Hvem er ansvarlig for reg.avgift ved salg av domener?

looper

Medlem
Jeg har solgt noen domener i det siste og har hatt problemer med at kjøper ikke endrer betalings kontakt for domenet, så jeg har mottatt ca 5 registrerings avgifter. Registrerar mener at jeg har ansvar, er dette korrekt? De sender fakturaer som er adressert kjøper men sender til min mail fordi kjøper ikke har endret email.

Er ikke snakk om den store summen men jeg har brukt alt får mye tid på dette nå:(

kongen

kongemedlem
Det er kjøper som skal betale reg.avgift på domener. Når du selger en bil så er det også kjøper som må betale reg.avgift for å få skiltene på bilen. Når du selger et hus så er det også kjøper som må betale tinglysning. Og det er jo i kjøpers interesse at reg.avgiften for domene blir betalt til rett tid.

Sist redigert:

looper

Medlem
Ja, har vært så mye tull i det siste. Finnes det noen bedre registr. enn domeneshop?
Vurderer å bytte.

Nutz

Med lem
hehe, dette sier seg selv.
Spør hvem som står som eier dersom dette ikke fremgår!
Er dette for eks. Bjarne Håkon Hansen, kan du ta det knusende med ro, for dette er sannsynligvis ikke deg. :)
Du skal vel for pokker ikke betale regninger til andre som kommer i din postkasse på grunn av en feil.

Dag Frogner

Supermedlem
Vel, jeg har kjøpt noen domener av deg og du har aldri nevnt noe om dette gebyret. Er jo bare 125,-, men det blir penger av det om det blir mange nok av de.

Syntes ihvertfall du burde opplyse kjøper om at det gebyret kommer i tilleg til prisen for domenet dersom du ikke planlegger å dekke det selv.

kongen

kongemedlem
Dette gebyret har ingenting med salgsprisen på domenet å gjøre, det er et gebyr Norid tar for å registrere domenet (altså nyregistrering). Tidligere kunne man skifte eier, nå kan man ikke skifte eier, man må registrere domenet på nytt. Hvis man selger et domene så må domenet slettes fra gammel eier, og så kan det registreres på nytt på ny eier.

Sist redigert:

looper

Medlem
@King-Nothing
Sant nok, fordi jeg har tatt det som en selvfølge at kjøper vet om gebyret ihvertfall her inne men må begynne å spes. ser jeg.

Santo

Active Member
Dette gebyret har ingenting med salgsprisen på domenet å gjøre, det er et gebyr Norid tar for å registrere domenet (altså nyregistrering). Tidligere kunne man skifte eier, nå kan man ikke skifte eier, man må registrere domenet på nytt. Hvis man selger et domene så må domenet slettes fra gammel eier, og så kan det registreres på nytt på ny eier.

Dette stemmer ikke helt.

Norid har nylig innført en helt ny teknisk plattform som de kaller Draupne, og ifm. denne overgangen har de begynt å ta betalt for å skifte eier på et domene. Det var før gratis, men nå koster det altså 60,- kr.

Det er ikke noen andre forskjeller på prossen ift. før, og domenet må altså ikke slettes før det kan overføres til ny eier slik som kongen hevder.

60,- kr er forøvrig prisen Norid tar for dette. Registrarene står fritt til å ta hva de vil fra sluttkundene.

Sist redigert:

Santo

Active Member
Ref Norids regelverk pkt 11.1:
"Et abonnentbytte er å regne som en sletting fulgt av en nyregistrering."
Norid: Regelverk for .no (navnepolitikken)

Men i praksis skjer det ikke en sletting først... Hadde det blitt gjort en sletting så kunne domenet i teorien blitt snappet opp av andre ifm. en overføring.

Det overføres dermed direkte fra den ene organisasjonen til den andre, men som jeg skrev har Draupne medført at dette koster en årsavgift/avgift på 60,- kr.

Santo

Active Member
Ja, har vært så mye tull i det siste. Finnes det noen bedre registr. enn domeneshop?
Vurderer å bytte.

Hva er galt med Domeneshop?

Tror ikke du finner en annen registrar med et like strømlinjeformet og enkelt opplegg for domenehåndtering. Også innenfor eierskapsmessige overføringer av domener.

kongen

kongemedlem
Alle eierbytter blir å beregne for nyregistrering (derfor reg.avgiften). Hvis et domene som er registrert i 2003 skal skifte eier i dag så vil domenet etter eierbytte få en ny registreringsdato som blir dagens dato.

Hvis man sitter på et domene som har havnet på forbudslisten etter at det var blitt registrert så kan ikke dette domenet skifte eier noen gang, for da blir det nyregistrering og ettersom det er på forbudslisten så vil det ikke kunne registreres.

Så reg.avgiften som det snakkes om her vil jeg tro er den vanlige avgiften for nyregistrering (selv om man er sikret registrering pga Norids eierskifteskjema).

Santo

Active Member
Hvis man sitter på et domene som har havnet på forbudslisten etter at det var blitt registrert så kan ikke dette domenet skifte eier noen gang, for da blir det nyregistrering og ettersom det er på forbudslisten så vil det ikke kunne registreres.

Det har alltid vært slik at en eierskapsmessig overføring har blitt regnet som en nyregistrering, men det kostet ikke noe før. Man kunne dermed heller ikke før bytte eier på et domene som var havnet på forbudslisten.

Tidligere lot man forøvrig den gamle og opprinnelige registreringsdatoen til domenet bli stående i Whois ved et eierskifte, selv om det var den "skjulte eierskiftedatoen" som egentlig gjaldt ift. fristene for innklaging til Domeneklagenemda, osv.

Tonny Kluften

Administrator
Hva er galt med Domeneshop?

Tror ikke du finner en annen registrar med et like strømlinjeformet og enkelt opplegg for domenehåndtering. Også innenfor eierskapsmessige overføringer av domener.

Siden du nevner det, Uniweb er mye mer strømlinjeformet.

Og looper, jeg ser ikke helt problemet. Hvis du ikke betaler avgiften så løper jo bare domenet ut. Det vil ikke den som kjøpte domenet så han/hun sørger nok for å endre betalingskontakt.

Topp