Hvordan hindre embedding av bilder/video

kongen

kongemedlem
Hvordan kan jeg hindre at andre embedder bilder/videoer fra mine sider på sine sider?

kongen

kongemedlem
Takk :)

Må man ha .htaccess i hver bildemappe eller kan man ha den i hovedbildemappen hvis strukturen er slik:

bilder/mat/
bilder/hus/
bilder/bolle/

Kan man plassere .htaccess i "bilde" eller må man plassere den i "mat", "hus" og "bolle"?

Hvis f.eks. VGTV har publisert en video som jeg ønsker å embedde på min side og de har lagt inn denne .htaccess-filen, finnes det noen muligheter til å omgå begrensningene og likevel embedde videoen?

spikre

peterhamre.no
All data i .htaccess gjelder som standard fra mappen filen ligger i, og nedover i hiarkiet. Altså;

Tonny: Ja. Legg koden inn i /upload/.htaccess så vil den påvirke alle mapper og filer under /upload/.

Kongen: Ja, det er nok å plassere den i mappen "bilder".
Ang VGTV: Tja. Vi noen smarte proxyservere eller lignende ville jeg alltids fått det til. Grunnen er ganske enkelt at ID-en her settes ut i fra domenet som ber om filene. Et domene (les: ID) kan manipuleres.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis du sliter med dette kan også være en ide å markere bildet med domenenavnet ditt eller en annen melding.
Det kan slå inn f.eks. etter 10. forespørsel slik at ikke alle oppdager dette.
Sikkert noen som har prøvd slik - husker jeg rett var det tidligere noen her som ble fristet til å bytte ut med et nokså eksplisitt bilde.. husker ikke hvordan det ble gjort.

JudeQuinn

Medlem
Ser ikke helt poenget. Google ser ikke inni iframes uansett, så det vil ikke ha noe å si for en side som embedder en annen side.

Dersom man har annen trafikk, for eksempel sosial trafikk, er det bare å finne en host som ikke bryr seg om DMCA (som det er mange av), så kan du kopiere til den store gullmedaljen.

JudeQuinn

Medlem
Jeg tenkte å inkludere via iframe (som er standard hos f.eks. YT og Gmaps) dersom jeg skriver inn
<iframe src="vg.no"></iframe> viser jeg VG i en iframe på siden min? Går du GWT og fetcher den som Google, ser du ikke VG på siden min.

Uansett, embedding av videoer er bare bra for SEO. Dersom du ønsker å ranke en video høyt på Google, er noe av det mest effektive du kan gjøre å embedde den i ørten 2.0 sider og kjøre på med automatiserte lenker og SAPE.

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg tenkte å inkludere via iframe (som er standard hos f.eks. YT og Gmaps) dersom jeg skriver inn
<iframe src="vg.no"></iframe> viser jeg VG i en iframe på siden min? Går du GWT og fetcher den som Google, ser du ikke VG på siden min.

Uansett, embedding av videoer er bare bra for SEO. Dersom du ønsker å ranke en video høyt på Google, er noe av det mest effektive du kan gjøre å embedde den i ørten 2.0 sider og kjøre på med automatiserte lenker og SAPE.
Det trådstarter snakker om er vel egentlig hotlinking, der et bilde som ligger på hans server/domene blir lagt inn på noen annens nettside. Dette kan være ekstremt irriterende og plagsomt, siden det da stjeler av DIN båndbredde hvis det skjer - og kanskje det tilogmed er til en konkurrents nettside. Samtidig er det også ganske vanlig, og mange tenker ikke over det i det hele tatt (hvis de i det hele tatt vet om problematikken). Jeg har tilogmed opplevd å kjøpe en nettside her på webforumet der det viste seg at mye av grafikken var hotlinka fra en stor norsk nettavis...

JudeQuinn

Medlem
Ah, my bad. Jeg har lite kunnskaper om dette.

Vil dette kuke til social sharing via Pinterest eller Facebook? Siden de leser inn bildet fra en ekstern side ...

Topp