Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvem skal jeg "fakturere" her?

Jeg driver med affiliatevirksomhet innenfor flere forskjellige nisjer og noen av disse betaler meg til min Moneybookers konto og noen benytter seg av 3djeparts "payment processors" når de betaler kommisjon til mitt selskaps bankkonto.

Jeg er ganske ny i dette gamet, men jeg har forstått det slik at man ved slike innbetalinger av affiliatekommisjon fra utlandet oppretter en faktura i etterkant av at kommisjonen er motatt med det eksakte beløpet man har fått innbetalt?

Spørsmålet mitt er hvilke selskap jeg skal "fakturere" når jeg for eksempel mottar betalinger via en 3djepart. Eksempel: La oss si at Utenlandske Blomster Ltd betaler meg affiliatekommisjon, men at denne blir innbetalt av en tredjepart, "International Payment Processors Ltd". I kontoutskriften vises det jo at utbetalingen kom fra sistnevnte selskap, men kommisjonen ble jo faktisk opptjenta hos Utenlandske Blomster Ltd.

Jeg lurer på hvordan dere praktiserer dette? Kontoutskrift viser et selskapsnavn, mens fakturabilag viser et annet. Får man problemer om de to selskapsnavnenene ikke stemmer over ens? Dette vil jo også gjøre seg gjeldende med tanke på innbetalinger fra Moneybookers.
 

Smbinfo

Medlem
Jeg driver med affiliatevirksomhet innenfor flere forskjellige nisjer og noen av disse betaler meg til min Moneybookers konto og noen benytter seg av 3djeparts "payment processors" når de betaler kommisjon til mitt selskaps bankkonto.

Jeg er ganske ny i dette gamet, men jeg har forstått det slik at man ved slike innbetalinger av affiliatekommisjon fra utlandet oppretter en faktura i etterkant av at kommisjonen er motatt med det eksakte beløpet man har fått innbetalt?

Du trenger ikke å lage en faktura. Grunnlaget fra affiliate selskapet eller fra "Utenlandske Blomster Ltd" er det du trenger. Du kan lage en faktura for å få bokført det, eller som å gi som ekstra bilag til regnskapsfører, men det er ikke påkrevd. Grunnlaget er derimot påkrevd.

Hjelper ikke å lage en faktura på et beløp du har mottat uten at du vet hva det er du fakturerer. Når du har fått dette grunnlaget og pengene, er det ikke et krav om at du lager en faktura, men noen regnskapsførere vil gjerne ha dette.

Spørsmålet mitt er hvilke selskap jeg skal "fakturere" når jeg for eksempel mottar betalinger via en 3djepart. Eksempel: La oss si at Utenlandske Blomster Ltd betaler meg affiliatekommisjon, men at denne blir innbetalt av en tredjepart, "International Payment Processors Ltd". I kontoutskriften vises det jo at utbetalingen kom fra sistnevnte selskap, men kommisjonen ble jo faktisk opptjenta hos Utenlandske Blomster Ltd.

Jeg lurer på hvordan dere praktiserer dette? Kontoutskrift viser et selskapsnavn, mens fakturabilag viser et annet. Får man problemer om de to selskapsnavnenene ikke stemmer over ens? Dette vil jo også gjøre seg gjeldende med tanke på innbetalinger fra Moneybookers.

Du bruker grunnlaget fra det selskapet som gir dette til deg, og som er din "part". Dette er som oftes affiliate selskapet. De fakturerer i sin tur "Utenlandske Blomster Ltd".
 
Takk for utfyllende svar Smbinfo! Ikke lett dette med med regnskapsføring når man aldri har vært borte i det før.

Jeg lurer litt på hva du mener "Grunnlaget er derimot påkrevd". Flere av affiliateselskapene jeg mottar betalinger fra sender meg aldri noen kvittering eller vedlegg av noe slag, kun penger rett på konto. Er jeg pliktig å legge ved noe mer informasjon enn fakturaen jeg selv oppretter for innbetalingen? Etter å ha søkt rundt på forumet her fikk jeg inntrykk av at dette var måten man førte affiliatebetalinger på?
 

zapotek

Medlem
Jeg lurer litt på hva du mener "Grunnlaget er derimot påkrevd". Flere av affiliateselskapene jeg mottar betalinger fra sender meg aldri noen kvittering eller vedlegg av noe slag, kun penger rett på konto.

Hvilke selskap er dette? Sikker på at du ikke finner en kvittering eller spesifikasjon som kan printes ut fra backend til affilateselskapet?
 

Smbinfo

Medlem
Takk for utfyllende svar Smbinfo! Ikke lett dette med med regnskapsføring når man aldri har vært borte i det før.

Jeg lurer litt på hva du mener "Grunnlaget er derimot påkrevd". Flere av affiliateselskapene jeg mottar betalinger fra sender meg aldri noen kvittering eller vedlegg av noe slag, kun penger rett på konto. Er jeg pliktig å legge ved noe mer informasjon enn fakturaen jeg selv oppretter for innbetalingen? Etter å ha søkt rundt på forumet her fikk jeg inntrykk av at dette var måten man førte affiliatebetalinger på?

Du må ofte inn på nettsiden deres for å finne ett grunnlag. Det må vise hvilke salg(evt annonser)/hvor mange du fakturerer for(her får penger på konto for) og for hvilken periode disse er gjort. Eks antall salg innenfor en gitt periode.

En faktura på samme beløp som innbetalt gir ingen bedre dokumentasjon, desverre. Noen regnskapsførere krever dette, men det er altså grunnlaget som kreves ikke selve fakturaen.

Har du et system hvor fakturaen bokføres autoMAGISK, så lag gjerne fakturaen, så slipper du å la rengskapsfører bokføre dette. Husk i så tilfelle at mange Affiliate inntekter skal bokføres med mvakoden for "momsfritt salg innenfor mvaloven".

Og få også med deg at du får fradrag for mva straks du har passert over 50 000 i omsetning, uavhengig av om omsetning er mot norske kunder (mvapliktig) eller mot affiliate selskap i utlandet(ikke mvapliktig).
 
Sist redigert:
Hvilke selskap er dette? Sikker på at du ikke finner en kvittering eller spesifikasjon som kan printes ut fra backend til affilateselskapet?

Jeg har reklame for blant annet Betsson på noen av mine blogger, disse inntektene utbetales av en tredjepart, det var derfor jeg var i tvil om hvordan dette skulle ordnes rent regnskapsmessig. Jeg finner heller ikke noe "grunnlag" i Betsson sitt system.

Jeg er som sagt nybegynner og etter hva jeg har lest trodde jeg det var nok å lage en slik faktura, jeg var ikke klar over at det krevdes et grunnlag i tillegg. Leveres begge delene til regnskapsfører og er dette vanlig praksis? Vil en utskrift av innbetalingen på min konto fungere som et slikt grunnlag?

Grunnen til at jeg er i tvil er at jeg leste denne tråden: https://www.webforumet.no/forum/kon...okf-ring-av-utenlandske-annonseinntekter.html
der virker det som om normen er at det kun legges ved en faktura?

Noen som har innspill om hvordan de gjør det med bokføring av sine annonseinntekter?
 

metallian

Medlem
Jeg antar det som menes med "grunnlag" her er oversikten fra Betsson på utbetalingene til deg?

Jeg er 99.99% sikker på at denne informasjonen finnes hos Betsson men det kalles kanskje noe annet enn "grunnlag" , hos Tradedoubler f.eks ligger vel dette under "utbetalinger" og med mulighet for utskrift.
 
Topp