Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva om jeg lager noe som ligner på andres verk?

U

Uregistrert

Guest
@tyr897, du må huske at jeg ikke tenker PHP her. Med PHP ser jeg jo at det finnes en rekke forkjellige ting som gjør at koden ikke blir lik. Jeg tenker HTML, XHTML og CSS. Dette er jo tre språk som har en standard som alle bør følge for og få et likt resultat i alle nettlesere.

På korte snutter er dette helt korrekt. Men det åpenbarer seg ofte en struktur på større dokument, som olafmoriarty sier. Er forøvrig det siste eksempelet som er riktig, ja.

For å gi et konkret eksempel på hvilke avveininger man kan ta:
Jeg skal ha en menybar med egen bakgrunnsfarge på toppen av siden.
Bruker jeg bakgrunnsbilde eller border-top på html og gi body en negativ margin? Eller kanskje border-top på body, og gi en div container negativ margin. Trenger jeg egentlig en container div, eller bruker jeg bare ul taggen?

Alle teknikkene vil kunne produsere samme resultat når de vises i nettleseren. Det er med andre ord mange veier til Rom, og de viser gjerne noe om forfatteren.

Tror den siste setningen din er et godt råd. Det er som regel ganske greit å se hvor grensen mellom plagiat og inspirasjon går.
 

hansson

Langveisfarende
@ Mr Vest: Andre har allerede redegjort for misforståelsen din, men siden du kommenterer mitt tidligere innlegg direkte, vil jeg komme med et innspill her. Gjelder for Tonny også, som er skeptisk til det advokat Flagstad sier om opphavsrett til kode.

Jeg konstaterer at Mr Vest nok en gang underkjenner webdesigneres og utvikleres arbeid ved å galant avfeie det de lager som ikke-unikt og lettvint sammenrask av kollegers arbeid. Hyggelig innstilling.

Denne holdningen til webdesign spesielt og internett som medium generelt bekymrer meg mer enn din manglende forståelse for hva opphavsrett er. Igjen bagatelliserer du et viktig område for alle som jobber seriøst med webutvikling, og bidrar til den generelle oppfatningen om at alt som fins på internett er stjelbart, gratis, og lages av amatører som helst bør jobbe gratis (fordi det er jo ikke noe vits å betale folk for å lage noe de bare kan klippe og lime sammen fra hvor som helst).

Det er ikke css og html man får opphavsrettigheter til, og det er heller ikke dette advokat Flagstad sier. Det er sekvenser av kode det gjelder. Sekvenser er sammenstilling av kodeelementer, og det er totalen som får vern i opphavsretten. Det blir det samme som at en roman har lovmessig vern mens selve språket og ordene den er skrevet med selvfølgelig ikke har det.

Alle som har lest kode vet at den får en egen stil alt etter hvem som har skrevet den. Individuelle forskjeller vil alltid eksistere, og du trenger ikke å gå lengre enn til navnene på id-er og klasser i css/html for å finne forskjeller som er store nok til å holde i en rettssal. Koden vil i tillegg inneholde stier til unike bildeelementer som er laget spesielt for hvert enkelt nettsted, i mange tilfeller også spesialskrevet javascript osv.

For server-side-språk vil selve oppbyggingen av filsystemet, databasen og navngiving av filene i svært mange tilfeller være bevisgrunnlag godt nok for en plagiatanklage.

Hvis store deler av koden og bildeelementene og syntaksen (“grammatikken” i kodespråket), og dermed utseendet/funksjonalitet er kopiert er dette selvfølgelig grunnlag for plagiatsøksmål.

Forøvrig er eksempelet ditt dustete. Hvis to personer får i oppgave å lage en lik nettside vil jo resultatet bli svært likt. Det er akkurat dette du som webdesigner unngår ved å lage et design som er unikt nok til at det ikke er åpenbart plagiat av andres åndsverk.

@Tonny: Slik jeg ser det er advokat Flagstads redegjørelse vanntett og holder mål juridisk som praktisk i web-sammenheng. Fortell meg gjerne hvor han ville fått problemer slik at jeg kan ta det opp med ham. Når han skriver:

Standard webdesign som hvem som helst kunne ha laget vil normalt ikke være undergitt opphavsrettslig vern. Men selv om formgivingen ikke har verks*høyde, vil kildekoden som ligger til grunn normalt være vernet, slik at det ikke er tillatt å kopiere denne.

