Hvordan bokføre valutasvingninger på en PayPal-konto

SindreM

New Member
Hei!

Jeg selger via nett og får betaling til PayPal-konto i USD. For å gjøre det enkelt tar jeg akkummulert salg pr mnd og fører dette som en enkelttransaksjon den siste dagen i måneden (har hørt at dette er ok). Jeg bruker gjeldende valutakurs på dette tidspunkt for omregning til NOK og føring i regnskapet. Jeg overfører derimot ikke alltid disse pengene til en norsk bankkonto med en gang men de blir stående på PayPal kontoen i USD.

Problemet da er at valutasvingninger i USD->NOK gjør at balanse på denne konto sjelden stemmer med NOK-tallene i regnskapet. Dette blir f.eks. et problem ved bankavstemming da faktisk saldo kan være høyere/lavere enn bokført saldo, selv om samtlige transaksjoner er bokført korrekt.

Hvordan løses dette? Skal det føres som agiotap/-gevinst og i såfall hvor ofte? Det er vel kun netto tap/gevinst for året som er interessant mht beskatning, så sånn sett skal det gjøres ved årsavslutning? Man kan jo risikere at kursen er veldig høy ved tidspunkt for avstemming for så å synke i januar, slik at man må skatte av penger man egentlig ikke har tjent.

Alternativt kan man kanskje føre agio i det man overfører penger fra PayPal til Norge og konverteringen faktisk skjer. Hvis jeg da overfører et beløp i USD tilsvarende et antall hele transaksjoner så kan jeg summere bokført NOK-verdi på disse transaksjonene for å finne agiotap/-gevinst ifht kursen jeg får fra PayPal ved overføringstidspunktet og bokføre dette samtidig? Dette forutsetter imidlertid at jeg ved årsavslutning tømmer PayPal kontoen.

Ønsker tips på hvordan løse dette på riktig (og enkleste) måte. Kanskje andre er i samme situasjon?

HanneSol

Member
Du fører det som agiotap-/gevinst, ja.
Jeg bruker ikke paypal noe særlig til valuta, men det er vel mulig å få ut en saldo ved månedsslutt som viser både NOK og USD? I så fall ville jeg brukt den, og ført differansen mellom nok-beløpet og det du har bokført som salg på konto for agio.

Dersom det ikke er høye beløp det er snakk om, er det ikke så farlig hvor ofte du gjør det. Fordelen med å gjøre det f.eks. ved hver månedsslutt er jo at du får avstemt kontoen.

Topp