Hva tar dere for skryteside til en bedrift?

Jan W.

Medlem
Hva tar dere i snitt for en "standard" side til en bedrift? Avtaler dere pris med kunden før arbeidet starter?

Nå tenker jeg på små bedrifter, og små prosjekter. prosjektene inneholder gjerne dette:
- informasjon om bedriften
- kontaktinfo
- referanser
- bildegalleri

agrimsrud

Medlem
Jeg synes det kommer an på hvor gode resultater du kan levere og hvor høy kvalitet du har på arbeidet ditt.

En pris basert på hvor mange sider nettstedet skal innholde, som du nevner, har jeg aldri hatt noe forhold til (men jeg vet om mange som legger dette til grunn for prisanslag). Når du har jobbet deg frem til en god layout, overført til HTML og CSS, lagt til div. funksjonalitet og jobbet bra med testing av siden, er det jo en veldig liten jobb å legge til en ny underside ;)

Men i forhold til selve betalingen, så må du avtale om det er snakk om timebetaling eller fastpris. For deg som designer er timebetaling gjerne det mest attraktive, men for kunden er fastpris enklest å forholde seg til. Men du kan jo legge opp til en timepris, anslå tidsforbruk på å lage siden, og så runde ned/opp til nærmeste greie fastpris på prosjektet.

Forslag til prising av prosjekt:
Timepris: 300 kr
Budsjettert arbeidstid: 4 timer dagen, hver dag, i 1 uke (4 timer x 5 dager)
Totalt: 300 x 20 = 6000 kr

20 timer på en nettside er jo veldig lite, og resultatet speiles i hva du kan legge ned av arbeid. Det blir lite fokus på arbeid innen kvalitetssikring, testing, brukertilpasning, SEO og det lille ekstra, men kunden får akkurat det han betaler for - en liten og enkel side med info om bedriften.

Lykke til!

picxx

WF 09
3-5000 må vel være en grei pris for en helt normal presentasjonsside som er oppsatt med f.eks. wordpress, hvor ikke hele systemet er kodet fra bunnen.
Skal man ha noe customkodet utover det får vel heller kunden betale ekstra, men tror at ganske mange mindre/små/nyoppstartede bedrifter som skal ha en nettside ikke ser den helt store forskjellen på en side til 5000 kontra en side til 50.000, så det er vel da fort gjort at en føler seg litt "svindlet" hvis en betaler 50.000 og får høre fra kompisen at de betalte 5000, uten at man selv ser noen nevneverdig forskjell.

I mange tilfeller er vel den største forskjellen på en side til 5000 og 50.000 en god selger.

allegretto

Medlem
Om siden er customkodet, laget i Wordpress, i joomla.. eller kodet på papir spiller ingen rolle. Det er kvaliteten på det endelige resultatet som teller.

[..]men tror at ganske mange mindre/små/nyoppstartede bedrifter som skal ha en nettside ikke ser den helt store forskjellen på en side til 5000 kontra en side til 50.000, så det er vel da fort gjort at en føler seg litt "svindlet" hvis en betaler 50.000 og får høre fra kompisen at de betalte 5000, uten at man selv ser noen nevneverdig forskjell.
Enten har denne utvikleren som tilbyr nettside til 5000,- ikke snøring på økonomi, eller så har kunden som betaler 50.000 for en nettside han kunne ha fått til 5.000, gjort elendig research. Med det kan vel også tenkes at nettsiden til 5000,- er elendig og amatørmessig laget, og nettsiden til 50.000 er gjennomført proff. Sannsynligvis er det slik. Viss ikke har kunden undersøkt tidligere referanser veldig dårlig.. óg gjort dårlig research.

Pris og kvalitet henger ofte sammen, selvsagt ikke alltid.

Ta feks nettsidene som picxx linker til i signaturen sin. Det oser ikke akurat kvalitet over dem, men billige har de sikkert vert å fått laget.

Sist redigert:

picxx

WF 09
Ta feks nettsidene som picxx linker til i signaturen sin. Det oser ikke akurat kvalitet over dem, men billige har de sikkert vert å fått laget.

Langt billigere enn det mange tar for et dårligere resultat ja :D

Nå var posten min over, som du kanskje så, myntet på små/mindre/nyoppsatrtede foretak som kanskje ikke har hverken 20 eller 50.000 å legge i en nettside, så ser ikke hvorfor man skal ta diskusjonen omkring alt dette vaset igjen (og igjen). Det renner ut i at det finnes en del cowboyer, en del meget profesjonelle og en god del midt mellom.

Hos de "midt mellom" er resultatet ofte ganske likt, men prisene er ikke det.
(subjektiv påstand som får stå for min egen regning)

Tonny Kluften

Administrator
Hva man skal ta koker ned til hvor rask man er til å jobbe. Det er så enkelt som at timesprisen må være lik den summen man trenger for å tjene til livets opphold. Hvis man ikke kan tjene til livets opphold vil man etterhvert slutte og da mister kundene support og kanskje utviklingsmuligheter. Dette er ikke bra for kundene, kundene tjener derfor på å kjøpe av et firma som er bærekraftig, ikke et som er billigst.
Prisen jeg tar er i det lave sjiktet, dette fordi jeg jobber veldig raskt. Andre jobber saktere og må ta mer for å overleve. Andre igjen er enda raskere enn meg og kan ta enda mindre betalt.
Så det er slike ting du må tenke på, du må regne ut hva du må ha for at firmaet ditt/deg skal klare å overleve i mange år fremover. Ikke tenk på hva andre tar for da havner du fort i en situasjon hvor du ikke klarer å holde hodet over vannet fordi du prøver å selge deg billigst mulig.
Det er langsiktighet som gjelder, husk på at kundene dine trenger support også om 5 år.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er vel to forskjellige priser. Kostpris og salgspris.

På den ene siden har jeg kostnaden med å få laget produktet, om jeg nå gjør det selv eller får en annen til å gjøre det for meg / hjelpe til med noe.
Og så det biten som kunden er villig til å betale (basert på en haug av forutsetninger).
Det er rom for justeringer der, siden vedkommende ikke kjøper et 100% standard produkt. Kanskje 90%, kanskje 10%. Litt ugjennomsiktig.
Det som er fakta er at for 15 år siden, så var mesteparten kodet for hånd. Ingen magento, joomla, eller wordpress - som ting så lett for oss idag.
Tenker jeg 5 år videre så er det å lage en nettside nok like enkelt som det å skrive ut et word-dokument (samt at folk vet det). Jeg har sett noen tilfeller hvor folk har opprettet nettside hja Google Sites (tidligere Google Page Creator).
Vi kan rope alt vi vil om dårlig design etc, men så er det jo folk som kjører en 1989 Mazda: billig, kjedelig, ikke robust, men når alternativet er å sykle... :p

Ellers tror jeg at det er en fordel å tenke på forskjellen mellom kostnaden og salgsprisen som det jeg skal ha for å selge inn løsningen (= betaling for selgeren i meg).
Jeg har begynt å prøve å skille disse forskjellige hattene litt slik at jeg selv vet hva jeg tjener penger på, og hva ikke (eller sagt på en finere måte: hva jeg tjener mest på).

Topp