Ikke 1 års omsetning nei, men 1 års profitt kan være mer aktuelt. Kommer veldig an på hvordan på hvor de besøkende kommer fra også, kommer alle fra den personlige facebooksida di så er ikke nettstedet verdt noenting.
- Hva du selv har investert av tid og penger i siden
Det der er ikke noe en kjøper bryr seg noe om.
Så en kjøper bryr sdeg ikke om brukervennlig og intuitivt design? Eller et godt publiseringssystem med gode annonseringsløsninger osv... osv...?
En side kan ha en verdi selv om den omsetter for 0 kroner pr.d.d. Så det blir helt tullete å måle prisen ut fra annonseinntektene alene. Det er svært mange andre faktorer som spiller inn:
- Nisje/Marked
- Fremtidig potensiale
- Antall besøkende
- Hva du selv har investert av tid og penger i siden
- Inntekter pr.d.d.
- Domenenavn
...finnes sikkert mange flere faktorer også.
Hvor verdien ligger varierer fra kjøper til kjøper. Noen fokuserer på inntektspotensialet og vektlegger det. Andre som evt. har liten kunnskap om å lage nettsider selv, vektlegger at de får en ferdig side med et system de kan vedlikeholde uten for mye ræl. En tredje gruppe ser at dette er en side som er innenfor en nisje de kan veldig godt og derfor passer inn i eksisterende portfolio og som på den måten gir mindre arbeid men likevel generere gode inntekter.
Ikke i IT verden. Se på Google med P/E på 27, for ikke å snakke om facebook og linkedin med P/E på 500-600. Kan seff ikke alltid sammenligne med disse selskapene, men cash er ikke alltid king på internettCut the crap, cash is king!