Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan man ikke skal benytte sosiale medier som markedsføring (lær av Telenor)

Ståle

Medlem
De av dere som henger på twitter har vel fått med dere diskusjonen som går ang #wimpgate.

Kort fortalt så startet det hele med en test av WIMP for iphone hos ipod1.no.

Testen var grei nok den, men det er det som skjedde i kommentarfeltet som er spennende for oss som driver med sosiale medier/markedsføring på nett.

Kjapt oppsummert så har spill og musikkansvarlig i Telenor, Thang Manh Tran, kommentert kritisk til testen under et anonymt nick. Telenor har eierinteresser i WIMP og er med i utviklingen.

Anbefaler alle å lese kommentarene i testen, hvor blant annet forfatteren skriver litt om sin research.

Det er ikke så lett å gjemme seg bak nick på nettet som man skulle tro. :rolleyes:
 
  • Like
Reaksjoner: sta

Ståle

Medlem
Og det kommer etterhvert frem at Thang har operert på flere ulike forum i Norge hvor han snakker pent om WIMP spør etter invitasjon etc. Han har blant annet også skrevet i WIMP sitt eget forum under det anonyme nicket...

Skal bli spennende å se om noen av de store nettavisene tar denne saken.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er vel ganske så vanlig praksis, selv om det er noe alle fornekter. Gjorde ikke selv Coca Cola eller noe slikt det samme her for noen år siden?

Uansett morsomt når de som gjør det åpenbart har null trening eller erfaring med sosiale medier :) Ber om litt digital juling da!
 

zapotek

Medlem
hehe dette var moro mandagslesing. Kan se for meg svetteproduksjonen til Tran øke en smule nedover i det kommentarfeltet...
 

Knut

Medlem
Dette skjer veldig mye, men det er ikke ofte noen blir busta så jævlig :)
For noen få år tilbake så vet jeg at firma/butikker betalte for at man brukte kommentarfelt og forum for å snakke varmt om en vare eller firma.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg synes nesten at det andre aspektet i denne saken er like morsom, at de få som da er aktive i sosiale medier forsøker å lage en stor sak av dette! Ser jo nesten ut som om det er blitt en trend å forsøke å "ta" noen av de store.

For ikke lenge siden synes jeg alt vissvasset om sosiale medier var fryktelig overhyppet og kjedelig. Thomas Moen synes jeg var en fjomp uten like og var meget kritisk til han. Men etter å ha gått litt dypere inn i temaet sosiale medier, så har jeg innsett at det har enorme krefter om det gjøres riktig. Jeg har også innsett at det er lettere å kontrollere enn man skulle tro, både for å forbygge skade og skape virale kampanjer. Jeg tror vi bare er i en veldig tidlig fase av utviklingen innen sosiale medier og ta vi i 2010 vil se mye nytt komme i denne bransjen. Det vil også komme inn en rekke dårlige aktører i bransjen, som vil ha "sosiale medier" på tjenestemenyen, hvor strategien deres går ut på å publisere litt videoer på youtube som får 20 hits og PPC annonsering på Facebook, kanskje med en egen Page.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Du hater jo alltid at folk "tar" hverandre eller "tar" firmaer som oppfører seg dårlig Msites. Men jeg syns det er riktig å snakke om slik snikreklame som har forgått her.

Det har vel ikke noe med at folk tar hverandre eller firmaer, og "hater" er vel et sterkt uttrykk i denne sammenheng!?!

Hvis du synes det er viktig å snakke om "snikreklame", så snakk om snikreklame - og ikke forsøk å jakte og rakke ned en person eller selskap! Det handler litt om å ta ballen og ikke mannen.

Når man nå sier at dette har blitt en så stor sak, så er jo det bare bullshit for å si det på godt norsk - det er knapt noen hundre mennesker som har fått dette med seg!

Poenget mitt er at det er en del mennesker som har laget sin egen verden ved å kun være i den verden "sosiale medier" skaper - og dermed så blir man vel noe sneversynt også i gangsynet. Man tror at så lenge en ting er "stort" der inne på twitter så vet hele verden om det! Men, slik er det nå en gang ikke.

@Kenneth: Sosiale medier er helt klart i barneperioden og vil nok utvikle seg kraftig i årene som kommer. Det vil både komme nye medier på banen og hele bildet vil bli mer fragmentert.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg tror vi bare er i en veldig tidlig fase av utviklingen innen sosiale medier og ta vi i 2010 vil se mye nytt komme i denne bransjen. Det vil også komme inn en rekke dårlige aktører i bransjen, som vil ha "sosiale medier" på tjenestemenyen, hvor strategien deres går ut på å publisere litt videoer på youtube som får 20 hits og PPC annonsering på Facebook, kanskje med en egen Page.

Det tror jeg også. Dette er et marked som er i en tidlig fase, der nesten ingen vet noe som helst og der mange prøver på mye rart. Også veldig enig i det siste, at vi vil se en rekke tullete aktører som vil tilby "sosiale medier" uten å i realiteten tilby noe som helst. Gjetter på at vi i løpet av 2010 vil ha minst 50 "facebookeksperter" på markedet (hvorav halvparten sikkert har kjøpt 20.000 falske "venner" fra en kis i India for å skape kredibilitet).

Jeg kjenner personlig til 2 personer som jobber aktivt med sosiale medier. Han ene lager facebookprofilering, setter opp facebookkampanjer, lager videoer for viral markedsføring, osv. Det fungerer veldig bra, og kundene er tydelig veldig fornøyde. I framtiden tror jeg han vil få veldig mye mer å gjøre, for han er en person som er flink til å lage blest/aktivitet i sosiale medier som facebook og twitter.

Telenor har sikkert 500.000 ansatte bare i på Hamar, og det er klart at blant alle disse ansatte så befinner det seg noksagter som aldri burde ha rørt en PC. At denne tullingen driver på slik i kommentarfelt KAN IKKE være noen sentralstyrt kampanje. Dette er med 135% sannsynlighet en løs kanon som gjerne vil imponere sjefen. Det er ingen stor sak, ingen spesielt stor skade har skjedd og ingen bryr seg. Jeg følger 1800 personer på twitter hvorav nesten alle jobber innen medier, politikk, data, it, sosiale medier, osv. INGEN av de har plukket opp denne saken.
 

Henningen

brukervennlig...
Telenor har sikkert 500.000 ansatte bare i på Hamar, og det er klart at blant alle disse ansatte så befinner det seg noksagter som aldri burde ha rørt en PC. At denne tullingen driver på slik i kommentarfelt KAN IKKE være noen sentralstyrt kampanje.
Klart det finnes trolls blandt 500.000 ansatte...
 
Topp