Hvor viktig er egentlig validering?

Dag Frogner

Supermedlem
Emnetittel sier igrunn det meste. Hvor vikitig er egentlig validering? Virker som at noen er veldig opphengt i det, mens andre ikke tar det så tungt om en nettside de eier / designer ikke validerer.

For å ta min side som eksempel så fungerte ting bra frem til Opera kom med sin nyeste nettleser. Jeg fikk da et stort mellomrom mellom annonsen på toppen av siden og resten av siden. Nettsiden min har aldri validert tidligere, jeg har ikke tatt det så tungt siden ting har fungert greit, men nå blir koden rensket opp og siden vil validere nettopp for å slippe slike opplevelser neste gang det kommer en oppdatering av en nettleser.

Hva er dine tanker rundt dette?

Nutz

Med lem
Er ikke mye som skal til for at siden ikke validerer.
Viktig å se hva det er som er problemet..
150 røde kryss trenger ikke å bety annet at man ikke har satt attributt "alt" i et image-tag.
Noe som har null å si for rendering av siden, men nyttig for blinde.
<br /> er også en "synder", spesielle elementer som funker i omternt alle nye lesere, men ikke er er satt opp i standarden vil også feile.. <MARQUEE> er et slikt element.
Også endel andre attributter som normalt funker, men ikke er definert i standard som ikke går igjennom nåløyet.
Bruk verktøyet for å syntax-sjekke om du har lukket alle åpne <tags> korrekt, ser du en attributt som ikke validerer, sjekk for tastefeil..

Det er en fryd når siden validerer. :)

peterandrej

pensjonert moderator
Valdidering betyr ikke annet/mer enn at sidens kode følger en (angitt) spesifikk standard fra W3C, noe som etter min mening er litt viktig siden slike standarder gjør nettet bedre. Kort fortalt; dersom alle utviklere bruker samme mal for utvikling blir det MYE enklere få nettsider til fungere på kryss og tvers uansett hvilket utstyr brukeren sitter med.

Microsoft er jo den store stygge ulven her, med sine forsøk på å lage "egne" standarder, men dette har de heldigvis begynt å gå litt fra i siste versjoner av IE.

Men om det er viktig? Nja. Det er vel egentlig ikke det i praksis, dersom man bare tenker én og én nettside om gangen.

Nutz

Med lem
Bruker du Firefox kan du laste inn et tillegg som heter "Web Developer", her sender du den siden du er på automatisk til de forskjellige validerings-sidene.
++++Masse nyttige ting for å se elementer fra en side.
Tar et par dager å gå igjennom alt som dette tillegget virkelig gjør. :)

Ikke sikker på om denne linken går rett til riktig side.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/60/

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
HTML som validerer er enklere å scrape. HTML som validerer krever også mindre ressurser å parse, som er bra for små browsers (mobil tlf?).
Og så har du mindre problemer når nye nettlesere og versjoner kommer.

HTML som validerer er dessuten kult.
"Det er som og skriver uton gramatikkfiel og stavefeil".
:D

Gaasehud

Medlem
Hvis man er ny på (X)HTML/CSS, kan jo validering hjelpe deg med å få en god kode. Horribel kode kan være en faktor som spiller inn når man tester nettsiden i ulike nettlesere, så sånn sett kan det være til hjelp for noen.

Men alt i alt er det vel ikke noe å bry seg om.

Jannis

Medlem
Hvis siden ikke validerer, parses den feil i en eller annen nettleser, uten tvil. Hvis den validerer, skal alle nettlesere lese den likt. Personlig pleier jeg først å validere hvis de store nettleserne leser siden forskjellig. Leser de store nettleserne siden riktig, er ikke validering så mye å bry seg om...

Men da er det min feil hvis IE9 eller FF4 tolker siden feil...

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis siden ikke validerer, parses den feil i en eller annen nettleser, uten tvil. Hvis den validerer, skal alle nettlesere lese den likt.

Ikke helt korrekt, fordi Microsoft kun i de siste versjonene (fra IE8) har valgt å følge W3C-standarden. Derfor er validering ingen garanti for at siden vises korrekt, men det er selvfølgelig bedre å følge den eneste standarden vi har fremfor å ikke følge noen standarder.

Personlig har jeg dog et avslappet forhold til at IE6-brukere ikke ser mine flotte transparente PNG'er og at layout brekkes i alle retninger. It's not a fault, it's a feature, og den greia der.

Jannis

Medlem
Stemmer selvfølgelig. Jeg pleier å droppe IE7, fordi ingen bruker den, og IE6 lager jeg noen hacks til når siden er ferdig. IE8 følger standardene.

peterandrej

pensjonert moderator
Stemmer selvfølgelig. Jeg pleier å droppe IE7, fordi ingen bruker den, og IE6 lager jeg noen hacks til når siden er ferdig. IE8 følger standardene.

IE7 leser nettsidene nesten like "bra" som IE8, så det er evt IE6 som er problemet. Men de blir det heldigvis stadig færre av, og dessuten har designere/utviklere begynt å få opp øynene for at disse ikke er noe satse på. Jeg var i et møte med en designer for et av norges aller beste designbyråer, og påpekte at "dette vil ikke fungere spesielt bra på IE6". Det var bare så deilig å høre designeren si:

"IE6? De som bruker IE6 driter vi i."

selbekk

Medlem
Enkelt og greit - hvis siden din validerer, er du mer sikker for at slike ting ikke skal skje i fremtiden. At siden din validerer betyr kun at du holder deg til "kjørereglene" for html. At du koder riktig, med andre ord. Gyldig CSS er ikke vits lenger, siden det er så mange tweaks man ofte må gjøre for å komme i mål med et design.

Topp