Kroner høres riktigere ut, der er det dessverre ikke noen grense for hvor mange tusen en kan tape.
Det blir jo selvfølgelig ren spekulasjon å si noe om hvordan bitcoin vil utvikle seg i framtiden. En kan prøve å spå ut fra historien, bitcoin er slett ikke den første alternative valutaen i verden. Før Internett ble det gjort flere forsøk på lokale valutaer i forskjellige land, de jeg har lest om har ikke overlevd, selv om det kanskje er noen som eksisterer fortsatt. Det finnes/fantes også flere internetvalutaer, men bitcoin virker nok hakket mer seriøst en cybergold og lignende påfunn.
Det er i alle fall flere åpenbare problemer med bitcoin og tilsvarende uoffisiele penger:
-En valuta er avhengig av tillit så lenge den ikke er linket 1 til 1 mot gull eller noen noe annet verdifullt. Ingen vet hvem som står bak bitcoin, og de fleste har nok mer tillit til en nasjonbank enn en ukjent utvikler, til tross for de senere års valutakriser. Tillit betyr rett og slett at penger er verdt noen bare så lenge jeg stoler på at andre også stoler på at jeg fortsetter å stole på at den papirlappen det står 100 kroner for kan byttes i varer og tjenester.
-Falskmyntneri er et problem når det gjelder virkelige penger. Jeg aner ikke noe om hvordan programmet som genererer biltcoin er laget. Men alt som er laget av mennesker kan kopieres av andre mennesker, så falske bitcoin er ingen umulig tanke.
-For å unngå inflasjon eller deflasjon må pengemengden reguleres i takt med nedgang og økning i økonomien, dette er normalt sentralbanken sin oppgave. Uten å sjekke kilder så mener jeg å huske at bitcoingeneratoren(e) er laget slik at det ble generert mange i starten, og så blir det laget færre og færre, helt til det stopper. Hvis bitcoin blir mer og mer populært vil hver enhet etterhvert måtte representere flere og flere varer, det kommer til å bli et problem.
Papirutgaven av Dagens Næringsliv hadde en veldig interessant artikkel om bitcoin for mindre enn ett år siden, jeg finner den ikke på nett, men her er en kort artikkel om temaet
Angrep på det siste monopolet: Pengene våre - DN.no
Min holdning er at dette er et interessant og morsomt fenomen, men at en ikke skal kaste seg over det bare fordi det er alterntativt, nytt og spennende, og satse penger en ikke har råd til å tape. Det siste gjelder enhver form for valutaspekulasjon.