Hvordan legg igjen litt reklame i et webprosjekt?

Gaasehud

Medlem
Hei! :)

Litt dårlig tittel, beklager det. Jeg lurte bare på hva dere pleier å gjøre når dere har tatt et weboppdrag og skal legge igjen litt "reklame" før dere er ferdig. Det er jo vanlig å sette "Design: Firmanavn" o.l. i footeren, men bør man sette inn navnet i kildekoden for bedre indeksering eller lignende? :) Håper noen kan gi noen tips! :)

peterandrej

pensjonert moderator
Det er ikke vanlig å legge igjen "designet av.." i footer idag. Kanskje for et par år siden, og kanskje på templatebaserte greier, men ikke på custom designs.

Forøvrig, så bør du legge linken som en synlig link i footer hvis du skal legge en slik. Ikke noe gjemt i kildekode eller noe sånt. Sett en vanlig link i footer, det holder.

Gaasehud

Medlem
Ok, så det er gammeldags? :) Ok, hehe. Nei, tenkte ikke noe skjult, lurte bare på om f.eks. author tag var en mulighet, men poenget er vel lite.

sta

Medlem
Hadde jeg betalt for å få utført et stykke arbeide (programmering, webdesign +++) og det ikke eksplisitt hadde stått i kontrakten at oppdragstaker hadde anledning til å plassere slik "reklame" i produktet, og det allikevel ble gjort, hadde jeg blitt ganske forbannet og sannsynligvis ikke brukt denne leverandøren igjen.

Det er naturligvis grader av alvorlighet her. Synlig reklame er for eg helt uaktuelt, med mindre det er avtalt på forhånd. En kreditering i en CSS-fil syntes jeg derimot er helt ok.

Jeg tror det fort kan koste mye mer enn det smaker å plassere slik "annonsering" uten tillatelse. I hvor mange oppdrag må du plassere en link for å gjøre opp for tapet av et eneste oppdrag fra en forbannet kunde?

vidarlo

Apache-junkie
Eg hadde ikkje blitt forbanna om vedkommande hadde gjort det, med mindre det sto eksplisitt nevnt i kontrakta at vedkommande ikkje kunne gjere det. Avhengig av prisen for prosjektet hadde eg mogelegeins bedt om tillatelse til å fjerne det, men definitivt ikkje brukt det mot prosjektutvikler.

Ole

Medlem
Dersom det er utført et design til websiden som kan betegnes som åndsverk har designeren en lovfestet rett å signere arbeidet.

peterandrej

pensjonert moderator
Joda, Ole. Det er sikkert sånn. Med mindre dere avtaler noe annet. Men, det er ikke vanlig å gjøre dette idag. Det er jo bare såååå 2003 liksom.

Et annet poeng er at du neppe får særlig mye igjen av en slik link. Hverken i form av pagerank, nye kunder eller noe annet. Jeg ser egentlig ikke vitsen med denne signeringen i det hele tatt.

Gaasehud

Medlem
Ok, takk for svar, folkens. Kjekt å vite.

Sette signatur i footer - konklusjon(?):
- det er litt gammeldags
- kan være irriterende for kjøper
- utvikler har muligens lov pga. ådsverkloven

:)

Gaasehud

Medlem
Spør vanligvis på mine prosjekter, ja.

Sjekket f.eks. Plastikk.no. Et firma som bl.a. har laget widerø-siden og onecall-siden. På Widerø har de bare satt inn en meta designer tag, og på OneCall har de laget en nesten usynlig lenke nederst til høyre. Litt kamuflert, men de gjør det på to ulike måter. :)

Nextri

Rebel
Joda, Ole. Det er sikkert sånn. Med mindre dere avtaler noe annet. Men, det er ikke vanlig å gjøre dette idag. Det er jo bare såååå 2003 liksom.

Et annet poeng er at du neppe får særlig mye igjen av en slik link. Hverken i form av pagerank, nye kunder eller noe annet. Jeg ser egentlig ikke vitsen med denne signeringen i det hele tatt.

Ser du ikke vitsen med det? Tror det er en av de beste måtene å få nye kunder på. Når folk trenger en nettside, er det mange som først finner andre sider på nettet de synes ser bra ut. Og hvis det står nederst på siden hvem som har laget den, er det stor sannsynlighet for at de klikker seg videre til design byrået sin side.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg for min del synes det er riktig at de som bygger nettstedet skal få lov til å legge igjen en lenke i bunnen. Så fremt ikke noe annet er avtalt så klart.

Som sagt, dette er en fin måte å få nye kunder på.

sosser

New Member
Klart det.

Det er klart det må være lov å lege inn en liten link;), men popup og greier med sprutende farger er det siste du må finne på å gjøre:eek:

Topp