olafmoriarty
Medlem
Driver en nettside med ganske mange brukere, men gammel og utdatert kode som på ingen måte er beregnet på så mange brukere. Problemet er at ting er kodet på en så kronglete måte at sidene sluker vanvittig mye minne - ja, selvsagt jobber jeg med ny og optimalisert versjon hvor disse problemene er en sagablått, men sånt tar alltid veldig mye mer tid enn man planlegger. Det siste halvåret har resultatet av dette problemet vært litt nedetid av og til, men det har kommet i orden igjen når jeg har restartet serveren (VPS). De siste dagene har imidlertid problemet blitt så stort at restart av serveren ikke har noen effekt. Sidene ER stort sett oppe (besøkstallene i statistikken er iallefall tilnærmet lik normale), men ting går usedvanlig sakte, deler av sidene virker ikke, og mange av sidene (inkludert hovedsiden) gir bare feilmelding i 90 % av tilfellene. Og restarter jeg serveren, virker det kanskje som det skal i noen minutter før det er like ille igjen. Men samtidig varierer det, for eksempel virker det hele ganske perfekt akkurat nå.
Hvordan skal jeg løse dette? Slik jeg leser situasjonen har jeg tre valg:
1. Jeg kan oppgradere til en server med mer minne. Dette vil sannsynligvis løse det kortsiktige problemet, at sidene er nede akkurat nå - men det vil ikke gjøre noe for hovedproblemet, at koden min suger. Det blir en behandling av symptomene og ikke sykdommen. Dessuten koster dette penger, det kommer til å være noe jeg ikke trenger når de optimaliserte sidene er på plass, og jeg aner ikke hvor enkelt det er å nedgradere.
2. Jeg kan la sidene ligge slik de er (stort sett virker de jo), og jobbe på spreng for å få optimalisert versjon (eller en helt enkel variant av optimalisert versjon hvor bare det viktigste er på plass) klar så snart som overhodet mulig.
3. Jeg kan ta ned sidene, erstatte dem med en enkel infoside om at sidene sliter litt for tiden og at nye sider er på vei, og slenge inn et skjema der folk kan registrere seg for å få et e-postvarsel når sidene er oppe igjen.
Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon? Hadde jeg hatt budsjett til å leie inn en ekstra programmerer for å få fortgang hadde jeg vurdert det som et alternativ 4, men det har jeg ikke økonomi til for øyeblikket. Men kanskje er det andre muligheter jeg har oversett?
Hvordan skal jeg løse dette? Slik jeg leser situasjonen har jeg tre valg:
1. Jeg kan oppgradere til en server med mer minne. Dette vil sannsynligvis løse det kortsiktige problemet, at sidene er nede akkurat nå - men det vil ikke gjøre noe for hovedproblemet, at koden min suger. Det blir en behandling av symptomene og ikke sykdommen. Dessuten koster dette penger, det kommer til å være noe jeg ikke trenger når de optimaliserte sidene er på plass, og jeg aner ikke hvor enkelt det er å nedgradere.
2. Jeg kan la sidene ligge slik de er (stort sett virker de jo), og jobbe på spreng for å få optimalisert versjon (eller en helt enkel variant av optimalisert versjon hvor bare det viktigste er på plass) klar så snart som overhodet mulig.
3. Jeg kan ta ned sidene, erstatte dem med en enkel infoside om at sidene sliter litt for tiden og at nye sider er på vei, og slenge inn et skjema der folk kan registrere seg for å få et e-postvarsel når sidene er oppe igjen.
Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon? Hadde jeg hatt budsjett til å leie inn en ekstra programmerer for å få fortgang hadde jeg vurdert det som et alternativ 4, men det har jeg ikke økonomi til for øyeblikket. Men kanskje er det andre muligheter jeg har oversett?