Det er ihvertfall viktig at du får et representativt datasett. For eksempel går du på et kjøpesenter å spør folk, klokken 12, kan du risikere at du muligens får et stort antall pensjonister. Så det er viktig å tenke at de som blir spurt er helt tilfeldig, ellers så kan den bli "Biased". Lokker du med premie, kan du hende at du får en enkelt type folk som er glad i å bli med i slike ting, og ikke får med de som som er litt skeptiske til spørreundersøkelse med premier.
Som boken1 min i statistikk sier, så er som oftest frivillige spørreundersøkelser på nett veldig urepresentativ og som oftest verdiløse. Det du må få til er å ha en stor representativ gruppe, og spørsmål om f.eks. alder, kjønn, inntekt, forelder eller ikke, huseier, og andre viktige spørsmål.
Telefonspørreundersøkelser fungerer slik at det blir utdelt et tilfeldig telefonnummer, helt tilfeldig fra posisjon i landet, spørsmålene og alternativene som blir spurt burde også blir spurt i tilfeldig rekkefølge. Du må også ha et representativt utdrag av en gruppe folk som kan representere befolkningen.
Området statistikk er meget omfattende og det beste kan nok være å ta kontakt med et firma som virkelig kan dette.
(1 Business Statistics, Third Edition, Pearson.)