Hvordan kreve at en link skal åpnes i ett nytt vindu?

Helge

Profesjonell Googlesøker
angående IE6 statusen, dette er jo en nettleser som viser websider feil i tillegg til at den er veldig usikker. En måte vi kan prøve å forbedre det er jo å legge inn en melding som sier at de sitter på en usikker nettleser, og annbefale de å laste ned en sikrere.
<!--[if IE 6]>
<style>
.alert {
background: #fff6bf;
text-align: left;
padding: 5px 20px 5px 45px;
border-top: 2px solid #ffd324;
border-bottom: 2px solid #ffd324;}
</style>
<div class="alert">Du bruker en nettleser som er utdatert og gammel, noe som gjør den usikker på internett. Du kan laste ned en sikrere versjon her: blablabla
Eller prøve link:firefox eller link:eek:pera</div>
<![endif]-->

Bare et lite tips :p

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
angående IE6 statusen, dette er jo en nettleser som viser websider feil i tillegg til at den er veldig usikker. En måte vi kan prøve å forbedre det er jo å legge inn en melding som sier at de sitter på en usikker nettleser, og annbefale de å laste ned en sikrere.
<!--[if IE 6]>
<style>
.alert {
background: #fff6bf;
text-align: left;
padding: 5px 20px 5px 45px;
border-top: 2px solid #ffd324;
border-bottom: 2px solid #ffd324;}
</style>
<div class="alert">Du bruker en nettleser som er utdatert og gammel, noe som gjør den usikker på internett. Du kan laste ned en sikrere versjon her: blablabla
Eller prøve link:firefox eller link:eek:pera</div>
<![endif]-->

Bare et lite tips :p

Der er jeg totalt uenig med deg Caper, og syns det du skriver om at IE6 viser websider feil er totalt på jordet skrevet. Du skriver også at vi skal oppfordre brukerne til og bytte nettleser fordi dem bruker en usikker nettleser? Kan du dokumentere noe slikt? Har du noen gang opplevd at IE6, gjør mer skade på din maskin enn Opera gjør? - Eller har du ikke gjort annet enn og tro på alle de flott ryktene IE har opparbeidet seg etter konkurrentene kom på markedet?

Jeg vil ikke påstå at IE6 er mer usikker enn andre nettlesere, og jeg vil heller ikke påstå at IE6 viser websider feil. Det er gjerne mye arbeid og lage til egne stilark for IE6, men det betyr da ikke at sidene vises feil ?

Jeg forsvarer ikke IE på noen måte. Jeg er helt enig at hele IE6 bare er noe forbannet dritt og gjør ting vanskeligere, men allikevel vil jeg ikke påstå at det er en nettleser som er både usikker og viser webområder feil!

Helge

Profesjonell Googlesøker
1. Robust ny Internet Explorer 7-arkitektur og forbedrede sikkerhetsfunksjoner hjelper deg med å beskytte deg mot skadelig programvare og å beskytte personlige data mot uredelige webområder og svindelforsøk på Internett.
(hentet fra microsoft sine egne sider)

IE6 er mer usikker en andre nettlesere. Slik er det bare.

2. Jo, IE6 viser webområder feil, pga såpass dårlig w3c støtte.

Og ja, jeg har opplevd at IE6 gjør mer skade, pga folk ikke bryr seg om innstillinger i nettleseren. Nå snakker jeg om "folk" og ikke slike som "henger på internett 24/7", du og andre her har nok mer peiling på pc en folk flest.

Sindre

Medlem
Jeg husker godt at IE6 viste nettsider feil hos meg. Ikke alle riktignok, men mange. Gikk på at skriften ble altfor stor på visse sider, mens andre så ut som om det hadde slått ned en atombombe der. Ordnet seg med en gang jeg oppgraderte til IE7..

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
1. Robust ny Internet Explorer 7-arkitektur og forbedrede sikkerhetsfunksjoner hjelper deg med å beskytte deg mot skadelig programvare og å beskytte personlige data mot uredelige webområder og svindelforsøk på Internett.
(hentet fra microsoft sine egne sider)

IE6 er mer usikker en andre nettlesere. Slik er det bare.

2. Jo, IE6 viser webområder feil, pga såpass dårlig w3c støtte.

Og ja, jeg har opplevd at IE6 gjør mer skade, pga folk ikke bryr seg om innstillinger i nettleseren. Nå snakker jeg om "folk" og ikke slike som "henger på internett 24/7", du og andre her har nok mer peiling på pc en folk flest.

Jeg er enda ikke helt enig i dette med sikkerheten. Det er i utgangspunktet ikke nettleser sitt ansvar og ta seg av sikkerheten heller. Det har vi andre programmer i andre kategorier igjen som etter rett skal ta seg av. Som du sier selv her nå, så er IE6 MINDRE sikker enn andre nettlesere. Det kan jeg være enig i, men det betyr allikevel ikke at nettleseren er usikker. Da er jo alle nettlesere usikker da...

