@Tonny Kluften For det første må en multi-store løsning fungere med andre plugins man bruker. Deretter tenker jeg spesifikt på betalingsløsning, kundedatabase og regnskapsføring.
Betalingsløsning
Hver nettbutikk må ha en unik butikk-id hos kortinnløser og nettbutikkeier ønsker gjerne både en totaltoversikt og oversikt over nettbutikkene hver for seg i en multi-store løsning. I tillegg kan det være praktisk for kunden at kundedata (navn, adresse, tlf, e-post, kortinfo) er lagret og kan brukes i alle nettbutikkene.
Kundedatabase
Samtidig som det er praktisk å se alle ordrer i samme skjermbilde og kunnde prosessere dem samtidig, er det gjerne nødvendig å skille mellom hvilken nettbutikk de ulike kundene tilhører (bla. med tanke på markedsføring).
Regnskapsføring
Flere og flere ser nytten av å integrere nettbutikkene sine med et regnskapssystem (e-conomic, Tripletex etc.). En multi-store plugin må derfor fungere med de ulike regnskapssystemene og helst gi noen fordeler med tanke på visninger/rapporter.
Det skal være utfordringer knyttet til caching med WP Multi-Site og dette går visstnok utover hastigheten. For nettbutikkeiere er hastigheten viktig og dersom multi-site reduserer denne vesentlig, tror jeg det blir uaktuelt for mange å ofre hastighet for å få enklere administrasjon.
Har selv satt opp en WP Multi-Site og det er ikke like enkelt som en vanlig WP-installasjon. Du kan derfor med med fordel lage noen guider for dette (domain-mapping etc.).
Lurer også på hvordan Google ser på multi-site med tanke på SERP?
Det som er spennende er at du kan videreutvikle multi-store plugin i det uendelige, evt. lage flere versjoner for ulike behov, og det gjør prosjektet ditt til et langsiktig prosjekt med gode inntjeningsmuligheter.
Har du forresten sett på ManageWP(
https://managewp.com/)? Hadde det vært mulig å lage noe slikt for admin av flere nettbutikker?
Alt i alt er jeg spent på å se er hvordan du lager en løsning som både skal fungere for hver individuelle nettbutikk og samtidig gi fordeler ved å samle dem i en multi-site.