Jeg har flere års erfaring med nettbutikker og optimalisering. Jeg syntes det er litt trist når folk bare slenger ut "SEO SEO SEO eller, "AdWords". Det finnes så mye mer du kan gjøre, gratis, som kan ha fantastiske resultater. Jeg har snakket om dette her inne før, men tenker at det kan være greit å nevne noen ting igjen, siden du tydeligvis er ny i faget.
Mine taktikker lar seg kanskje ikke gjennomføre med din nåværende web-løsning, men enhver seriøs aktør vil kunne hjelpe deg i riktig retningen, dersom du er usikker på hvordan du skal gjennomføre ulike tester.
Sosiale medier
Det trenger ikke å bare være egne produkter eller informasjon som havner på sosiale medier. Selv om gruppen representerer en nettbutikk, kan du i ny og ne (merk, IKKE OFTE) havne litt på utkanten. Noen bruke virale videoer, som en slags "God helg" beskjed, mens andre føler for å poste andre ting. Her må man gjerne finne ut hva segmentet ditt aksepterer. Bruk også sosiale medier til lovlige konkurranser, gode tilbud (som kun finnes på sosiale medier ved hjelp av rabatt kupong o.l.).
Statistikk, tall, tall, tall, tall og mer tall!
Det er utrolig viktig å være grundig når det gjelder statistikk. Ikke bare besøkende, eller hvor folk kommer fra. Selvfølgelig, så er det viktig å vite hvor mange som besøker nettbutikken, men dette er noe nesten alle med litt kunnskap kan finne ut av på egenhånd. Hvordan skal du bruke statistikken? du skal bruke den for å øke salget, og gjøre opplevelsen for en kjøper bedre.
Se på hvem som besøker nettbutikken, hvorfor gjennomfører f.eks. ikke telefonbrukere salg? Har du problemer med nettstedet, som hindrer, eller gjør ting for vanskelig? Hvor i prosessen er det ting stopper opp? Flere ting i handlekurven, men ikke betalt? Hvorfor? Det kan være flere grunner og mange flere spørsmål. Ett annet eksempel er at flere brukere gjerne ser på produktene dine, men aldri legger noe i handlekurven. Er det for lite informasjon? For dårlige bilder? Er prisen for høy i forhold til konkurrenter? Her må selvfølgelig noe egen research til.
Påminnelser
La oss si at jeg har en bruker hos dere allerede, og ofte lagrer nettleseren brukerinformasjon, slik at når jeg besøker nettstedet igjen, er jeg allerede pålogget. Da er det heller ikke noe problem å sende en påminnelse om at "Heisann, vi ser at du ønsket ... disse varene, nå er det faktisk 10% på X hvis du gjennomfører kjøpet innen 24timer." igjen, her kan man velge og vrake av løsninger. Du må f.eks. ikke gi rabatt, en påminnelse kan være gull verdt. Her er det mest vanlig å sende en e-post, selv om noen også går så langt som sms (som koster mer, og krever mer informasjon).
Splittesting A/B testing
Gjennomføre testing, for å se hva som selger best. Selger produktside B bedre enn side A? Har forside C bedre resultat enn A og B? Det er lett og låse seg litt fast når noe er ferdig, man håper ofte at noe man selv liker, er noe alle liker.
SEO?
Selvfølgelig er dette viktig, men ser at mange gjerne er så opphengt i dette, at de glemmer de ovennevnte tingene. Så lenge nettstedet ditt har en god og systematisk rett struktur, er mye av jobben gjort. God produktinformasjon, og informasjon generelt om butikken etc vil være nyttig. SEO er bredt, og viktig, men mange har problemer nettopp fordi informasjonen dem legger inn ikke er tilstrekkelig nok. Hvis du selger en laptop, holder det ikke å skrive om hvor godt batteriet er. Ja, du skjønner hva jeg mener.
Når alt dette er på plass, når du kan overvåke og se hvordan brukerne dine navigerer, og skjønner folks adferd, ja da kan det være langt mer lønnsomt og tenkelig med adwords.
Flere tips
Jeg kunne sikkert skrevet en hel bok om dette emnet, men her har du noen gode begynner tips. Det finnes langt flere ting du kan gjøre, mindre avansert, og svært avansert og systematisk. Men til slutt, ikke bruk for lang tid på leveranse! folk hater å vente!
Skulle du ha noen spørsmål, så send meg en pm, lykke til