Msites Ltd
Livsnyter
@Msites
Det er så godt som umulig å svare på slike spørsmål. Det er rett og slett for mange faktorer som spiller inn. Når du snakker webhotell, så kommer det jo an på hvor mange som har webhotell på serveren, hvilke skript/hvilken programvare de kjører og hvor mange brukere som er inne på de forskjellige sidene deres. Dersom man så går videre, så vil det jo spille inn hvilke funksjoner brukerne benytter på de forskjellige sidene. Noen har bare enkle html-sider, mens andre kanskje har mer krevende CMS-systemer/netbutikk/forum. Dersom noen andre på serveren f. eks. har et forum, vil jo f. eks. søkefunjskonen som oftest kreve mer av serveren enn bare å lese gjennom postene på forumet. Ut over dette, kan man jo gå inn under "panseret"; Hvillke servere er det snakk om? Minne? Prosessor? I/O kapasitet (lesing/skriving) til hardisker? Er det bare enkle disker eller står det flere disker i et RAID oppsett, noe som ofte vil føre til økt leseytelse? Hvilket raid-oppsett i såfall? Hvordan er de forskjellige tjenestene konfigurert? Oppsett av MySQL/databaser, etc, etc.
Her var det mange flere spørsmål enn svar....
Jeg forstår også at det er et puslespill av sammenfallende tilfeldigheter. Men, jeg antar at de som driver med dette er profesjonelle og har en viss peiling på hva de leverer.
Jeg som driver av en webside vil jo gjerne vite at mine nettsider er operative uansett, og derfor må det vel være en eller formel man har lagt til grunn for å beregne at dette er mulig fra leverandøren sin side.
Et av de sterkeste salgsargumentene til flere av leverandørene er jo nettopp "oppetid", og jeg må jo da anta at dette også gjelder mitt nettsted.
Så jeg spør igjen - hvor går smertegrensen for hvor mye trafikk et nettsted kan ha på en gang før leverandørens server knekker?