Hvordan prise annonser

sten

Medlem
Hei, har et spørsmål angående prising av annonser å produktark på hjemmeside.
La oss si at dette er en hjemmeside som er rettet mot reiselivsmarkedet, hvor målgruppen til reiselivsbedriftene i finnmark er inne å ser etter info.
Hva skal reiselivsbedriften måtte betale for en vanelig annonse, å hva skal de måtte betale for et produktark med info, bilder og link til deres hjemmeside?
Hvordan kan man prise et slikt produkt.

SEOMannen

Medlem
Pris etter trafikken på nettsiden. Kjørt også en test og se hvor mange klikk en annonse vil genere i løpet av en mnd. Kombiner verdi av merkevarebygging og forventet klikk, og sett en pris på det.

I bunn og grunn kan du prise deg så høyt som annonsørene er villig til å betale. Litt trial and error før du treffer riktig priser er å forvente.

Kanskje starte lavt, for så og øke litt og litt hver mnd?

sten

Medlem
Pris etter trafikken på nettsiden. Kjørt også en test og se hvor mange klikk en annonse vil genere i løpet av en mnd. Kombiner verdi av merkevarebygging og forventet klikk, og sett en pris på det.

I bunn og grunn kan du prise deg så høyt som annonsørene er villig til å betale. Litt trial and error før du treffer riktig priser er å forvente.

Kanskje starte lavt, for så og øke litt og litt hver mnd?

Du sier noe, poeng til deg :)

Noen flere med ideer til prising?

Ubrukelig

Medlem
Totalt off topic men: Du har en side med la oss si 1000 views om dagen i følge en kilde. Hvordan bekrefter/avkrefter man dette?

Msites Ltd

Livsnyter
Først av alt bør du sjekke hvordan nivået innen din nisje generelt er.

Konkurransen - er det mange å velge mellom for annonsørene?
Miljø/relevans - innholdet på dine sider, er de relevant ift annonsøren, og er det viktig for annonsøren å være synlig i et slikt miljø som din side representerer
Ditt behov/lager - hvor mye omsetning har du behov for hvis du skal drive med nettsiden, og hvort stort er ditt varelager (visninger, unike besøkende e.l.)

Sett bruttoprisen du vil ha med en gang. Det å sette opp prisen ofte er ikke populært, samt at det ikke sier noe om verdien på det du skal selge. Kunden forventer uansett rabatt.

Det er enklere å gi store rabatter til å begynne med , og heller korte inn på rabattene når ordreboka fyller på seg og du kan tilnærme deg bruttoprisene.

kongen

kongemedlem
@Msites:

Ser fra din bloggpost fra 2008 at man kunne få 0,20 - 0,30 per annonsevisning:

100% av annonseinntektene i egen lomme | Webforumet.no Blogg

Sitat:
Til slutt vil jeg anbefale deg til å gjøre ditt til at du kommer hurtigst mulig ned på en visningspris rundt NOK 0,20 – 0,30. Selv om man fort kan høre om kampanjer helt nede i NOK 0,05.

Gjelder disse tallene også nå i 2011?

Msites Ltd

Livsnyter
@Msites:

Ser fra din bloggpost fra 2008 at man kunne få 0,20 - 0,30 per annonsevisning:

100% av annonseinntektene i egen lomme | Webforumet.no Blogg

Sitat:
Til slutt vil jeg anbefale deg til å gjøre ditt til at du kommer hurtigst mulig ned på en visningspris rundt NOK 0,20 – 0,30. Selv om man fort kan høre om kampanjer helt nede i NOK 0,05.

Gjelder disse tallene også nå i 2011?

Ja, disse tallene holder mål i dag også. Sjekk gjerne litt rundt på nettet - her f.eks http://annonseinfo.dagbladet.no/cms/annonse2/cms.nsf/$all/6B75E4A2030EB93CC12578950048CBF0?open&qm=wcm_2,3,3,0

@Tonny: Hva er det som får deg til å si at dette ikke gjelder i dag?

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Disse tallene gjelder ikke i dag og de gjaldt heller ikke den gang. Det er kun teori, men kanskje noen av de aller gjeveste nettsiden kan få en slik pris, ikke ukjente/halvkjente nettsteder. Og selv de gjeveste nettsiden gir store rabatter.
Jeg skulle gjerne se dokumenterte eksempler på salg av annonser til den prisen, særlig til små ukjente/halvkjente nettsteder.

Msites Ltd

Livsnyter
Disse tallene gjelder ikke i dag og de gjaldt heller ikke den gang. Det er kun teori, men kanskje noen av de aller gjeveste nettsiden kan få en slik pris, ikke ukjente/halvkjente nettsteder. Og selv de gjeveste nettsiden gir store rabatter.
Jeg skulle gjerne se dokumenterte eksempler på salg av annonser til den prisen, særlig til små ukjente/halvkjente nettsteder.

Her er du veldig bombastisk om noe du tydeligvis ikke har greie på i det hele tatt.

Og, hvordan du blander rabatter inn fatter jeg ikke. Her snakker vi om prisene, og ikke om rabattene. Du må først sette en pris før du gir en rabatt vet du....

I din siste setning viser du jo klart og tydelig at du ikke kjenner markedet for salg av annonser særlig godt, og prisene har vel ikke så mye med kjent eller ukjent så lenge det er visningsbasert!?!

Tonny Kluften

Administrator
Bare vis meg dokumenterte salg til de prisene så er jeg fornøyd. Jeg tror ikke du selv har hatt særlig mange salg i den prisklassen der.
Prisene har veldig mye med hva annonsørene syns er atraktivt, hvor annonsørene tror de får valuta for pengene, det bør du vite, du som er ekspert på dette.
Men å nevne rabatter har ikke noe med saken å gjøre, det har du rett i, de nevner man førts når noen spør om hva som er realistisk å tjene.

Msites Ltd

Livsnyter
Har ikke noe behov for å vise deg noe dokumentasjon. Det får være ditt problem om du ikke tror på det jeg sier.
Når det gjelder hva jeg selger kan jeg i alle fall forsikre deg om at jeg ikke selger annonser for 5 øre visningen ;-)

Når man jobber i små nisjer, og har en god side - liten eller stor - så bør man i alle fall ikke selge seg billig! På små nisjesider vil som regel kvaliteten på konverteringene bli mye bedre enn på en større og bredere side. Det handler om å treffe riktig leser/bruker og dette er verdt en høyere visningspris.

Er du på jakt etter kvinner til et helseprodukt er kanskje ikke VG stedet selv om visningsprisen er rimeligere enn f.eks på et lite nisjenettsted om akkurat helse og skjønnhet med utelukkende kvinnelige lesere og en høyere visningspris.

Topp