Hvor finner jeg en programmerer?

RipZ

Medlem
Klarer noen et omtrentelig anslag over hvor stor en slik jobb er? Ta utgangspunkt i en helt vanlig flybillettsøkemotor...

Det kommer an på hvor pålitelig dette systemet skal være. Mange vil nok med en gang tenke på å lage roboter som søker opp "flyavganger" med jevnlige intervaller. Skal man lage noe alla Expedia.com hvor man garanterer for prisen og gjøre det mulig å bestille fra nettsiden, vil man ikke komme unna kommunikasjon gjennom et tredjeparts API. Om idèen din er så unik at det enda ikke finnes en bransjestandard på dette, vil det være snakk om investeringer for mange millioner kroner både for deg og dine partnere.

Programmerere er like mye apekatter som venture kapitalister. Om idèen din er bra, ville jeg prøvd å tatt kontakt med selskaper som jobber med venture. Da vil du få med deg folk med erfaring med å starte selskaper, prøvd idèen og i tilleg skaffet deg kapital.

Dette høres heller ikke ut som et enmannsprosjekt om du skal drive i serriøs skala. Et slikt konsept er mye mer avansert enn Facebook. Du nevner at du selv skal spre risikoen ved å investere bananer i flere prosjekter. Hvordan skal du da forsvare at en programmerer skal gå all-in i en idè så dårlig at du ikke gidder å å satse alt av tid og penger på?

Jeg ble selv i min tid kontaktet for andeler i en idè. Som 17-åring (som egentlig ikke trenger lønnet arbeid), var det likevel uaktuelt å jobbe for bare andeler. Vi ble enige om at jeg fikk halvparten i cash og halvparten i eierandeler. I dag er jeg en av de største eierne i selskapet samtidig som jeg mottar lønn fra selskapet. Han som ansatte meg sa opp jobben for å jobbe med selskapet på heltid. Hvis du skal ha noen med mer erfaring (ikke en 17-åring) og oppegående programmerer, tror jeg ikke det holder å gi 5000 kroner i mnd og lovnader om gull og grønne skoger. Du må ut med en anstendig lønn og dedikere deg selv på heltid.

Husk at en god programmerer er mye smartere enn deg :p

Mogens

Medlem
Endelig et fornuftig svar:D:D

Størrelsen på prosjektet vil være avgjørende både for hva slags avtale det er aktuelt å tilby én utvikler (eller flere). Jeg forventer ikke at en utvikler på lønnstrinn 32 skal si opp jobben for å komme til meg og jobbe med et prosjekt han bare kanskje får betalt for.

Det vil allikevel forundre meg om det ikke finnes miljøer som etter å ha jobbet ræva av seg for 1000,- i timen i mange år skjønner at det blir man ikke rik av:) Ikke dermed sagt at ideen min nødvendigvis er løsningen...
At jeg ikke går all-in har sammenheng med flere ting. For det første er ikke dette min investeringsstrategi. Jeg realiserer flere ideer hvert år og dette er en av de.
For det andre driver jeg flere virksomheter i dag og jeg ikke har noen planer om å selge/avvikle noe av dette.

Uansett, den viktigste jobben nå er å få testet caset på brukere. En utvikler vil bli leid inn (for PENGER;)) for å vurdere prosjektet og gi råd om fremgangsmåte.

Til dere som har tilbydt dere å hjelpe meg, både i tråden og på PM, tar jeg kontakt hvis det blir aktuelt. Takk for oppmerksomheten.

Topp