Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan hoste dette?

theGreatest

Medlem
Hei, er helt fersk,
og har bare drevet lokal utvikling på en WAMP-stack på min egen win7-maskin hjemme.

Nå har jeg lyst til å gå igang med et prosjekt for basketklubben jeg spiller i.
Skal ha en nettside, og jeg tenkte kanskje å ha et egenutviklet cms system skrevet i PHP til å styre siden, sammen med MySQL databaser.
Dette for å legge inn spillere, kamper, statistikk og muligens en del andre ting.

Det blir aldri veldig mye trafikk til siden, klubben består av tre lag, og det blir ikke fler.
Alså max 50 personer som er innom max 1 gang om dagen.

Hva anbefaler dere av hosting?

Kan dette hostes på et billig webhotell som f.eks. host1?

Eller er det bedre å drifte en egen liten webserver hjemme?
Hvor mye koster det å drifte hjemmefra? Kunne tenkt meg å lære det, men vil ikke knote altfor mye med det.

Alt av innspill settes pris på!
 

SolidHost

Medlem
Drifte hjemme:
Kostnaden av et evt. domene + strøm til PC
Ulemper er at dersom strømmen går hos deg og/eller internettlinjen din blir utilgjengelig, har ingen tilgang lengre.

Webhotell
Kostnaden av et domene + kostnad på webhotell

Alle hoster som støtter PHP/MySQL kan hoste dette for deg.
 

theGreatest

Medlem
Halla,
takk for tilbakemelding!
Godt å vite at det burde funke ;)

@typisk: Jepp, kom kanskje ikke så godt frem i inlegget mitt, men målet mitt er ikke å smekke opp en side så raskt som mulig. Målet er å lære meg å utvikle for web, kort og godt. Denne nettsiden skal funke som en sandkasse jeg kan leke meg i, og det at den har noen begrensede brukere gjør at jeg har prøvekaniner :p
 

adeneo

Medlem
Dersom målet er å lære kan det å sette opp en gammel pc som webserver være morsomt, men regn med at det er betydelig mer jobb enn du tror å drifte noe slikt hjemmefra, selv for en enkel liten side, og at sidene ikke akkurat kommer til å ha verdens beste oppetid (har prøvd).

Dersom dette er noe du har tenkt til å drive med så er VPS et bedre alternativ, og for et par hundringser i måneden får du din egen server (i hvert fall en del av en server) hos Host1, og bestiller du uten cPanel og all den andre elendigheten du ikke trenger, så får du overlevert en blank server hvor du må finne ut av resten selv, noe som er veldig lærerikt(har prøvd det også).
Du har da muligheten til å finne ut av hvordan virtualhosts virker, oppsett av config filer, installering av Apache, PHP og alt annet du ønsker, og du kan sette det opp akkurat slik du vil ha det, og ha så mange nettsider du ønsker og peke så mange domener du ønsker til serveren. Serverene til Host1 står vel på Multiplex og er forholdsvis raske, og mener den minste diskstørrelsen er 10gb, som normalt holder til en del nettsider.
Dersom du ikke har planer om å ta'n helt ut enda, så er et webhotell til en tjuelapp i måneden sannsynligvis bra nok i massevis.

Samme gjelder for nettsider, vil du lære å lage nettsider så holder du deg unna WP, mens vil du gjerne lære WP, noe som kan være nyttig i dag som mange faktisk bruker WP, og jeg tenker selv stadig at jeg burde rotet mer rundt i WP for å få litt mer oversikt over hva som er hvor, så begynner du med WP.

Hvis dette er din første side, og du skal få lansert denne i løpet av dette årtusenet så hadde jeg droppet egetutviklet CMS, da det sannsynligvis er ti ganger mer jobb enn du tror bare å lage login delen, for å ikke snakke om resten.
Dersom du lager nettsidene fra bunnen av, og de ikke er enormt store eller krever større oppdateringer flere ganger i uken, så er det ikke noe problem å oppdatere i HTML/PHP som man selv har skrevet og har oversikt over med noen enkle maler.

Ellers gjelder det vanlige : PHP er no onkli dritt!
 

theGreatest

Medlem
Hehe, PHP kan være noe onkli dritt ja, men det er jo fantastisk også!

Vi får se hva jeg gjør adeneo, mulig siden er oppe og går med vanlig html osv først, før jeg legger opp til cms... høres kanskje ambisiøst ut, men jeg har da ambisjoner:D

Takk for god tilbakemelding!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
og ikke minst, hvis du velger å ha serveren hjemme: Hvor kjapp linje har du UT/OPP? F.ex. har vel ADSL typisk max 1mbps ut/opp, og da skal det ikke mye trafikk til før sidene går merkbart tregere.

Vil nok også si at det kan være lurt å fokusere på en av tingene om gangen - ENTEN lære seg å programmere et cms, ELLER å sette opp/drifte server. Blir noe feil når du holder på med begge samtidig skaper du ekstra kluss for deg selv siden du har flere mulige feilkilder.
 

theGreatest

Medlem
Har faktisk 10mbps både opp og ned...
MEN du har et veldig godt poeng ang. å konsentrere på en ting om gangen, tror det blir webhotell i første omgang :) takk!
 
Topp