..ligger det til grunn at “webdesign” er det ytre utseendet, altså det grafiske resultatet som vises i nettleseren. Det er kanskje dette som kan misforstås. Når man vet at kodesyntaksen er opphavet som genererer utseendet og funksjonaliteten, er det naturlig at denne ses på som et åndsverk selv om utseendet skulle være for likt alt annet til å ses på som et selvstendig verk. Koden vil trolig likevel inneholde særegenheter nok til å være unik.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
@hansson, sånn helt dønn seriøst - Hvordan i helvete klarer du og dra sammen det jeg har sagt i tråden her til at jeg slenger dritt om webdesignere og deres arbeid? Du begynner faen meg og irritere meg ved å påstå det nå, og jeg ser meg MEGET DRITTLEI av det. Fy faen nå får du meg forbannet her altså. Jeg har da aldri med et eneste forbannet jævla ord uttalt meg om mine syn på en webdesigners arbeide!!! Hvorfor i helvete kommer du og sier at jeg trakker ned på dem? Det der finner jeg meg faen ikke i!

Er det dønn seriøst ikke lov og starte en tråd hvor jeg spør om dette her uten at du skal vri om mine ord og kategorisere meg som en mann som slenger dritt til webdesignere? Fy faen!
 

hansson

Langveisfarende
Glemt å ta pillene sine? Sinna fyr... oi oi.

Du har med alt du har skrevet her og i en tidligere tråd latt det skinne gjennom at du verken har større tro på at advokater vet hva de snakker om når de uttaler seg om opphavsrett til internett-kode (du vet jo best?), at du ikke skjønner hvorfor åndsverksloven og Bern-konvensjonen skal gjelde for webdesign/webdesignere, og at du har vanskelig for å tro at web-kode kan være åndsverk som er beskyttet av opphavsretten, fordi det jo er noe som enhver ved et uhell kan komme til å schmokke sammen akkurat på samme måte som enhver annen webfyr i hele verden, og dermed risikere å bli tatt for plagiat bare ved å ha kost seg på gutterommet. Det hele oser av respekt for yrket, synes jeg.

Men som sagt: Det synes jeg.

Jeg har ikke sagt at jeg tror du er enig med meg.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det jeg forteller deg Hansson er at du sitter her i denne tråden - Og du forteller at JEG har trakket ned på webdesignere, noe jeg ALDRI har nevnt her i tråden. Jeg finner meg ikke i det, og vet du hva? At du sitter og gjør narr av meg i neste innlegget ditt skal jeg love deg at ikke gjør saken mye bedre.

Flere ganger har du klart og prestere og fortelle resten av verden nå at jeg trakker ned på andres åndsverk. Kan du fortelle meg hvordan i helvete du klarer og dra noe slikt ufra mine innlegg? Gi meg en god grunn til at du kan sitte og si noe slikt om meg - Så skal jeg vurdere om jeg i det hele tatt skal ta det videre med noen som helst. Du skjønner - Du har faen meg fått meg forbannet her nå, og gratulerer så meget - Du kan ta deg faen på at jeg ikke legger det på hylla og lar det bli liggende der altså!

Og PS ja - Vi er flere som er dønn seriøs her!
 

hansson

Langveisfarende
Hvis du vil ha det inn med teskje (beklager litt off-topic):

Sitat A. G.
At kunden syns det er dyrt med 50.000 for et script forstår jeg godt. Iallefall dersom kunden ikke har fått noe særlig med detaljer om hva som faktisk blir laget.

Det at kunden skal selge scriptet videre til sine kunder syns jeg faktisk ikke du skal bruke som en faktor når du skal lage et prisoverslag til kunden. Ville du satt prisen lavere om du faktisk ikke hadde fått vite dette? Hvor mye penger jeg tjener på f.eks en kaffetrakter jeg kjøper hos Elkjøp skal jo ikke akkurat Elkjøp bry seg med. Om jeg forteller på Elkjøp når jeg kjøper kaffetrakteren at jeg skal selge kaffe videre til mine kunder - Er det da riktig at jeg skal betale mer for den trakteren?

