Hvordan gi kvittering når man er freelancer?

peterandrej

pensjonert moderator
Hva slags tilbakemelding ga de da på hva du skal gjøre med de første 50.000,- som i prinsippet er mva pliktige i det øyeblikket du passerer 50K?

Dette er - etter hva jeg har erfart, fått opplyst, etc - helt galt. De "første" 50k er ikke MVA-pliktig omsetning. Det er først når du når en omsetning 50k du er pliktig til å ta inn MVA, og å reg. deg i mva-registeret. Ingen omsetning før dette punktet går under mva-bestemmelsen.

De eneste jeg vet om som har fått forhåndsregistrering i mva-registeret er bedrifter som helt åpenbart vil oppnå en omsetning på 50k i løpet av kort tid. Nye Rema-butikker er et godt eksempel.

Trådstarter har slik jeg vurderer det NULL mulighet for forhåndsregistrering.

zapotek

Medlem
Jepp, og den *første* fakturaen som overstiger 50k skal være med moms.

Eks:

Du har til nå omsatt for 46 000,- (alt uten moms).

Du skal fakturere en kunde for 7 000,-. Hele denne fakturaen skal være med moms.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Veldig enig med MSites. Hadde vært en mye enklere løsning å bare kreve inn mva fra 0. Hvis du ikke kommer over 50k, så beholder du mva'en. Fin starter-bonus, men så er den politiske holdningen her i landet litt mer slik at man helst ikke skal drive for seg selv.
Husker jeg rett er det slik i Nederland med at du beholder mva'en hvis du er for liten.

Msites Ltd

Livsnyter
Veldig enig med MSites. Hadde vært en mye enklere løsning å bare kreve inn mva fra 0. Hvis du ikke kommer over 50k, så beholder du mva'en. Fin starter-bonus, men så er den politiske holdningen her i landet litt mer slik at man helst ikke skal drive for seg selv.
Husker jeg rett er det slik i Nederland med at du beholder mva'en hvis du er for liten.

Poenget mitt var vel ikke å beholde mva selv, men å kreve det inn fra første krone, samt få de fradragene man har krav på når man er mva registrert!

@Peterandrej: Vi sitter da med litt forskjellig erfaring, og det er godt mulig min er litt "utdatert" siden det nå er over 4 år siden sist jeg praktisk gjorde dette.
Når det gjelder forhåndsregistrering er det godt mulig dette er blitt mer "systematisert" slik at det er mer konsekvens i det.

Hvorvidt TS har mulighet for forhåndsregistrering eller ei vet man jo ikke da det første oppdraget fint kan være 45K og da skulle det i bunn og grunn ikke være vanskelig å sannsynliggjøre at man kommer over de 50K.

TorsteinO

Art Director & grunder
Helt enkelt og greit: Hvis man f.ex. har fakturert kunder for 45.000 og neste faktura er på 6000, så vil de 45000 være MVA-frie, mens den på 6000 vil få lagt til mva. Når jeg gjorde det så fikk jeg beskjed om at det enkleste var å fakturere "vippefakturaen" (mitt uttrykk - altså den fakturaen som får deg over 50000) først uten MVA, men å skrive en merknad at MVA ville bli etterfakturert. Tror dette er ca 3 år siden for min del.

Litt rotete syns jeg, menmen, det funka da.

Det viktigste er - alt du har fakturert tidligere, før "vippefakturaen" enten dette dreier seg om 49.999,- eller 20.000,-, skal det IKKE betales MVA på. "Vippefakturaen" er den første det (hvordan det nå gjøres) skal kreves inn mva på.

Topp