Hvordan kreve inn beløp fra bedrift

Landscape

New Member
Hvordan krever man inn en omtvistet faktura? Sender man betalingsoppfordring? Forliksklage? Konkursvarsel? Går man rett til tingretten? Må man vente til 14 dager etter betalingsfristen på fakturaen utløper for å gå videre? Jeg vet om flere som ikke har fått pengene sine fra denne bedriften. Alt på faktura er korrekt.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Først sende faktura, deretter kan du sende purring/inkassovarsel når det har gått 14 dager over fristen på fakturaen. Så når det har gått 14 dager over fristen på purringen, kan du sende til inkasso (dersom du merket purringen med inkassovarsel). Så er det vel 14 dager etter inkassofrist før man kan sende konkursvarsel.

Tror det er sånn nogelunde riktig. Har hatt et par slike saker selv i det siste og det største problemet er at det koster ganske mange tusenlapper å begjære et firma konkurs. Så man skal enten stå hardt på prinsippene eller ha ganske store beløp utestående før det er noe poeng i å begjære et firma konkurs. Og hvis de har klart å kvitte seg med en del verdier, får du sikkert noe ut av konkursboet heller.

Gøy, ikke sant? ;)
 

Steve Cash

Medlem
Trådstarter skrev "omtvistet faktura". Det uttrykket betyr at kunden er uenig i kravet, og i slike tilfeller kan ikke et inkassobyrå ta saken.
 

Landscape

New Member
Er det betalingsoppfordring som må sendes da? Eller går man rett til forliksrådet? Da kravet er bestridet, kan man da starte prosessen med en gang eller må man vente til 14 dager etter forfallsdato på faktura? Forfallsdato er nylig utgått.
 

quicktech

Medlem
Inkassobyrået kan uproblematisk ta saken, og det er fremdeles å anse som en inkassosak. Men man har ikke lov til å kreve inkassosalær for kravet.

Alle betvistede fakturaer må tas til forliksrådet for å prøve saken der før du har anledning til å ta den til tingretten.

Så ja; Har kunden innsigelse på fakturaen må du ta den rett til forliksrådet, eller å søke å finne en minnelig utenomrettslig løsning med kunden din.
 
Topp