Kommentar:
50 000 kroner er hva en norsk utvikler tar for noen få ukers jobb uten rettighetsoverføringer. Du sammenligner utvikling av programmer for nettet med masseproduserte kaffetraktere fra Elkjøp. Du mener at kundens videresalg av utviklers programkode ikke skal være med på å øke prisen. Du synes det er logisk at kunden potensielt tjener millioner mens utvikleren kun har tjent timepris. Du forstår ikke at lisensiering av åndsverk som programkode innebærer økte priser ved all merbruk/flerbruk/utvidete rettigheter.


Sitat A. G.
Jeg ville vært helt enig med deg dersom dette i utgangspunktet hadde vært et lite script som TS hadde solgt til mange forkjellige, som f.eks et innstikk for Wordpress, Men når kunden til TS tar kontakt med TS for og få utviklet et script som uansett kun er laget for denne ene kunden og ingen andre, da føler jeg at hva kunden gjør med scriptet ikke er noe utvikleren skal tenke for mye på.

Kommentar:
Utviklere og webfolk skal ikke tenke for mye på hvilke økonomiske rettigheter de sitter på, og skal helst overlate ting til kunder for en liten slant uansett hva kunden har tenkt å gjøre med produktet de leverer.

Sitat A. G.
Om det er vanlig "standard" når man kjøper et nettsted må jeg si jeg er sjokkert. Jeg er rett og slett sjokkert. At jeg som kunde må be om og få spesifisert i en kontrakt at jeg vil bli eier av det jeg bruker mangfoldige tusenlapper på og få utviklet syns jeg rett og slett er Galskap med stor G.

Kommentar:
Du er i sjokk etter å ha fått vite at utviklere og webdesignere faktisk har opphavsretten på ting de produserer, inntil kundene deres faktisk betaler ekstra for spesifikt å la de økonomiske rettighetene overdras til dem selv. Igjen fremvises stor forståelse og respekt for yrkesutøvere som er spesialister på web.

Sitat A. G.

Dette var akkurat det jeg ville lese. Det er dere som utviklere som skal passe på at dere får beholde deres rettigheter på det dere har kodet sammen når dere tar imot et oppdrag fra oppdragsgiver. (…)

Nå som det har kommet frem at utvikleren gir fra seg rettighetene på det han selger dersom ikke annet er nevnt i avtalen er jeg vel egentlig happy.

Kommentar:
Du ønsker at utviklere faktisk skal ha dårligere rettigheter enn hva som faktisk er fastslått i Lov om opphavsrett. Loven sier at det er oppdragsgivers ansvar å bevise at de sitter på rettighetene, ikke opphavspersonens.

Sitat A. G.
De fleste ser på en nettside som en oppvaskemaskin, og ikke noe unikt verk.

At det kommer frem at kunder forstår at et nettsted er et åndverk er tullprat.

Kommentar:
Du sammenligner webdesigneres arbeid med en husholdningsmaskin. Viser respekt for jobben som blir gjort, nok en gang.

Disse eksemplene kommer i tillegg til det som blir skrevet i denne tråden.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Her sitter du dønn seriøst og drar inn en masse sitat fra en annen tråd hansson. Hva i helvete ser du nytte i det etter? Det har da absolutt ikke noe som helst med denne tråden vi nå prater i og gjøre what so ever. Seriøst? Jeg trodde jeg var dum i hodet, men nå har du virkelig tatt kaken her altså.

Hvordan i huleste klarer du og dra dette fra en helt annen tråd - Til at jeg I DENNE TRÅDEN har dratt frem at jeg ser ned på webdesignere? Seriøst. Skjerp deg! Det der er for tåpelig av deg, og det forstår du veldig godt selv!

Jeg finner meg kort sagt ikke i at du beskylder meg for å se ned på webutviklere. Jeg finner det ikke i meg på en flekk! Dette her skal jeg søren meg dra videre dersom du ikke kan komme med noe fornuftig, enten det vil involvere politi eller advokater!

