Hva slags selskap lønner seg for meg?

LarsWenas

New Member
Hei, Har ett lite spørsmål som jeg håper dere kunne hjulpet meg litt med!
Jeg holder på å starte eget firma, ett kosttilskudd firma hvor målgruppen er fitness, bodybuilding ++++

Produksjonen blir i US og produktene blir også fraktet derfra, jeg er ikke i kontakt med varene.

Websiden blir en internasjonal side og det er det internasjonale markedet som er målgruppen vår, ikke norge spessielt...

Hva slags selskap lønner det seg å opprette? ting er tight i starten så har ikke all verden med penger for å komme i gang.
NUF LTF AS til 30 000?

Har dere noen ide? muligens langsiktig så flytter vi alt til US, Support avdeling osv osv.

Helst en løsning som lønner seg økonomisk. setter pris på all hjelp.

Vi fakturer også bare til USA, så må vi skatte til Norge? malta selskap? hmm

hansson

Langveisfarende
Dette avhenger av hvor du/dere som eier selskapet er hjemmehørende. Dvs. firmaet skatter bare der det holder til (f.eks. England) men eierne må skatte for uttak i det landet de er skattemessige "statsborgere". Husk at hvis du skal bruke et internasjonalt firma som engelsk ltd og ha aktivitet i det, blir det dyrere og mer komplekst enn om du har et inaktivt LTD og har all drift i NUF-et i Norge. Dere må da drive to enheter med regnskapsførsel og rapportering på begge sider. Jeg ville tro det beste var å legge firmaet der hovedmassen av kunder kommer fra, f.eks. innenfor EU. Luxembourg, Malta, Irland, m.fl. er jo mye brukt og har lavt skattenivå. Norge er en ganske liten del av markedet så jeg ser ikke noen egentlig vits i å ha f.eks. et norsk AS som skal drive dette prosjektet. Hvis dere skal markedsføre direkte mot nordmenn er saken en annen, uansett hvor webtjeneren ligger. Da må dere inn i mva-systemet osv. og trenger sannsynligvis en norsk avdeling.

Mikkel79

Medlem
Spm er jo om du selv blir å jobbe i selskapet? (høres jo egentlig ut sånn)

Men med f.eks et Nevada selskap, der du bare eier aksjer selv kan du slippe unna med 28% skatt.
Siden det ikke er noe "corporate tax" i Nevada, så kunne du bare mottatt utbytte fra selskapet, og dermed sluppet unna med 28% skatt i Norge.

Mikkel79

Medlem
Hvis du bare tar ut utbytte på den måten er det gode sjanser for at skatteetaten oppdager det, og da avgjør at det reelt er lønn, ikke utbytte, er flere som har driti seg ut på liknende ting. Hvilket vel igjen kan føre til straffeskatt.

Det er jo helt lovlig viss han er passiv eier og ikke jobber i selskapet.

Men viss han derimot virkelig jobber med selskapet er det selvfølgelig noe helt annet.

Bransje

DaddyO
Selskap i US er ikke dumt igrunn.. og du leier deg inn selv som kunsulent og dermed fakturerer selskapet ditt for tjenester, som igjen er i US. Mye fratrekk på skatt som kan føres opp.

Bjørn Andersen

Webmaster
er det bare du som jobber i selskapet vil det bli regnet av norske myndigheter som et norsk selskap, uavhengig om det er registrert i usa eller norge

hansson

Langveisfarende
Det er vel å ta litt for sterkt i? Jeg tror skatteetaten tenker likt uansett om Herr X eier aleine eller sammen med andre. Det som utløser skatteplikt i Norge er formue, utbytte og lønn. Og det vil jo være akkurat likt uansett hvor mange/få som er involvert? Har Herr X en aksjeformue må han skatte for den i Norge. Tar han utbytte må han også oppgi denne inntekten på selvangivelsen. Ditto hvis han får lønn fra selskapet. Dette blir vel helt likt uansett om han er eneste eier? Det viktige her er hvor Herr X er skattemessig bosatt.

Topp