Hvordan finner man riktig annonsepris?

Dag Frogner

Supermedlem
Hei!

Jeg driver en nettside og tilhørende diskusjonsforum. Forumet har nå 1120+ medlemmer, og hjemmesiden og forumet har tilsammen ca 6000 unike besøk, 18000 besøk totalt og 160.000 sidevisninger hver mnd. Pr i dag har jeg kun annonser på forumet, men skal snart over på ny plattform og vil da også tilby annonsering på nettsiden.

I dag har jeg disse prisene:

Toppbanner helt øverst, alle sider (728 x 90) = 800,-eks mva
Banner etter førstepost på alle tråder i forumet (782 x 90) = 800,- eks mva

Begge prisene er pr mnd.

I tillegg til banneren, har annonsørene en egen kategori på forumet hvor de kan reklamere ubegrenset for sine produkter så lenge de har en aktiv annonse hos oss. De kan bytte banner så ofte de vil i annonseperioden og de velger selv om de har den på egen server eller om jeg skal hoste den. Jeg kjører flat pris uten at de må forholde seg til pris pr klikk, pris pr visning osv.

Hva syntes dere om disse prisene? Er det for dyrt, for billig eller helt greit? Skal lansere helt nye nettsider om et par uker, men er litt usikker på hva som er "rett" pris å ta for disse annonsene.

Jeg driver Norges eneste nettside rettet spesielt mot trommer og slagverk og det er importører/forhandlere av musikkutstyr som er mine hovedkunder.
 
Jeg er ingen ekspert, men ville ha hevet disse prisene om jeg var deg. Du tar et halvt øre pr bannervisning, og det er ekstremt billig, særlig på en nettside som er så målrettet som din er.

Du kan sannsynligvis med god samvittighet ta 3000 kr/mnd. Dersom du ser at dette skremmer annonsørene kan du selvsagt revurdere, men 800 kroner er fryktelig billig for en så god annonseplass.
 

zapotek

Medlem
Som i hussalg er prisene hva markedet til enhver tid er villig/har evne til å betale. Eneste rådet jeg kan gi deg er å prøve deg frem.
 

Dag Frogner

Supermedlem
riktig annonsepris

Takk for svar folkens! :)

Jeg var veldig usikker da jeg satte disse prisene. Jeg har ikke drevet noe nettsted før dette, og iom at traffikken ikke var så stor i starten så var det ikke lett å vite. Jeg fikk en henvendelse fra en forhandler som spurte hva jeg tok og det var da jeg bestemte denne prisen. Før jeg tok betalt for annonsene, hadde jeg bannere på siden min mot at forhandlerene sponset premier for noen hundrelapper.

Prisen har igrunn stått uendret av den grunn at jeg ikke vet hvilke priser jeg kan forsvare mtp trafikk på sidene.

Det har vært vanskelig å komme i kontakt med og få et svar fra mange av mine kunder. Dette skyldes jo at de som tar disse avgjørelsene er meget opptatte mennesker. Det er jo forståelig, men om mine priser er såpass lave som dere sier, så burde jo dette være meget interessant for mine kunder, og jeg ville da tro at de tok seg tid til å se på tilbudene jeg har sendt de.

Det er kun én kunde som mener prisene er for høye, mens alle de som kjøper annonser ikke har sagt noe som helst om at prisene er stive. Så på den måten har jeg ikke inntrykk av at det er prisene som har skremt, men pga den dårlige reponsen, har jeg lurt på om prisene er en av grunnene.

På en annen side, dette er jo forhandlere som omsetter for millioner av kroner i året, med store markedsføringsbudsjetter og med mine lave priser så virker det kanskje useriøst mtp de prisene de er vant til å betale?

Har gjort meg mange tanker om dette, men veldig fint å få svar fra dere som er litt mer inn i dette. Kan nok hende at det blir prisjusteringer før den nye nettsiden lanseres.

Har dere noen formening om hva som kunne vært en ok pris på mine annonser?

Tonny: Prisene der sier meg egentlig ikke så mye, siden jeg ikke vet noe om trafikken på de sidene. ;) Fant ikke noe info om det på deres nettsider.

Igjen, takk for svar!
 
Sist redigert av en moderator:

Tonny Kluften

Administrator
riktig annonsepris

Tonny: Prisene der sier meg egentlig ikke så mye, siden jeg ikke vet noe om trafikken på de sidene. ;) Fant ikke noe info om det på deres nettsider.