Si meg - Hvordan har du klart og få meg så forbannet her nå? Jeg tror aldri et menneske har fått meg så forbannet som jeg er på deg nå.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Hvis du leste hva jeg skrev ser du at jeg tar utgangspunkt i det du tidligere har skrevet her på forumet, og som viser den samme manglende forståelsen for webdesigners opphavsrett til eget arbeid.

Jeg konstaterer at Mr Vest nok en gang underkjenner webdesigneres og utvikleres arbeid ved å galant avfeie ..

...Igjen bagatelliserer du et viktig område for alle som jobber seriøst med webutvikling, og bidrar til den generelle oppfatningen om at alt som fins på internett er stjelbart, gratis...

Du har med alt du har skrevet her og i en tidligere tråd latt det skinne gjennom at du verken har større tro på at advokater vet hva de snakker om...

Virker ikke som vi leser samme språk her?
 
Sist redigert:
Atle: Du sier at dersom man følger standarden ville koden vært helt lik uansett, noe som i praksis betyr at (X)HTML/CSS-koding ikke er en kreativ prosess, men masseproduksjon. Du sier at den eneste grunnen til at nettsider har ulik kode er at folk ikke koder riktig, noe som i praksis betyr at med unntak av bildene burde alle korrekt kodede nettsider se helt identiske ut (at det finnes store forskjeller på hvordan man koder selv innenfor reglene ignorerer du). Du mener også at HTML og CSS på ingen måte kan kalles åndsverk, noe som i praksis betyr at hvem som helst kan åpne kildekoden til en av mine nettsider, la oss si at jeg har brukt ti arbeidstimer på å sette opp denne koden så den fungerer helt optimalt, så da snakker vi 5000 kroner, og copypaste denne uten at jeg kan gjøre en tøddel for å nekte dem det.

Ja, det er å underkjenne webdesigneres og utvikleres arbeid. Og ja, det er å bagatellisere et viktig område for alle som jobber med webutvikling.
 

picxx

Well-Known Member
Ja, det er å underkjenne webdesigneres og utvikleres arbeid. Og ja, det er å bagatellisere et viktig område for alle som jobber med webutvikling.

Tror nok noen er en smule paranoide her.
Selv om jeg klager på at kvaliteten på en murstein er dårlig betyr ikke det det samme som at jeg underkjenner alle mureres arbeide og tråkker på deres yrke.
Det ville blitt litt dumt å påstått, ikke sant?
 

Andreas87

New Member
Begge funke sikkert bra, men grunnen til at de bruke den siste mest er at du kan skrive default css, da trenger du ikke å sitta å lage class="blabla" på alle divs, viss du for eks sko shifta farge etc....

For de som sier : Du kan jo bruke samme funsjon bare med at du skrive default for div med font effekter etc..
Ja du kan jr d men tenk viss skal bruke div til noe annet ? da vil jo d mikse..



Eksempel 1:
Sitat:
<p>
<div>
heisann!
</div>
</p>
Eksempel 2:
Sitat:
<div>
<p>
Heisann!
</p>
</div>
 

Epsilon

Medlem
Synspunkt ønskes

Jeg har et konkret eksempel jeg gjerne ville hatt deres synspunkt på.

"SEO-Norge" (fiktivt navn) har en forside hvor ordet "søkemotoroptimalisering" er nevnt 5 ganger. Dersom man går inn i kildekoden ser man at det står nevnt 14 ganger.

La oss si at, selv om det kan være en risikabel strategi, har de funnet en effektiv måte å vise tekst for spiders, som ikke er synlig for vanlige besøkende.

Og jeg skulle til å lage en hjemmeside hvor jeg selger gitarer.

Jeg hadde kopiert kildekoden på deres hjemmeside. Jeg hadde klippet bort en haug med menyer, endret teksten (slik at den omhandler gitarer). Og endret designet slik at det ble vesentlig forskjellig fra originalen.

Da hadde jeg sittet igjen med en kildekode som (i alle fall på nåværende tidspunkt) kunne vist forskjellig tekst til spiders og vanlige besøkende, uten at det ble oppdaget.

Ville det vært ulovlig (i forhold til kopi av kildekode)?

Ville de hatt noen måter å finne ut at det har blitt delvis hentet fra deres side på? (noe à la copyscape?)
 
Topp