Christian
Medlem
Hei,
Ligger her og lurer litt på dette.
Hvis man selger CPM-kampanjer, hvordan skal man da gå frem for å få mest mulig effekt for det gitte antall visninger? Jo mer effektiv kampanje, jo mer fornøyd annonsør og større sannsynlighet for at han kjøper annonseplasser hos deg igjen.
La meg først si dette med en gang, mye kommer an på kampanjen, annonsen osv, men det må vel være en liten rød tråd her sånn at man kan ha et utganspunkt i hva som fungerer og ikke.
Et gitt eksempel. Man selger 100 000 annonsevisninger av en bannertype til et firma. Dette firma selger støvsugere.
Hvordan burde da disse 100 000 annonsene vises? Man kan velge å f.eks vise de 5 ganger til hver unike bruker i kampanjen. Da får 20 000 unike se annonsen 5 ganger hver. Man kan velge 2 ganger hver unike. Da blir det selvføgelig slik at 50 000 stk ser annonsen. Eller 10 ganger til hver unike, ja dere skjønner tegninga. Eller burde man kjøre en kampanje slik at den vises et vist antall ganger til hver unike bruker pr dag?
Dette er jo både for brandingen sin del og har med kjøpsprosessen å gjøre. Jo flere ganger en per son ser en annonse, jo bedre vil han, gjerne ubevist, merke seg innholdet i annonsen. Blir en annonse vist for få ganger til hver unike kanskje annonseinnholdet ikke merker seg så bra som annonsøren håper på og kampanje vil få mindre effekt.
Det samme tenker jeg hvis hver unike kun ser en annonse f.eks 5 ganger pr kampanje. Han vil legge merke til annonsen, finne den interessant også aldri mer se annonsen og glemme hele greia. Men hvis den brukeren får satt seg ned og tenkt litt og gjort seg opp en mening, også neste dag han er inne på siden ser han annonsen igjen og da velger han å handle fra annonsøren?
Hva er deres meninger om dette? Kom med brainstorming!
Og jeg må bare beklage for et innlegg som sikkert er litt langt og uoversiktelig, men hver gang jeg poster er det fordi jeg sitter og brainstormer litt for meg selv og bare prøver å skrive ut tankene mine og få tilbakemeldinger
Ligger her og lurer litt på dette.
Hvis man selger CPM-kampanjer, hvordan skal man da gå frem for å få mest mulig effekt for det gitte antall visninger? Jo mer effektiv kampanje, jo mer fornøyd annonsør og større sannsynlighet for at han kjøper annonseplasser hos deg igjen.
La meg først si dette med en gang, mye kommer an på kampanjen, annonsen osv, men det må vel være en liten rød tråd her sånn at man kan ha et utganspunkt i hva som fungerer og ikke.
Et gitt eksempel. Man selger 100 000 annonsevisninger av en bannertype til et firma. Dette firma selger støvsugere.
Hvordan burde da disse 100 000 annonsene vises? Man kan velge å f.eks vise de 5 ganger til hver unike bruker i kampanjen. Da får 20 000 unike se annonsen 5 ganger hver. Man kan velge 2 ganger hver unike. Da blir det selvføgelig slik at 50 000 stk ser annonsen. Eller 10 ganger til hver unike, ja dere skjønner tegninga. Eller burde man kjøre en kampanje slik at den vises et vist antall ganger til hver unike bruker pr dag?
Dette er jo både for brandingen sin del og har med kjøpsprosessen å gjøre. Jo flere ganger en per son ser en annonse, jo bedre vil han, gjerne ubevist, merke seg innholdet i annonsen. Blir en annonse vist for få ganger til hver unike kanskje annonseinnholdet ikke merker seg så bra som annonsøren håper på og kampanje vil få mindre effekt.
Det samme tenker jeg hvis hver unike kun ser en annonse f.eks 5 ganger pr kampanje. Han vil legge merke til annonsen, finne den interessant også aldri mer se annonsen og glemme hele greia. Men hvis den brukeren får satt seg ned og tenkt litt og gjort seg opp en mening, også neste dag han er inne på siden ser han annonsen igjen og da velger han å handle fra annonsøren?
Hva er deres meninger om dette? Kom med brainstorming!
Og jeg må bare beklage for et innlegg som sikkert er litt langt og uoversiktelig, men hver gang jeg poster er det fordi jeg sitter og brainstormer litt for meg selv og bare prøver å skrive ut tankene mine og få tilbakemeldinger