Hvilket ansvar har redaktører for innhold på forum?

appelsin

Medlem
Hvis man har et forum eller chat som Webforumet, hvilket ansvar har redaktøren for innholdet som publiseres her?

Slapp av, jeg skal ikke lage en konkurrent! Men antakelig et helt annet tema.

Jeg ønsker at forumet skal tikke og gå av seg selv, men vil samtidig ikke havne på kanten av loven.

Takker for svar!

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Slik jeg ser det så har redaktøren/eier det hele og fulle ansvar for det som står på et nettsted uansett hvilken form nettstedet har. Hva er alternativet?

Å hvor har du det fra ?

Den enkelte har selv ansvar for egne innlegg så fremst brukeren har akseptert retningslinjer som sier at den enkelte bruker selv er ansvarlig for egne innlegg.

Bjørnar

Gründer
@Ynge til syvende og sist er det fortsatt eier som er juridisk ansvarlig, da man ikke på noen måte kan fraskrive seg ansvar for brukergenerert innhold.

dette mener jeg at jeg har fått info om i en annen diskusjon på dette eller annet tilsvarende forum. men jeg kan selvsagt bomme.

appelsin

Medlem
Ok, så betyr dette at jeg regelmessig må slette tråder som inneholder rettighetsbeskyttet materiale, og annen ulovlig aktivitet som andre har publisert, og som jeg kan stilles ansvarlig for?

Ved at de godkjenner brukervilkår, kan jeg skyve ansvaret over på dem?

picxx

WF 09
Ok, så betyr dette at jeg regelmessig må slette tråder som inneholder rettighetsbeskyttet materiale, og annen ulovlig aktivitet som andre har publisert, og som jeg kan stilles ansvarlig for?

Ved at de godkjenner brukervilkår, kan jeg skyve ansvaret over på dem?

Ikke helt.

Som eier av et forum har du et begrenset redaktøransvar.
Dette betyr i all korthet at du skal bruke sunn fornuft.
Bilder, tekst eller annet materiale som rettighetshaver ber deg fjerne bør du fjerne,
ellers er det du som juridisk nekter å fjerne dette fra ditt nettsted.
Likevel, ethvert medlem er i den grad det er opplyst i brukervilkårene for forumet ansvarlig for egne innlegg.

For å si det enkelt så kan man ikke stille forumeier personlig ansvarlig for alle innlegg som blir skrevet.

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
@Ynge til syvende og sist er det fortsatt eier som er juridisk ansvarlig, da man ikke på noen måte kan fraskrive seg ansvar for brukergenerert innhold.

dette mener jeg at jeg har fått info om i en annen diskusjon på dette eller annet tilsvarende forum. men jeg kan selvsagt bomme.

Er ingen jurist, men tror du tar feil.

Som "juridisk eier" er du nok pliktig til å rydde opp om det blir aktuelt, eller utlevere infomasjon ved en evt. anmeldelse.

Er ingen jurist, men er rimelig sikker på at det er brukeren selv som står ansvarlig for sine handlinger. Mener du virkelig at Tonny skal stilles til ansvar for innlegg jeg skriver på webforumet ??

Bjørnar

Gründer
Ynge: helt ok siden du fremstår med fullt navn. Men hva med uregistrerte gjester, og andre anonyme?

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Om du gjør et innbrudd på Rema, står du frem i fullt navn ?

Om du gjør et lovbrudd på nett gjør du noe ikke dette i fullt navn, om forholdet anmeldes starter vell politiet etterforskning, og vil etter hvert henlegge saken ;)

peterandrej

pensjonert moderator
I ytterste konskvens, hvis jeg ikke fjernet ulovlig materiale, ja.

Ja, du har selvsagt et ansvar for å ikke aktivt tilrettelegge - med viten og vilje - for kriminelle handlinger. Hvis du låner bort din bil til noen som ikke har førerkort, så blir jo du også straffet for det, og ikke bare han som kjørte. Hvis du låner bort din bil til noen du bare TROR har førerkort, og så viser det seg at fyren ikke har det, og han blir tatt - så blir du straffet for uaktsomhet.

Dette er jo helt åpenlyst, jeg kan ikke skjønne hvorfor dette skulle være så vanskelig.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Om du gjør et innbrudd på Rema, står du frem i fullt navn ?

Om du gjør et lovbrudd på nett gjør du noe ikke dette i fullt navn, om forholdet anmeldes starter vell politiet etterforskning, og vil etter hvert henlegge saken ;)

Hva gjelder start på etterforskning er vel at papiret kommer i en bunke med tusenvis av tilsvarende papirer, og i den bunka blir den liggende helt til noen orker og ta seg bryet med å henlegge saken.

Topp