Hvor mange er pålogget akkurat nå? Mulig å manipulere?

Truster

New Member
Jeg ser at mange nettsider har en eller annen variant av det å oppgi hvor mange besøkende som akkurat nå er pålogget, bl.a. dette forum.

Jeg regner med at det i de aller fleste tilfeller oppgis korrekt informasjon om antallet som er pålogget på den enkelte nettside, MEN.....

Jeg har en følelse av at dette er informasjon som kan manipuleres, slik at det oppgis et altfor høyt antall som akkurat nå er pålogget.

Mitt spørsmål er derfor følgende:
Er det enkelt å manipulere slike opplysninger, og er det noen mulighet til å kunne finne ut om de oppgitte tall er reelle, eller avsløre om de er manipulert?

Truster

New Member
Grunnen til at jeg spør er en nettside som drives privat med offentlige midler (organisasjon).
Ved å vise til sin "berettigelse" med å ha opplysninger om en mengde personer som er "pålogget eller besøkende" til enhver tid på sine nettsider, så kan de bevilgende myndigheter når som helst få en "bekreftelse" om den store mengden besøk - og dermed hvor "nyttig" denne nettsiden er.

Etter min mening er det svært lite trafikk til denne nettsiden, og overhodet ikke en trafikk som skal medføre millionstøtte hvert eneste år. På grunn av denne - etter min mening - fiktive trafikken - får eieren av nettsiden overført en urettmessig mengde økonomisk støtte.
Vi snakker om svindel med offentlige midler - hvis jeg har rett.

Ved å sjekke denne nettsiden på slike nettsteder som hevder å kunne måle antall unike besøkende daglig, viser det et besøk som er svært beskjedent. Jeg har også målt mine egne nettsider for besøk på de samme nettsteder, og disse målingene er ganske korrekte overfor mine egne sider siden jeg kan sammenlikne med mine egne tall.

Det hadde vært en glede å kunne avsløre at den nettsiden jeg snakker om opererer med fiktive antall besøkende.

TorsteinO

Art Director & grunder
Ved å sjekke denne nettsiden på slike nettsteder som hevder å kunne måle antall unike besøkende daglig, viser det et besøk som er svært beskjedent. Jeg har også målt mine egne nettsider for besøk på de samme nettsteder, og disse målingene er ganske korrekte overfor mine egne sider siden jeg kan sammenlikne med mine egne tall.

Tenker du på alexa eller noe liknende? Alexa kan i såfall være ekstremt misvisende, avhengig av f.ex. språk og type side, fordi de gjør sine beregninger ved hjelp av brukere som har installert deres extension i nettleseren sin, og disse er igjen mer utbredt blant brukere som er godt over snittet "webinteresserte". F.ex. skal jeg vedde på at norske rosabloggere har et helt feil besøkstall der, mens webforumet nok får et for høyt besøkstall:

Webforumet.no Site Info

vs

Fotballfrue.no Site Info

I følge denne skal da webforumet ha mye flere besøkende enn fotballfrue.no, og helt ærlig (selv om det er litt trist å si) - det tror jeg ikke stemmer.

Så avhengig av sjangeren for din(e) side(r) og den siden du snakker om her, skal du ta opplysninger fra f.ex. alexa med en veldig stor klype salt.

(men for all del, du skal heller absolutt ikke se bort fra at de lurer seg til bedre tall)

Truster

New Member
Jeg har benyttet denne linken her: .no ( urlm.no )
Jeg har også sjekket den mot eget nettsted, hvor jeg har full kontroll over alt besøk, og denne linken har vist seg å gi ganske god informasjon om unike treff.

Når det gjelder hvilken nettside som irriterer meg, så vil jeg foreløbig holde den for meg selv.
Men jeg kan understreke at nettsiden til denne organisasjonen driver med usedvanlig mye kritikkverdig, siden den har en "høy offentlig status" - ved at "alle" tror på at det som skrives der er korrekt. Ingen fra det offentlige stiller noen spørsmål og gir eieren langt over 1 million kroner i året i offentlig støtte for å drive sin "opplysningsvirksomhet".

Nettsidene benyttes også svært aktivt til å rakke ned på lovlig virksomhet i en bestemt bransje, bl.a. bransjen til en bekjent av meg som driver seriøst og med høy kompetanse.
Min mening er at det er for jævlig at offentlige midler skal benyttes til å spre usannheter og direkte mobbe lovlig virksomhet som betaler både skatt og avgifter.

Derfor hadde det vært en fornøyelse å avsløre den idioten for å føre folk bak lyset med hensyn til fiktive opplysninger over hvor populær nettsidene er med hensyn til besøk.
Men når vedkommende har sine venner og kontakter i div. departement så er det ikke lett.

adeneo

Medlem
Det er helt umulig for en nettside å vite hvor mange besøkende en annen ekstern nettside har. Alexa gjetter ut i fra et anslag man gjør basert på de brukerne som har Alexa's toolbar installert, og lignende metoder brukes også av andre, men å vite eksakt er ikke teknisk mulig, ettersom de dataene ikke er fritt tilgjengelige, og gjetningene som gjøres kan være veldig feil.

