Kenneth Dreyer
Well-Known Member
Hei,
Sett at firmaA sitter med kunnskapene til en ganske så glimrende forretningside. Markedet for tilbydere av produktet er ekstremt lite (2 leverandører på verdensbasis), det er en bransje som er veldig så vanskelig å komme seg inn i og etterspørselen for produktet er veldig stor. FirmaA er eksperter på markedet som bruker produktet.
FirmaB er ikke eksperter på dette markedet og er ikke engang i nærheten av det. Det de derimot har er resursene til å bygge produktet, noe firmaA ikke har.
Et urelevant lignende eksempel:
En bonde har en åker full av poteter. En selger vet om en by med 10.000 mennesker, som ikke har tilgang på poteter. Hvordan kan selger gå fram for å inngå et samarbeid med bonden, uten at bonden selv tar på seg rolle som selger etter den opprinnelige selgeren har presentert ideen for bonden?
Sett at firmaA sitter med kunnskapene til en ganske så glimrende forretningside. Markedet for tilbydere av produktet er ekstremt lite (2 leverandører på verdensbasis), det er en bransje som er veldig så vanskelig å komme seg inn i og etterspørselen for produktet er veldig stor. FirmaA er eksperter på markedet som bruker produktet.
FirmaB er ikke eksperter på dette markedet og er ikke engang i nærheten av det. Det de derimot har er resursene til å bygge produktet, noe firmaA ikke har.
Et urelevant lignende eksempel:
En bonde har en åker full av poteter. En selger vet om en by med 10.000 mennesker, som ikke har tilgang på poteter. Hvordan kan selger gå fram for å inngå et samarbeid med bonden, uten at bonden selv tar på seg rolle som selger etter den opprinnelige selgeren har presentert ideen for bonden?