Hvilke typer radioreklame fester seg hos deg?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg skal, med min fototjeneste, være med på en kampanje hos min lokalradio. I denne pakken får jeg bl.a èn uke med annonsering til eget bruk og siden jeg har godt nok opptaksutstyr hjemme, er planen å lage reklamen selv.

Jeg tenker at radioreklamer stort sett enten er

1. Informative. Snakking over litt bakgrunnsmusikk, enkelt og greit.

eller

2. Kreative. Gjerne med litt lydeffekter sammen med bakgrunnsmusikk, bruk av flere dialekter, humor etc...

Så er spørsmålet hvilken av disse som fester seg best hos folk og hvilken type folk vil huske på.

namaste

Medlem
Enkel kontaktinfo. Hater reklamer som jeg tenker jeg vil følge opp, og så glemmer kontaktinfo. Gjenta nøkkelinfo mange ganger. Kan være irriterende der og da, men jeg husker det i vertfall.

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, det der er ganske generelt, både for radioreklame og andre typer reklame, men problemet er at ganske ofte er det bare humoren folk husker, uten at de husker avsenderen. Derfor er det viktig å bake inn avsenderen mest mulig i poenget. Et par kjappe eksempler (riktignok tv) er "det finnes bare en idun ketchup" og "lottomillionærer er ikke som andre millionærer". På begge to er avsenderen en helt essensiell del av poenget/punchline/payoff. Vips, så sitter det vanvittig mye bedre i hodene på folk enn ellers.

Så, Dag, hvis du klarer å lage en morsomhet som spiller direkte på "frogner foto", tenk f.ex. en vits der poenget blir borte hvis man bytter ut "frogner" med noe annet, så er mye gjort.

Et eksempel kunne f.ex. være å spille på stereotyper og fordommer om bydelen Frogner i oslo. Tenk deg Direktørfrue Wundershön von Snobhausen, som ringer og skal ha bilder av sin prisvinnende *snobbe-bikkjerase-med-snobbenavn* men som blir helt forferdet når hun oppdager at hun holdt på å benytte en fotograf som ikke holder til på frogner/oslo vest? Og så kommer payoffen, med f.ex. "Frogner foto - fotografen for deg som er mer opptatt av at bildene er fine, enn av at fotografen har rett postnummer". Eller noe i den duren.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du kan kanskje avslutte med:
"Klikk deg inn på hå-te-te-pe-kolon-skråstrek-skråstrek-dobbelt-w-dobbelt-w-dobbelt-w-punktum-dagsinformativefotoside-puktum-ennå-skråstrek-noevanskelig-spørsmålstegn-p-likhetstegn-118-ampersand-medium-likhetstegn-radio"
eller
"frognerfoto.no"

picxx

WF 09
-HVILKEN FOTOGRAF SA DU?
- frogner media
- åffer det?
- selv ikke KONGEN har sagt nei til han
- frogner media
- Ja, det er nok det jeg vil ha, hvor får jeg tak i han?
- frogner media

(synd om du ikke rangerer som #1 på frogner media, men det gjør du vel ? :) )

Dag Frogner

Supermedlem
De 5 første treffene er mine, så ja, man burde finne meg. ;)

Men jeg har "skilt ut" dette som noe eget og det går under navnet Frogner Foto. Uansett har jeg førsteplassen også her, tilogmed med "undertreff". :)

frogner foto - Google-søk

Syntes igrunn Torstein sin idè om å spille på Frogner-navnet var god, men jeg har 30 sekunder til rådighet og da rekker man ikke mye. Har lest litt rundt dette og èn ting jeg leser flere steder er at man må få frem det som skiller ens tjeneste fra andres, såfremt det er noe.

For meg, i denne settingen, er det nok det at jeg er veldig fleksibel som skiller meg fra en del andre. Jeg disponerer studio sentralt i byen, men jeg kan også fotografere hjemme hos folk, på en tur i parken, på skøytebanen etc etc. Siden det ikke er alle som tilbyr dette, vil jeg at det kommer tydelig frem.

Samtidig må jeg få frem firmanavnet to, tre ganger samt nettadressen og da begynner grensen på 30 sek å nærme seg.

Reklamen kan være lenger enn 30 sek, men det går en grense på hvor langt det lønner seg å dra den (før folk mister tråden) og jo lengre den er, jo færre ganger blir den spilt pga total spilletid.

picxx

WF 09
For meg, i denne settingen, er det nok det at jeg er veldig fleksibel som skiller meg fra en del andre.

Du rekker ikke brande navnet ditt på ei lita uke uansett, men hvis det er det du vil forsøke å gjøre taper du ikke noe på det om ting er gratis ihvertfall.
Lykke til :)

Dag Frogner

Supermedlem
Om jeg kun kjører i èn uke vil det gå maaange ganger om dagen. Tror det var 100 spot`er totalt jeg. Planen var å strekke det utover to-tre uker.

Regner ikke med at hele lokalbefolkningen kjenner meg etter dette, men håper jo det skal nå en del ihvertfall.

Topp