På en måling jeg så på nettet, og tror det var O'reilly som hadde foretatt den, så var Norge ett av de største landene for Facebook, med like mange FB medlemmer som Tyskland, Sverige og flere andre land med betydelig fler innbyggere.
Denne målingen var dog fra slutten av 2009, og det ble bemerket i målingen at Norge var det eneste landet hvor antall FB medlemmer hadde gått ned den siste tiden.
Nå i ettertid når man vet at FB har gått fra ca 1 mill brukere i 2009 til rundt 2.5 mill brukere i dag, så har de tydeligvis gjort noe riktig.
På den andre siden så har man i Tyskland gått gått fra rundt 1 mill i 2009 til over 20 mill i dag, så det Norske markedet er nok ikke fullt så viktig lenger(hvis det noen gang var det).
Bare det å ta seg av de 250 mill. bildene som lastes opp til FB hver dag krever en del mer enn de fleste klarer å stille opp med av hardware.
Det å sammenligne land som Russland og Kina med den vestlige verden blir også litt feil, da disse har en tendens til å leve i sin egen lille internettverden, og utenlandske sider har ofte problemer med språket og kulturen og slår derfor ikke like godt an som de gjør i litt mer "amerikaniserte" land.
Qzone er vel snart like store som Facebook, og vokser betydelig raskere, og det er kun i Kina, noe av det samme gjelder vel for V Kontakte, og det er vel ingen tvil om at det er et potensiale i disse landene som mange gjerne skulle ønske de klarte å utnytte bedre, blant annet selskaper som Google og Facebook, men foreløpig har de hatt liten suksess i å konkurrere med lokale selskaper, og mange av disse leverer også bedre tjenester.
Qzone er for eksempel betydelig bedre enn Facebook, og Yandex leverer søkeresultater som er langt bedre enn Google uten alt surret med SEO juks og betalte plasseringer osv.
Det brukere i dag ønsker er noe som er enkelt og brukervennlig, Facebook begynner å bli litt for mye av både det ene og andre, og integrerer stadig mer skrot i platformen uten at det egentlig har noen nytte for 95% av brukere. Samtidig så er det nok mange som ikke er særlig imponert over sikkerheten, og det at sider som FB selger informasjon, plutselig åpner private bilder for hele verden og slike ting, kan være med til at en ny tjeneste som ivaretar privat informasjon på en bedre måte kan få et konkurransefortrinn.
Mest av alt så er vel grunnen til at de fleste er på FB at alle andre er der, og ikke at tjenesten i seg selv er så veldig bra, og selv om man lager en tjeneste som faktisk er fantastisk så er det ikke dermed sagt at brukerne flytter på seg, og det vil koste betydelig med kroner å markedsføre en slik tjeneste slik at man kan konkurrere med FB på samme grunnlag, og hvor man har en brukermasse som gjør det interessant for de fleste å bytte over fra Facebook, men alt er selvfølgelig mulig.
Jeg har lenge ikke helt forstått at finn.no med sine skyhøye priser og middelmådige sider har vært så enerådende i annonsemarkedet i Norge, men det er flere som har forsøkt å konkurrere de ut uten hell, og jeg leser i Dagbladet i dag at A-pressen nå ønsker å konkurrere med Schipstedt (eier av finn), men tror ikke dette blir noen suksess heller, da A-pressen/Edda allerede har forsøkt med zett.no, rubrikk.no og flere andre sider som har gått nedenom og hjem, blant annet eiendomsnett.no på nittitallet, som de nå ønsker å vekke til live igjen som et finn.no alternativ.
Igjen så er alt mulig, men det å konkurrere med så store aktører er normalt bortkastet tid, og sjansen for å vinne i lotto er større enn å få stor suksess med et nytt sosialt nettverk.
Da hadde jeg heller brukt tiden på å forsøke å komme opp med den neste store ideen, selv om sannsynligheten er relativt liten for at man klarer det også, så er det enklere å bli stor på et helt nytt konsept enn å prøve å konkurrere ut selskaper med en markedcap på rundt 150mrd $ og oppover.
Leste nylig at det nå var mer vanlig å starte internettselskaper med et mål om å bli kjøpt ut av Google, FB, MS eller noen av de andre store, enn det var å starte opp internettselskaper for å faktisk lage en bedre tjeneste.