Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvem eier disse domenene?

Tonny Kluften

Administrator
Edda media og Aller internett registrerer domener de mener kan få betydning for driften av firmaet deres. De registrerer domener som altomhelse.no fordi det er aktuelt å lage et nettsted om helse.

Det er stor forskjell fra dem til Dag Øivind Rolfsen. Dag Øivind Rolfsen omgår både loven og intensjonen med loven og bør følgelig bli fratatt domenene sine. Liker du ikke det kan du prøve å endre loven.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Egentlig er det litt merkelig at vi har denne diskusjonen, for av alle TLD'er er vel .no omtrent det eneste som har slike restriksjoner, og det er jo bare en dråpe i havet av alle tilgjengelige domenenavn!

Det er ikke forbudt å omgå regler og lover, så jeg forstår ikke helt sytingen. Samtidig har selvfølgelig jeg også irritert meg grenseløst over folk som sitter på gode domenenavn jeg kunne tenke meg å utvikle.

Spørsmålet blir jo hvor man skal trekke grensen! Skal Tonny som sitter på et par ubrukte domener i 1-2 år miste det fordi jeg har lyst på det, eller er det kun denne "domenehaien" som skal miste sine domener med samme kriterier?

Jeg antar Tonny, eller dere andre, ikke kjenner mannen og vet om han faktisk har noen intensjon om å utvikle noen av domene - så det blir litt søkt å sitte her og være bombastisk.

Måtte komme med dette for å få litt "balanse" i diskusjonen her - selv har jeg ikke tatt noe bombastisk beslutning på hva jeg mener om temaet, men i utgangspunktet er det vel vanskelig å sutre over noe som ikke er et klart brudd på reglene fra NORID o.l.
 

picxx

Well-Known Member
Tullete lover ang. norske domener.

Gi frislipp, på samme måte som .com, så slipper man slike diskusjoner (og "domenehaier" som ser seg nødt til å registrere 300 organiasasjoner).
 

webpiken

Medlem
Domain Chief har rett. Det er mange store norske selskaper som oppretter mange selskaper kun for å registrere domener på de. Statoil og Telenor var nok dårlige eksempler fra Domain Chief sin side, men Edda Media og Aller Internett f.eks. gjør det i stort omfang.

At selskaper som i stor grad lever av publisering på nett, som dine eksempler gjør, registrerer mange domener - det er jo helt selvsagt.

Men det er jo noe helt annet enn hva Domain Chief snakket om. Han snakket om statlige selskaper, som han mente «bruker advokater etc. til å finne disse "smutthullene"».
 
J

Jiberish

Guest
Personlig så vil jeg at .no-domenet åpnes opp, men det er ikke tvil om at nåværende restriksjoner sørger for høyere kvalitet blant registrerte domener.
 

Msites Ltd

Livsnyter
At selskaper som i stor grad lever av publisering på nett, som dine eksempler gjør, registrerer mange domener - det er jo helt selvsagt.

Men det er jo noe helt annet enn hva Domain Chief snakket om. Han snakket om statlige selskaper, som han mente «bruker advokater etc. til å finne disse "smutthullene"».

Hvorfor er det selvsagt at et forlag/medieselskap registrerer mange, mens det ikke er selvsagt at en annen gjør det? Da tenker jeg først og fremst på de navnene som ikke er direkte knyttet til merkevaren.

Konsekvensen for andre er jo den samme. Et godt domene er opptatt!
 

Msites Ltd

Livsnyter
Msites, man kan bli straffet for å omgå regler og lover. Og han har ingen intensjoner om å utvikle de fleste av disse domenene.

Man kan ikke bli straffet for å omgå regler og lover, man må faktisk bryte en eller annen LOV for å bli straffet!

Din andre påstand gjetter jeg på fremdeles er en antagelse siden du ikke kjenner fyren!?! Sannsynligheten for at din antagelse er korrekt er en helt annen sak!
 

dennison

Medlem
Fyren er stinn av gryn, så tipper det hjelper lite å prøve å ta fra han noe han eier på lovlig vis. Klarer han fint å omgå loven på egenhånd kan jeg forsikre deg om at advokaten hans kan det bedre og har flere alternativer. Så lenge han har noe på hver side osv. og de ikke er parkert er det vel lite du kan gjøre for å klage.

Som f.eks BIL.NO ser utdatert ut, men.. Norid fjerner ikke domener pga. dårlig design..

Lykke til med å skaffe deg domenene hans, er vel ca. lik sjangs for det som å reise til Polen for å bli Polens nye president.
 
Topp