Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan føre angrerett i regnskap?

em8568

Medlem
Noen som vet hvordan/hvor man fører tilbakebetaling til kunde?

Når kunden benytter seg av angreretten må jeg tilbakebetale noe jeg har inntektsført/kortselskapet har refundert kunden - noen som vet hvilke konto etc jeg fører dette på?

Har lett rundt på nett uten å finne noe... og sitter og klør meg i hodet... så veldig takknemlig for svar...
 

stocks

Medlem
Du må føre det motsatt av det du førte salget som.

Salget førte du sikkert slik:

Kredit Salg
Debet Bank

Nå må du føre

Debet Salg
Kredit Bank

Vanligvis lager man en faktura når man selger noe, og en kreditnota (en faktura med motsatt fortegn) når du refunderer et salg. Makes sense? :)
 

em8568

Medlem
It does make sense :)

Eneste jeg tenker som problem er at dette er kortbetalinger - slik at jeg ikke har noen faktura/fakturanr på de det gjelder... Skal føre kortbetalingene samlet i perioder istedet for en og en...

Da vil det vel fortsatt være riktig å gjøre det slik som du skisserer? Antar det :)

Takk for at du tok deg tid til å svare :)
 

stocks

Medlem
Må si jeg er litt usikker på hvilke krav som stilles til selve bokføringen. (krav til dokumentasjon etc) Men hvis du venter en dag eller to så svarer sikkert en med nick smbinfo. Han bruker i hvertfall å gi en del gode råd her inne på øk forumet :) driver du nettbutikk eller noe? Grunnen til at jeg spør er at da er det vanlig å sende kunden en faktura elektronisk på det han har kjøpt. Når han så får refusjon er det vanlig å sende en bekreftelse til kunden på at beløpet er refundert, og samtidig legge ved en Kreditnota som du også bruker som regnskapsbilag. Uansett, lykke til :)
 

em8568

Medlem
Takk igjen. :)

Ang nettbutikken; de får ordrebekreftelse på papir og mail (via Mystore)... hadde håpt at det holdt. Mulig hele verden må bli litt annerledes i 2013... ;-) Trodde for øvrig at det fremgikk av informasjon fra DIBS til kunden jeg - i tillegg til mail fra oss om at tilbakebetalingen vil foregå slik og sånn -
men jammen ikke sikkert det er nok - eller korrekt iht. bokføringslova... :)

Har også tittet inne på nettsiden til nevnte mann - mye matnyttig der, absolutt.

Lykke til - det trenger jeg... :) Trenger egentlig en regnskapsfører, for å være ærlig... haha...
 
Topp