Hvordan kople blogger og hovedside sammen?

gross_01

New Member
Jeg har en hovedside jeg jobber med, også har jeg fem blogger som inneholder artikler om den samme nisjen. Her har jeg kun unike artikler, og foreløpig er det kun to artikler på hver blogg, med to linker i hver artikkel som peker til hovedsiden min.

Hvordan burde jeg fortsette å jobbe her?

Burde jeg kun la bloggene linke til hovedsiden/undersider på hovedsiden?

Burde bloggene også linke litt til hverandre i tillegg?

Er det greit å legge inn linker i hvert eneste innlegg, eller burde jeg f.eks heller ha linker i 1/3 av innleggene?

Ole Avranden

utvandret
Det er mulig å bygge opp støttenettsteder som gir lenker til hovednettstedet, men det er enormt tidkrevende og i praksis gir det liten verdi, i hvert fall målt opp mot tidsbruken. I realiteten bør du se på de 6 nettstedene som likeverdige, da alle skal bygges opp mtp SEO og innhold.

Det er ikke mulig å gi noe fasitsvar på antallet blogginnlegg med lenker til hovednettstedet, men mer enn hvert 30. innlegg ville jeg nok ikke satset på dersom det skal gi noe juice hos Google. (Sånn sett har du nok allerede spolert muligheten med disse 5 nettstedene, med tanke på at du starter med lenker fra begge blogginnleggene.)

Bloggene kan godt lenke til hverandre, men kanskje maksimalt med en eller to lenker, og først etter at du har nådd et betydelig antall innlegg.

For å si det litt banalt, så skal du ikke lenke mer mellom nettstedene enn du ville gjort om det var din argeste konkurrent som eide dem.

Husk: Lenkebygging handler ikke om antall lenker, men lenker av god kvalitet. Derfor må du lage gode (støtte)nettsteder, før du får noen verdi av lenkene.

Så tenker du kanskje at dette er da enormt mye arbeid for lite? Og ja, du har helt rett. En langt enklere fremgangsmåte er da å gjøre som Tonny sier: Lag ett knakande bra nettsted, og skriv tekster for andre nettsteder med en eller to lenker i. Men dette skal også gjøres med omhu...

Sist redigert:

Ole Avranden

utvandret
Penguin i versjon 2.0 har gjort det enda mer uaktuelt å lage splogs.

Det vil fremdeles være mulig å få resultater, men arbeidsmengden målt mot resultat blir enda mer skjev.

Topp