Jammen fy flate da. IE6 viser da ikke nettsider feil. IE6 viser nettsidene på sin måte! Det er jo akkurat som dialekter. (ja, litt av en sammenligning.) Jeg sier "tidig" (bergensk) istedenfor "morsomt" som man sier på østlandet. IE6 har kanskje dårlig støtte for w3c, men alt kan vises riktig dersom man lager til egne stilark for IE6. Du nevnte jo faktisk selv hvordan i en annen tråd for noen dager siden.

Ja, Sindre. Det stemmer nok at det er mange nettsteder som "vises feil" i IE6, men det er jo ikke IE6 sin feil. Det er jo faktisk menneskene bak sia som rett og slett ikke gidder lage til egne stilark for IE6, noe jeg forstår MEGET godt. Om dem hadde laget til egne stilark for IE6, ville det ikke lenger vært noe feil på sia dersom gjesten benytter seg av v. 6! :)

webpiken

Medlem
Jeg tenkte litt på dette med at 44% fremdeles sitter på IE6, men kan ikke helt få det til og stemme at en så stor del av verdens befolkning sitter på den nettleseren. Da vil jeg heller tro at 44% av alle som bruker IE fremdeles sitter på versjon 6! ?

Hehe, nå var det jo ikke 44% av verdens befolkning jeg skrev, det var 44% av brukerne på de 1200 nettstedene Online Services følger.

26,71 % bruker IE7 ifølge samme data.

Men at flesteparten av IE-brukerne fortsatt er på 6, er jo kjent fra før. Det virker som veldig mange Windowsfolk synes at IE7 suger mer enn IE6- så tallene forbauser ikke meg.

Selv har jeg ikke tatt i Windows siden 3.11, så jeg vet ikke! :D

vidarlo

Apache-junkie
Jammen fy flate da. IE6 viser da ikke nettsider feil. IE6 viser nettsidene på sin måte! Det er jo akkurat som dialekter. (ja, litt av en sammenligning.) Jeg sier "tidig" (bergensk) istedenfor "morsomt" som man sier på østlandet.
Difor har vi ein standard: alle skal forstå alle. I noreg heiter standardane nynorsk og bokmål, når det gjeld websider har vi HTML 4 og xhtml.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Difor har vi ein standard: alle skal forstå alle. I noreg heiter standardane nynorsk og bokmål, når det gjeld websider har vi HTML 4 og xhtml.

Jepp.. Men så har vi jo alltid dialekter, og det er jo dette IE6 benytter seg av. Den prater gjerne XHMLT 8 :)

Selv har jeg ikke tatt i Windows siden 3.11, så jeg vet ikke! :D

Må innrømme jeg savner Windows 3.11. Til og med 3.0 savner jeg. Husker jeg fikk den inn på en commodore en gang i tia :(

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Så om eg lager en nettlesar som viser kvit side uansett kva innholdet er så er det ikkje feil, bare en anna dialekt?

Dersom det er mulig og få innholdet til og vise korrekt ved og bruke annen kode, vil jeg absolutt kunne svare deg ja på det spørsmålet. Om det derimot ikke er mulig med annen kode, da vil jeg svare deg nei! :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Vel, du har åpenbart ikkje fatta poenget med standardiseringer, både av skriftspråk og tekniske språk...

Det har jeg faktisk, men allikevel... Jeg uttrykker meg gjerne helt på jordet her i tråden, men jeg syns bare ikke det er en spesielt alvorlig feil at IE6 ikke følger disse 110%. Det har jo sine årsaker, og vi må jo bare finne oss i det...

Det er ikke snakk om at "IE6 ikke følger disse 110%". IE6 har utrolig mange store mangler, og er helt på trynet å forholde seg til for utviklere. IE7 er litt bedre, men egentlig ikke så mye.

Det er jo tydelig at Microsoft også har skjønt dette, ettersom de legger inn utrolig mye ressurser i å gjøre IE8 til et skikkelig produkt. Og det sier sitt. De går hardt inn for å følge standarder og går tvert i mot tidligere valg de har gjort.

EDIT: Øh. Kanskje jeg skal lese hele tråden før jeg svarer på siste post. Greit nok, jeg er rimelig off topic ;)

Sist redigert:

Nextri

Rebel
selv med den koden vil brukerne aldri få ett nytt vindu i opera. det er faktisk ikke mulig å ha to opera vindu åpne samtidig.

MOe

New Member
Jeg testet dette med følgende kode;

<a href="http://www.mortenweb.no/" target="_blank">Test1</a>

og
<a href="http://www.mortenweb.no/" target="new window">Test1</a>

I Firefox åpnet begge i ny fane, i IE åpnet begge i nytt vindu. Det skal ikke være enkelt :)

Topp