Det er mulig validering blir viktig for SERPs en gang i fremtiden, men foreløpig klarer jeg ikke helt å føle stresset
:
Det kommer nok noe, men det blir nok ikke slik at man setter dette øverst på lista over viktige ting hos Google, heller ikke slik at småfeil har noen betydning, men at man kun prøver å sette sider som helt klart er laget av noen som ikke aner hvordan man strukturer et html dokument litt lengre ned på søkeresultatene. Og dette er selvfølgelig bare mine spekulasjoner, jeg aner selvfølgelig ikke hva Google kommer til å gjøre i fremtiden.
På den andre siden må man nok skille mellom vanlige folk og de store aktørene, og det er nok rimelig sikkert at Google er klar over sine "feil", men at de anser det som akseptabelt, de lager tross alt nettlesere og sitter i de fleste arbeidsgruppene som jobber med webstandarder, så de har nok kontrollen på sine egne produkter.
Google bruker også ofte kode som ligger litt over den gjennomsnittlige webdisignern, og som ikke alltid er korrekt i forhold til W3C, men som allikevel virker.
Validering er forøvrig en grei måte å sjekke at man ikke har glemt noe eller satt noe på feil sted, men får man feil som man vet hva skyldes, og man har såpass med kunnskap at man vet at feilen ikke har noen større betydning, så er det etter min mening heller ikke noe å stresse etter, men svært mange lager sider uten å validere, og ender opp med noe som ikke fungerer konsistent i alle nettlesere og det som verre er.
Det vil jo uansett være en fordel med en side som validerer, ettersom man da er sikret mot endringer og feil som kan oppstå i fremtiden, samtidig så er man litt sikrere på at siden fungerer som tiltenkt, selv om det ikke er noen garanti. Jeg har sett mye kode som validerer som ikke virker i det hele tatt.