Joda, de sier deg egentlig mye :)
Trafikken deres er ikke interessant egentlig. Det du ser der er prislister over hva annonsører må betale pr. visining. Altå at en annonsør betaler 10 øre hver gang annonsen vises til en besøkende. Da spiller det ingen rolle hvor stor trafikk de har.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Selvfølgelig. Får skylde på at jeg kikket fort på dette på jobb. :)

Ser flere som ligger rundt 10 øre pr visning, men siden jeg nå ligger på 0,5 øre pr visning, så blir det et LITT vel stort sprang. Kanskje jeg legger meg på 3-4 øre f.eks.

Er det da vanlig at det er mine eller annonsørens teller som bestemmer antall visninger? Og fungerer det da slik at man betaler etterskuddsvis? Eller er det mer vanlig at kunden har en viss sum å annonsere for og når denne prisen er nådd så taes banneren ned fra siden?

Har ikke så mye peiling på dette, da jeg kun har kjørt faste priser pr mnd.

Hva er egentlig fordeler/bakdeler med de forskjellige annonseringstypene?
 

Nextri

Rebel
Ta betalt på forskudd hvis det er snakk om betaling pr mnd. Ville også avtalt med annonsør at det er dine tall man går ut ifra. Og send de gjerne rapporter på hvilke tall du har.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Da har jeg oppdatert prisene. Hvordan ser dette ut:

9u6c82.png


Det gjelder fortsatt 6.000 unike besøk, totalt 18.000 besøk og 160.000 sidevisninger hver mnd.

Setter pris på tilbakemeldinger.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Du kan basere dine priser på disse måtene:

1) Fast pris pr periode (uke/måned/år)
Her kan du sette en pris uten noen bindinger på tall. Dette fordi både du og kunden ser at det er fordelaktig å annonsere i dette miljøet og at det er merkevarebyggende for varen/bedriften å være tilstede i dette redaksjonelle miljøet.

2) Fast pris pr periode (uke/måned/år) med garanterte visninger
Her selger du fremdeles til en fast pris, noe som gir deg en forutsigbar inntjening, men med en garanti for oppnådde visninger for kunden.
Dette gir deg muligheten for å enten gi din eksisterende kunde ekstra visninger når du overleverer - eller å selge inn annonsering på "ledige visninger".

3) Selge på visningspris - CPM
Den mest vanlige formen for salg av kampanjer. Her er det ofte annonsører som ønsker å annonsere i korte perioder og ofte er tilstede på mange nettsteder på en gang!

Dette er nok de tre mest vanlige måtene å selge inn annonsører på i det profesjonelle markedet.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Takk for svar Msites Ltd!

Nå var det igrunn selve annonseprisene jeg helst ville ha tilbakemeldinger på. Pr i dag kjører jeg kun annonser hvor kunden betaler et fast beløp pr mnd uavhening av antall visninger/klikk.

Fikk flere kommentarerer om at prisene var altfor rimelige og de har nå blitt oppjustert en del. Hva syntes du om de nåværende prisene kontra trafikken? Om du ikke har lest det allerede, så står det mye info i førsteposten min ang trafikken og kundene mine.

Igjen, takk for svar folkens! Det er godt å få litt hjelp til slikt når man ikke har så god peiling selv. ;)
 

konsulenten

New Member
Hei,

Her må det nevnes at annonsørene som oftest/aldri(?) betaler listeprisene. Som oftest er opereres det med 30-60% rabatt, og om det er ledig omgående kan du gjerne få et enda høyere avslag. I disse finanskrisetider sier mange av selgerne ikke nei til penger, spesielt ikke om valget er at annonseplassen blir stående ledig om den ikke blir solgt. Bare et tips til dere som vurderer å kjøpe annonsekampanjer og ser på listeprisene rundt omkring.


Til trådstarter kan jeg i alle fall si at du solgte deg altfor billig i forhold til første pris du nevnte med tanke på at du har en nisjekanal. Nå har du ganske mange visninger per unike bruker på en måned, så prisen er litt vanskelig å uttale meg konkret om når jeg ikke vet hvilke typer klikkrater du generelt sett klarer å generere til dine annonsører. Du skal ikke basere prisene etter hva hver annonsør betaler per klikk (med mindre du ønsker å selge CPC), men det gir en ok pekepinn på hvordan kampanjene fungerer for annonsørene i forhold til fastprisene du vurderer.

Videre kommer prisingen også an på hvor mye tid du har til å selge dette. Etterspørselen påvirker prisen, og jo flere tilbud du får ut jo større vil etterspørselen bli. Det er lettere å selge en kampanje som starter om en måned eller to til en god pris, enn om du står ledig omgående. Om du har liten tid til å selge aktivt, så vil en sjokkøkning i pris gjøre at du kan miste en del av de kundene som har blitt vant til å betale såpass lite hos deg. Dermed er det også en kalkulasjon om du har kapasitet til å erstatte de kundene som evt. forsvinner. Den økningen du har satt opp nå burde imidlertid ikke skremme noen/mange.
 
Topp