Hvordan beregne pris på en webside?

Johan

Medlem
Hvordan beregner jeg pris på en side som har en grei inntjening fra adwords, trade doubler o.l. + at det er lave kostnader og lite arbeid forbundet med siden?
Kan det være snakk om 1 års omsetning eller er det en annen faktor?
 

Johan

Medlem
Ikke 1 års omsetning nei, men 1 års profitt kan være mer aktuelt. Kommer veldig an på hvordan på hvor de besøkende kommer fra også, kommer alle fra den personlige facebooksida di så er ikke nettstedet verdt noenting.

Alle kommer eksternt fra. Ca 60% gjengangere i mnd. Resten via søk.

Er 1 års perspektiv for mye, for lite eller ok?
 

PIP

Medlem
En side kan ha en verdi selv om den omsetter for 0 kroner pr.d.d. Så det blir helt tullete å måle prisen ut fra annonseinntektene alene. Det er svært mange andre faktorer som spiller inn:

- Nisje/Marked
- Fremtidig potensiale
- Antall besøkende
- Hva du selv har investert av tid og penger i siden
- Inntekter pr.d.d.
- Domenenavn

...finnes sikkert mange flere faktorer også.

Hvor verdien ligger varierer fra kjøper til kjøper. Noen fokuserer på inntektspotensialet og vektlegger det. Andre som evt. har liten kunnskap om å lage nettsider selv, vektlegger at de får en ferdig side med et system de kan vedlikeholde uten for mye ræl. En tredje gruppe ser at dette er en side som er innenfor en nisje de kan veldig godt og derfor passer inn i eksisterende portfolio og som på den måten gir mindre arbeid men likevel generere gode inntekter.
 

Ole Avranden

utvandret
For å kunne si noe som helst fornuftig om prisen på et nettsted, så må du i det minste fortelle hvilken nisje det er. Stor forskjell på prisen hvis det f.eks handler om Idol 2013 eller er en godt oppbygd finansside.
 

PIP

Medlem
Det der er ikke noe en kjøper bryr seg noe om.

Så en kjøper bryr sdeg ikke om brukervennlig og intuitivt design? Eller et godt publiseringssystem med gode annonseringsløsninger osv... osv...?

Nå vet jeg at ikke tid og penger nedlagt i et prosjekt alltid gjenspeiler det jeg nevner over her, men det bør gjøre det.

I tillegg så er jeg overbevist om at kjøpere er like individuelle som selgere, så det er noen som bryr seg om det også...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
En kjøper BØR bry seg om brukervennlig og intuitivt design, et godt CMS osv, men i alt for mange tilfeller er det NULL sammenheng mellom dette og hvor mye tid/penger som er brukt på å få det sånn.

En flink fyr kan bruke en dag på å lage noe kjempefint, mens en kløne kan bruke et år og fremdeles sitte med et makkverk. Og for den saks skyld kan en kløne ødelegge et mesterverk på 1-2-3 - til tross for at det da faktisk er brukt MER tid enn det var da løsningen var bra.

Derfor er det egentlig ikke så interessant hvor mye tid som er brukt på å lage det.

Det som KAN være interessant er om det f.ex. er kjøpt inn spesielle lisenser eller betalt for avtaler som kjøperen da slipper å betale for på nytt.
 

Anders

Medlem
Verdsettelse kan gjøres ved neddiskonterte pengestrømmer.

Verdi = (profitt år 1)/(1+neddiskonteringsrente)+(profitt år 2)/(1+neddiskonteringsrente)^2+...+(profitt år n)/(1+neddiskonteringsrente)^n
 

OldHP

Medlem
Enig med PIP. En nettside kan ikke alltid måles av inntekt, potensialet kan være ulike visjoner av fremtiden, det kan være økning av serps pga eldring av nettsiden som virker veldig viktig for google utifra hva jeg har skjønt og annet. Som også f.eks oppdatering av innhold av ny eier.
 

looper

Medlem
En side kan ha en verdi selv om den omsetter for 0 kroner pr.d.d. Så det blir helt tullete å måle prisen ut fra annonseinntektene alene. Det er svært mange andre faktorer som spiller inn:

- Nisje/Marked
- Fremtidig potensiale
- Antall besøkende
- Hva du selv har investert av tid og penger i siden
- Inntekter pr.d.d.
- Domenenavn

...finnes sikkert mange flere faktorer også.

Hvor verdien ligger varierer fra kjøper til kjøper. Noen fokuserer på inntektspotensialet og vektlegger det. Andre som evt. har liten kunnskap om å lage nettsider selv, vektlegger at de får en ferdig side med et system de kan vedlikeholde uten for mye ræl. En tredje gruppe ser at dette er en side som er innenfor en nisje de kan veldig godt og derfor passer inn i eksisterende portfolio og som på den måten gir mindre arbeid men likevel generere gode inntekter.

Cut the crap, cash is king!
 

Tilt

Medlem
Cut the crap, cash is king!
Ikke i IT verden. Se på Google med P/E på 27, for ikke å snakke om facebook og linkedin med P/E på 500-600. Kan seff ikke alltid sammenligne med disse selskapene, men cash er ikke alltid king på internett :)
 
Topp