xdex
Medlem
Hei,
En problemstilling alle møter, er hvem som har rett. Alle møter denne problemstillingen gjennom arbeidslivet med kunder. Jeg har opplevd så mye sjokkerende her, at jeg tenkte å ta det opp med dere.
Case eksempel,
Du utviklet/designer ett konsept/design for en kunde, etter hans krav og meninger om hvordan det skal se ut. Du blir ferdig, og besøker kunden for å vise frem hva som er gjort. Kunden liker designet, MEN! Han ønsker gjerne å ha en QR kode på siden sin, fordi han har sett konkurrenter som har dette, og det ser kult ut, syntes han.
Da er spørsmålet, han har bestemt seg, og dette SKAL han ha. Hva ville du gjort, og hva gjør du i slike situasjoner? Nå er jo dette bare ett dumt eksempel på hva man måtte ønske, men syntes stadig vekk dette skjer i forskjellige situasjoner.
Oppfordrer man vedkommende, med en forklaring på at dette er unødvendig, eller har kunden rett og han får det som han vil? Er det virkelig nødvendig med QR kode til sitt eget nettsted, når man allerede er på nettstedet (er jo ofte slike tullting som blir "bestemt")
Personlig gir jeg en kort og beskrivende forklaring på hvorfor jeg ikke ser på dette som nødvending, men om han ønsker det, får han det. Jeg har også opplevd at andre nærmest NEKTER å gjøre som kunden sier, fordi det vil se helt jævlig dumt ut (og det ville jo dette gjort).
Har du opplevd lignende? hva ville du gjort? Ser at mange på nettet sier at "en designer har alltid rett, fordi han har studert grafisk design" men når da kunden ikke ønsker den blomsten der? ja, dere skjønner hva jeg mener
En problemstilling alle møter, er hvem som har rett. Alle møter denne problemstillingen gjennom arbeidslivet med kunder. Jeg har opplevd så mye sjokkerende her, at jeg tenkte å ta det opp med dere.
Case eksempel,
Du utviklet/designer ett konsept/design for en kunde, etter hans krav og meninger om hvordan det skal se ut. Du blir ferdig, og besøker kunden for å vise frem hva som er gjort. Kunden liker designet, MEN! Han ønsker gjerne å ha en QR kode på siden sin, fordi han har sett konkurrenter som har dette, og det ser kult ut, syntes han.
Da er spørsmålet, han har bestemt seg, og dette SKAL han ha. Hva ville du gjort, og hva gjør du i slike situasjoner? Nå er jo dette bare ett dumt eksempel på hva man måtte ønske, men syntes stadig vekk dette skjer i forskjellige situasjoner.
Oppfordrer man vedkommende, med en forklaring på at dette er unødvendig, eller har kunden rett og han får det som han vil? Er det virkelig nødvendig med QR kode til sitt eget nettsted, når man allerede er på nettstedet (er jo ofte slike tullting som blir "bestemt")
Personlig gir jeg en kort og beskrivende forklaring på hvorfor jeg ikke ser på dette som nødvending, men om han ønsker det, får han det. Jeg har også opplevd at andre nærmest NEKTER å gjøre som kunden sier, fordi det vil se helt jævlig dumt ut (og det ville jo dette gjort).
Har du opplevd lignende? hva ville du gjort? Ser at mange på nettet sier at "en designer har alltid rett, fordi han har studert grafisk design" men når da kunden ikke ønsker den blomsten der? ja, dere skjønner hva jeg mener