselig viser seg å være sløvere enn man trodde, eller om noe går galt og de ikke sender inn papirene som de skulle ha gjort. Da skjer plutselig endel ting veldig raskt: I england (som blir mye brukt til LTD'er) blir da firmaet ditt oppløst (og ganske kjapt etter alt jeg har forstått), og hvis moderselskapet ikke lenger finnes, så vil brønnøysund også oppløse NUF'et.

Enda en grunn: Alt du "setter inn" av aksjekapital til et AS, altså i utgangspunktet minimum 30.000kr, kan brukes til firmaet, bare du til enhver tid har egenkapital som er forsvarlig i forhold til din type virksomhet. Det vil si at de reelle kostnadene til å registrere et AS ikke trenger å være høyere enn gebyret til Brønnøysund, pluss en revisor som skal "godkjenne" åpningsbalansen (altså si at "ja, han har penga på konto"), totalt 7-8000, og disse kan betales fra de 30.000.

For et NUF er gebyret til Brønnøysund 2742,-, men til gjengjeld vil du sannsynligvis også trenge hjelp til å registrere moderselskapet og litt sånt, noe de fleste tar 3-6000 for, og dermed vil du veldig raskt nærme deg samme reelle kostnader som det er ved å starte et AS, i tillegg til at du vil ha endel årlige utgifter som AS ikke har. Jeg ville ihvertfall ikke ha tatt sjansen på å benytte meg av de billigste, så kostnadene ender på det samme okke som.
 

zapotek

Medlem
Hvorfor ja, nei har vel egentlig ikke noen god grunn. Men jeg selger varer på markeder rundt om og trenger bare og ha en bedrift og putte pengene inn og at alt er på stell. Fikk annbefalt Nuf av noen andre som har det men ja er jo egentlig det samme etter hva jeg har lest.

Hvorfor tror du NUF er enklere enn AS? Spurte du hvorfor vedkommende anbefalte det? Det finnes ikke det spøtt enklere!

NUF har forresten en fordel (om du liker å drikke kaffe med ligningsfunksjonærer vel å merke) - sjansen for bokettersyn er mye større.
 

TorsteinO

Art Director & grunder

Det der ville jeg IHVERTFALL ha holdt meg langt unna. Hva du enn gjør, IKKE gå på jakt etter de som "tilbyr" nuf billigst, hvis du går for nuf, velg noen som har vært med lenge, med godt rykte, om de så er et par tusenlapper dyrere. Prisforskjellen er jo virkelig MINIMAL, men forskjellen på om det er cowboyer som glemmer å sende inn det årlige papirarbeidet kan være at du plutselig får beskjed om at firmaet ditt har blitt oppløst.
 

malta

Medlem
Sorry, men det var "aldri" aksjekapitalkravet på 100 000 som gjorde at folk valgte NUF fremfor AS. Grunnen til å velge NUF fremfor AS er/var at man slapp revisor (papirarbeid, noen som stiller deg til veggs) og at man har mulighet for å utbetale aksjeutbytte så mange ganger i året man vil (i AS er dette begrenset til én gang i året, med strenge regler).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
1: Så fint at du kan svare for alle da, malta...
2: Snodig at alle "tilbyderne" bruker lavere kapitalkrav som argument hvis det aldri var noen som brydde seg om det
3: Revisor-reglene er vel nå i alle fall klin hakke like for både nuf og as
4: Eneste grunn til å utbetale utbytte ofte er vel for å få det i stedet for lønn, men da er det i alle fall stor sjanse for at skattetaten vil avgjøre at det reelt dreier seg om lønn (hvis du jobber i det aktuelle firmaet), og vips vaps filibombombom er du tilbake til start.
5: Ut fra argumentene til de som pleide å argumentere for NUF var de to mest populære/viktige/vanligste punktene/argumentene at man slapp revisor, og at det var lavere/ingen krav til egenkapital. Men de tøysa sikkert bare.


Uansett er enden på visa fremdeles: Idioti å velge NUF i stedet for AS nå.
 
Sist redigert:
Topp