Samtidig så er det vanskelig å vite eksakt hvor mange som besøker en nettside til et hvert tidspunkt.
De fleste systemer virker slik at man teller unike IP adresser som er aktive på nettsiden, altså at de laster ned noe innhold, og så fjerner disse igjen etter en viss tidsperiode, eller å telle antall sessions eller innloggede brukere dersom man har tilgang til det. Dette er normalt ganske nøyaktig, men jeg har sett sider som bruker bare et tilfeldig valgt tall, da antall brukere "online akkurat nå" er et tall som ingen bryr seg om, hverken de som bevilger statlige midler, nettsideeiere eller brukere, bortsett fra tydeligvis deg ?

Truster

New Member
Det er kanskje kun jeg som er interessert i dette, eller kanskje ikke.
Jeg tror forøvrig at "antall unike besøk" har endel å si akkurat for denne siden når det gjelder de årlige søknader om å få stadig tildelt mer og mer av våre skattepenger, siden "antall unike besøk" er med på å underbygge "viktigheten" av akkurat denne nettsiden overfor de som bevilger penger.

Men da kan jeg fastslå at ekspertisen på dette forum mener at det er enkelt å manipulere "unike besøk" på en nettside, men samtidig nærmest umulig å avdekke slik adferd for andre enn eieren av nettsiden. Takk for innspill.

adeneo

Medlem
Det er en viss forskjell på å dokumentere antallet unike besøkende med utskrifter fra et eller annet analyseverktøy, og en teller som viser antallet besøkende akkurat nå nederst på en nettside.

Begge kan forøvrig enkelt manipuleres ved noe så enkelt som å besøke sin egen side gjennom proxier, og jeg kan ikke tenke meg at statsstøtte deles ut til private nettsider basert på unike besøkende, det er i så fall første gangen jeg hørt om noe slikt og jeg skulle gjerne likt å vite hvor jeg henvender meg for å få slik støtte ?

Det er en viss forskjell på å dokumentere antallet unike besøkende med utskrifter fra et eller annet analyseverktøy, og en teller som viser antallet besøkende akkurat nå nederst på en nettside.

Begge kan forøvrig enkelt manipuleres ved noe så enkelt som å besøke sin egen side gjennom proxier, og jeg kan ikke tenke meg at statsstøtte deles ut til private nettsider basert på unike besøkende, det er i så fall første gangen jeg hørt om noe slikt og jeg skulle gjerne likt å vite hvor jeg henvender meg for å få slik støtte ?

Enig, jeg kan aldri tenke meg at unike besøkende spiller noen stor rolle i slike tilfeller. Tallene blir sikkert lagt ved søknader, men jeg tviler på at det er utslagsgivende. Og om trafikken i det hele tatt blir vurdert så holder det nok ikke å vise til en log laget av en egenkomponert php fil. Dessuten sier besøkstall lite om hvor godt budskapet blir kommunisert, kanskje har siden en begrenset målgruppe. Siden du ikke vil si hva det gjelder så er det vanskelig å vurdere.

Men som sagt, føler du at det er helt feil å gi denne siden støtte må du nesten publisere en link og sende en klage. Nytter ikke å sitte å klage på nettet samtidig som du holder siden hemmelig.

EDit: Jeg vil å ha støtte, hvor sender jeg analytics tallene mine?

Tonny Kluften

Administrator
Klart de som sitter og deler ut penger ser på antall besøkende. Hvis du har ei allmennyttig nettside for en sak som av en eller annen grunn kan støttes vil du ha sterke kort på hånda hvis man ser at du har 3000 besøkende pr. dag. Da vil støtteinstansen se at du når veldig mange mennesker med et budskap de syns er viktig å spre.

adeneo

Medlem
Klart de som sitter og deler ut penger ser på antall besøkende.

Det er klart en side med mye besøk vil få mer enn en side uten besøk,

Kanskje en av dere kan vise til støtteordningene for nettsider, hvor dette klart kommer frem.

Jeg kommer på flere støtteordninger, Norsk Filminstitutt og Innovasjon Norge er de vanligste, begge gir støtte til utvikling av prosjekter som ikke enda er påstartet, og således vil høye besøkstall diskvalifisere til en hver støtte fra disse.
Videre er det Nettskap 2.0 ordningen, men det var vel et engangstilfelle hvor tilskudd ble gitt til utvikling av samfunnsnyttige nettsider.
Både Innovasjon Norge og forskningsrådet gir såkalt Prosjektetableringsstøtte til nettsider som omhandler forsking, men dette er igjen etableringsstønader.

Jeg kommer ikke på noen statlige støtteordninger som er løpende, og som gir driftstilskudd til nettsider, og alle de støtteordningene jeg kommer på deler ut midler ut i fra helt andre kriterier enn besøkstall. De eneste ordningene jeg kommer på som gir løpende støtte, er til kultur, kunst, foreninger eller breddeidrett, og støtten kan da sikkert også benyttes til nettsider, men jeg har ikke hørt noe om besøkstall der heller.

Hele prinsippet med å basere offentlig støtte på besøkstall høres helt riv ruskende galt ut.
Offentlig støtte skal normalt være ikke-konkurransedrivende, og gies derfor som regel til prosjekter som er nyskapende, og hvor det ikke vil oppstå en konkurransesituasjon med allerede etablerte tilbydere ?

Topp