Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan lage en søkemotor?

Er det noen her som vet hvordan man lager en søkemotor? har prøvd litt de siste ukene men får det ikke til..!
Hadde blit veldig glad hvis noen gidder og sende meg en e-mail eller svare her:D
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vel.. hvor skal jeg starte?

Hva slags søkemotor er det du snakker om? En som søker gjennom din egen nettside, eller en som skal ta opp kampen mot Google, sesam osv?

Oppskriften er forsåvidt enkel. Du trenger en gjeng luringer med doktorgrad innen søketeknik, utvikling og masse andre smartinger. Du trenger maskinkraft på linje med alle maskinene i Oslo. Til slutt trenger du noen milliarder dollar (norske kroner er ikke nok) til å markedsføre deg med. Da har du kanskje 1% dels sjanse mot Google.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Da kommer det jo selvfølgelig ann på oppsettet av siden din. Databaser? flatfiler? Er ikke bare å komme med en løsning på det uten mer informasjon.

Jeg vil anbefale deg å spare deg for mye jobb, og gjøre det på den uten tvil enkleste måten. Bruk Google internt på siden din. Les hvordan du gjør det her.
 

frodeborli

New Member
Jeg har utviklet noen små søkemotorer, men det er ikke en enkel jobb. Er du villig til å betale for å få en god og skreddersydd søkemotor for ditt nettsted så kan jeg sikkert hjelpe deg. Søket på Velkommen - Klara-Klok har jeg utviklet, søker igjennom 165 000 sider på brøkdelen av et sekund.

det har ikke noe å si om det er databaser eller flatfiler du bruker.
 
Sist redigert:

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
hei..
Tror du det finnes noen generell guide? som tar for seg søkemotor "koding".
Så forklarer hva man behøver av kode kunskaper o.l?

hadde vært morsomt og lært seg litt grunnleggende :D

Regner med at det er mye arbeid men siden jeg har lyst til og vidre utdanne meg til noe innen web prog.. blir nokk dette bare morro
 
U

Uregistrert

Guest
kampen opp mot google?

Vel.. hvor skal jeg starte?

Hva slags søkemotor er det du snakker om? En som søker gjennom din egen nettside, eller en som skal ta opp kampen mot Google, sesam osv?

Oppskriften er forsåvidt enkel. Du trenger en gjeng luringer med doktorgrad innen søketeknik, utvikling og masse andre smartinger. Du trenger maskinkraft på linje med alle maskinene i Oslo. Til slutt trenger du noen milliarder dollar (norske kroner er ikke nok) til å markedsføre deg med. Da har du kanskje 1% dels sjanse mot Google.

ja jeg vil lage en søkemotor som kan ta opp kampen mot google.. men vetikke hvordan >.<
 

zapotek

Medlem
(De vet at du svarer på en 2 år gammel tråd?)

Et godt råd, bare glem det. Det kreves sinnnnnnnnnnnsykt (opphøyd i 20 potens) mye for å lage noe som kan ta opp kampen med Google. Microsoft som har så og si ubegrensede midler klarer det ikke engang. Finn heller en annen nisje på nett.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det beste for deg er å ta noe open source og ikke begynne med å skrive kode selv.
De store leier inn folk som har spesialisert seg på menneskelige språk for å få en så god som mulig forståelse av hvordan parametrene er satt for de forskjellige språk (Noam Chomsky har en del interessante meninger om dette, f.eks.).

Så er det haugevis av ting å ta hensyn på, når vi snakker ren teknologi.. En crawler er heller ingen enkel sak - du vil neppe overbelaste serveren.
Jeg skrev en egen epost-høst-prog for .no domener (innenfor lovverket såklart) men min webhoster ville ikke la meg kjøre den (og her er det bedre å spørre om lov før du spør om forlatelse).

Så det du kan prøve er å få installert noe open-source, slå den på INNENFOR EN NISJE!! og lag en kul grensesnitt med flere muligheter å nå dataene.

Marketing er det aller vanskeligste.
 
Topp