Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor langt kan du gå mtp å trekke fra på skatten?

jagarock

Information Research & Analytics
Som alle vet, kan man utgiftsføre varer/tjenester man kjøper, så lenge dette er relevant for din bedrift. Driver du en sexshop, kan du kjøpe sexgreier og kalle det vareprøve foreksempel.

Spørsmålet er, hvor langt kan man dra dette.

Er det krav om at bedriften du utgiftsfører til, må ha en inntekt over et visst beløp?

Det jeg har tenkt på er å lage en restaurant-test-blogg som kjører restaurant-annonser, der jeg skriver en liten anmeldelse av maten hver gang jeg er ute og spiser, og utgiftsføre alle mine restaurantbesøk. Rettogslett for å minimere min totale inntekt og dermed skatte mindre.

Jeg er ikke supermotivert til å faktisk promotere denne bloggen, så inntektene av annonseklikk vil bli veldig lav, og denne "bedriften" vil jo gå i minus kanskje 20000-30000 i året.

Er det noen som vet om dette er innafor?
 

Tonny Kluften

Administrator
Tror det er lurere å tenke på hva som faktiske utgifter enn å tenke på hvor langt du kan gå. Faktiske utgifter kan du trekke fra, ikke noe mer.
Og hvis du skriver en post om hver gang du har vært ute og spist i 3 år (spist for totalt kr 60000-90000) så har du garantert nok stoff til å tjene penger på sida di. Det vil kanskje tilsvare 400 artikler/måltider. Så du trenger ikke gå i overskudd fra år 1.
 

Chris M

Medlem
Hold det til reelle utgifter. Kjenner en som fikk ettersyn og han fikk 300k i baksmell på utgifter til middager etc. Ting som kanskje kunne vært godkjent, men som var på grensen. Om skatteetaten først finner at du har noe som ligner på urent mel i posen så tar de gjerne full gjennomskjæring og da er det bare å betale om du ikke har 10 år av livet å kaste bort.
 

jagarock

Information Research & Analytics
Ja men for en blogg som anmelder restauranter så vil jo følgende være "faktiske utgifter":
- transport til og fra restaurant (taxi)
- kamera, hvis man tar bilder av maten
- selve restaurantregningen, inkludert vinmeny/drikke.

Enig?

Og skal man dra det enda et hakk, så kan man kanskje legge til når man kjøper fine klær også, den typen du trenger om du drar på trestjerners michelinrestauranter fks.

Et annet spørsmål igjen er om man kan utgiftsføre transport og overnatting hvis man tenker å dra og spise på en heftig restaurant i utlandet. Jeg har jo dratt til london en gang egentlig mest for å spise på tre michelinrestauranter iløpet av et par dager, så en slik utgift er jo også relevant.

Chris, hvilken bransje jobba han duden du kjenner i da? Regner med noe som middagene ikke var relevant nok da? Typisk, han utgiftsførte alt som "businessmøtemiddager" eller lignenede?
 
Sist redigert:

jagarock

Information Research & Analytics
Har sendt epost til skatteetaten for å høre med dem. Oppdaterer tråden med svar når jeg får det.


Din henvendelse:
Jeg har et spørsmål angående gyldige bedriftsutgifter.

Jeg planlegger å starte en blogg der jeg drar rundt og anmelder restauranter hovedsakelig, men også andre aktiviteter som konserter og forestillinger. Tenker meg at inntekter kommer i form av annonser på bloggen.

Det jeg lurer på i så måte er om alt som er relevant kan utgiftsføres, selv om bedriften ikke tjener noe særlig, spesielt i starten? Er det et krav om at bedriften, eller underenheten i bedriften må gå i overskudd foreksempel? Jeg tenker jo da på ting som både transport til og fra restaurant/konsert, kamera for å ta bilder, regningen på restaurant, inngangsbilletter og lignende.
 

Steve Cash

Medlem
Er det krav om at bedriften du utgiftsfører til, må ha en inntekt over et visst beløp?
Ikke i seg selv, men se under om sammeheng mellom inntekter og kostnader.
Rettogslett for å minimere min totale inntekt og dermed skatte mindre.
..og denne "bedriften" vil jo gå i minus kanskje 20000-30000 i året.

Slik du framstiller planene antar jeg at dette vil strande på det som kalles det generelle næringsbegrepet. For at en aktivitet skal kunne regnes som næringsvirksomhet i skattelovens forstand må den være egnet til å gå med overskudd på sikt, og her legges det jo opp til underskudd "for alltid". Så svaret gir seg egentlig selv.

Hvis du derimot gjør dette skikkelig, og får det til å gå bra, så stiller selvfølgelig saken seg annerledes. Som Tonny antyder, så bør du ha innlegg nok til å kunne tjene penger hvis du går inn for det. Og husk at du lever ikke av skattefradrag, men av inntekter.
Jeg anbefaler at du leser dette fra Skatteetaten: Skatteetaten - Hobby eller næring?
 
Sist redigert:

jagarock

Information Research & Analytics
Slik du framstiller planene antar jeg at dette vil strande på det som kalles det generelle næringsbegrepet. For at en aktivitet skal kunne regnes som næringsvirksomhet i skattelovens forstand må den være egnet til å gå med overskudd på sikt, og her legges det jo opp til underskudd "for alltid". Så svaret gir seg egentlig selv.

Det er ikke hva som er "riktig" jeg er ute etter, men heller hva jeg KAN gjøre.
Hvis jeg KAN trekke fra restaurantbesøk og konsertbilletter i regnskapet, så jeg får skattet mindre, så gjør jeg jo det. Jeg setter jo opp en blogg, lager blogginnlegg og har annonser, så alt ser bra ut, men jeg tviler på at det kommer til å generere noe overskudd. Kanskje et par klikk her og der liksom. Poenget er som sagt, kan jeg?

Får høre hva skatteetaten sier.
 

Steve Cash

Medlem
Svaret på om du kan gjøre det slik har jeg allerede gitt, og for å gjøre det enda klare: svaret er nei. Men som du sier, det er skatteetaten som avgjør, så du får forholde deg til svaret derfra, ikke hva jeg eller postere her mener.
 

Steve Cash

Medlem
Teoretisk er det mulig, men da er det et spørsmål om du får fradrag. Det kommer an bl.a. an på om skatteetaten mener at dette hadde livets rett i utgangspunktet. Det taler i alle fall i mot at du planlegger dette utfallet allerede før du har startet, og dermed legger opp til drift av firmaet som ikke kan gå. Med andre ord er hele forretningsideen å melke staten, og dermed andre skattebetalere, ikke å drive fornuftig næring. Men nå skal jeg prøve å slutte å komme med spekulasjoner og motforestillinger i denne tråden. Som tidligere sagt, skattekontoret avgjør dette til slutt uansett.
 
Så slik jeg tyder det så burde være mulig å føre rastaurant besøk og reiser som utgifter hvis du har en børekraftig forretningsplan og klarer å genere inntekter innen en viss tid. Og selvfølgelig må da utgiftene være relevant til det bedriften driver med.

Ett annet spørsmål, jeg driver noen nettbutikker og mobilverksted og jeg skal på ferie i 3-5 uker. Jeg blir nødt til å ta flyet hjem ett par ganger i løpet av disse ukene. Vil dette kunne føres som utgifter? Eller er det rom for forskjellige tolkninger fra skatteetatens side her?
 
Topp