Helt generelt er det mest etisk, og gir trolig mer tillit hos leserne dine, om reklame merkes eller opplyses om.
Det finnes store gråsoner, både på løfter, ærlighet osv. Det er bare å slå på tven din i en halvtimes tid for å finne bevis på det.
Når det gjelder affiliert marketing, som er svært utbredt for å tjene penger på innhold, stiller ofte selskapene krav (i tillegg til det som evt opplyses i loven ellers) eller setter egne retningslinjer.
Det er heller ikke alle som tillater link cloaking eller "penere" affilierte lenker i markedsføringen, til eksempel Amazon.
Trenden for omtaler/reviews de siste årene viser at mange pynter på sannheten for å promotere salg i stedet for å gi en ærlig omtale. Det gjelder (i min mening) selv store norske medier, og er noe tull.
Vi forbrukere er nok mer oppmerksom på dette nå enn før, men klart det er vanskelig å vite hva man skal tro på til slutt.
Et eksempel er omtaler av Bluehost..en leverandør som har blitt (til dels) en katastrofe etter EIG tok over eierskapet.