Hvordan presentere en ide for en potensiel samarbeidspartner?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Sett at firmaA sitter med kunnskapene til en ganske så glimrende forretningside. Markedet for tilbydere av produktet er ekstremt lite (2 leverandører på verdensbasis), det er en bransje som er veldig så vanskelig å komme seg inn i og etterspørselen for produktet er veldig stor. FirmaA er eksperter på markedet som bruker produktet.

FirmaB er ikke eksperter på dette markedet og er ikke engang i nærheten av det. Det de derimot har er resursene til å bygge produktet, noe firmaA ikke har.

Et urelevant lignende eksempel:

En bonde har en åker full av poteter. En selger vet om en by med 10.000 mennesker, som ikke har tilgang på poteter. Hvordan kan selger gå fram for å inngå et samarbeid med bonden, uten at bonden selv tar på seg rolle som selger etter den opprinnelige selgeren har presentert ideen for bonden?

sKrud

Meget sliten student
For å kunne få til dette må du inneha kunnskaper som "bonden" ikke har..Du må kunne overbevise at du vil klarer å få mer for produktet enn bonden selv gjør..

Evt. sett opp en kontrakt som er bindende, men det å lure noen er ikke lurt...;) I værtfall ikke om du må dra til samme bonde etter potet når du er tom på lager..eller trenger bedre poteter..

kongen

kongemedlem
Selg flere poteter enn bonden gjør, for så å legge frem bevisene på bordet med forslag til samarbeid.

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis jeg forstår deg riktig så er det kompetansen din du vil selge inn til din samarbeidspartner?

Først må du få et innledende møte med den potensielle samarbeidspartneren for å kartlegge om de i det hele tatt er åpne for et samarbeide med deg, og om de har kapasitet til å gå løs på et nytt prosjekt, slik jeg forstår dette er.

Fase 2 er da å få frem i hvilken form dere skal samarbeide og de grove trekkene i prosjektet.

Nå burde dere ha kommet frem til en eller annen samarbeidsavtale eller eventuelt en intensjonsavtale.

Fase 3 er der du får på plass detaljer om prosjektet, deriblant økonomien i prosjektet. På dette stadiet skriver man en endelig avtale hvor man etterfølgende effektuerer prosjektet.

Alle disse fasene kan selvfølgelig gjøres i ett og samme møte, eller man kan ha flere møter og gjøre seg vurderinger underveis om man skal fortsette prosessen.
Det som er viktig å merke seg er at begge de første fasene er mulig å gjennomføre uten å gå i detalj om prosjektet!

Tonny Kluften

Administrator
Kenneth skriver:
"Hvordan kan selger gå fram for å inngå et samarbeid med bonden, uten at bonden selv tar på seg rolle som selger etter den opprinnelige selgeren har presentert ideen for bonden?"

Det tolker jeg som at Kenneth lurer på hvordan man kan sikre seg mot at noen stjeler ideen. Fint om Kenneth kan avkrefte at det er det han lurer på slik at Msites kan bli stående som den som svarer riktig her.

Msites Ltd

Livsnyter
Han skriver det jo egentlig ganske tydelig!

"....gå frem.....inngå samarbeid..." ;) ".....presentert ideen..."

Hvis jeg har mistolket dette må jeg skylde på feriemodus, for lite inntak av alkohol og kalorier, samt den plutselige solen som kom her! ;)

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
10 poeng til msites.

Jeg har en ide jeg tror er knakende god, men jeg trenger tilgang til data et annet selskap har (det vil være alt for dyrt og tidskrevende å skaffe denne dataen selv). Det andre firmaet bruker forøvrig dataen til noe heeelt annet for øyeblikket. Jeg tror at med mitt samarbeid kan begge parter tjene mer penger enn både meg og de på egenhånd. Det jeg er redd for hvis jeg presenterer ideen til de er at de ikke mener det samme, og prøver på egenhånd.

Dette vil ikke fungere i alle tilfeller, men en mulig løsning ville være å holde detaljene i planen svært tett inntil brystet. For å bruke poteteksempelet: Selger kan gå til bonden med informasjon om at han er interessert i å kjøpe poteter for videresalg, og at han har tilgang på et marked med stor potetetterspørsel, men uten å gå nærmere inn på hvor dette markedet befinner seg. På den måten kan ikke bonden ta med seg et potetlass til byen selv, ettersom han ikke aner hvor byen befinner seg.

Har blitt brent i en lignende situasjon selv. Har en nettside hvor det både er en nettbutikk og en større interakivitets- og diskusjonsdel, og har opplevd å kjøpe varer fra en leverandør for deretter å oppleve at leverandøren (i perioden etter at bestilling har skjedd, men før varene har ankommet min butikk) har gått ut på mine nettsider og lagt ut masse (gratis) reklame for de nøyaktig samme produktene i sin *egen* nettbutikk. (Finnes det ikke grenser for frekkhet?) Så mitt tips er definitivt å få så mye som mulig kontraktfestet så tidlig som mulig.

Topp