Det er vel to forskjellige priser. Kostpris og salgspris.
På den ene siden har jeg kostnaden med å få laget produktet, om jeg nå gjør det selv eller får en annen til å gjøre det for meg / hjelpe til med noe.
Og så det biten som kunden er villig til å betale (basert på en haug av forutsetninger).
Det er rom for justeringer der, siden vedkommende ikke kjøper et 100% standard produkt. Kanskje 90%, kanskje 10%. Litt ugjennomsiktig.
Det som er fakta er at for 15 år siden, så var mesteparten kodet for hånd. Ingen magento, joomla, eller wordpress - som ting så lett for oss idag.
Tenker jeg 5 år videre så er det å lage en nettside nok like enkelt som det å skrive ut et word-dokument (samt at folk vet det). Jeg har sett noen tilfeller hvor folk har opprettet nettside hja Google Sites (tidligere Google Page Creator).
Vi kan rope alt vi vil om dårlig design etc, men så er det jo folk som kjører en 1989 Mazda: billig, kjedelig, ikke robust, men når alternativet er å sykle...
Ellers tror jeg at det er en fordel å tenke på forskjellen mellom kostnaden og salgsprisen som det jeg skal ha for å selge inn løsningen (= betaling for selgeren i meg).
Jeg har begynt å prøve å skille disse forskjellige hattene litt slik at jeg selv vet hva jeg tjener penger på, og hva ikke (eller sagt på en finere måte: hva jeg tjener mest på).